3 gang var ikke lykkens gang

Hej alle sammen,

Jeg har for 3. gang søgt ind, og jeg havde virkelig håbet og troet på at i år skulle være året at jeg blev optaget på medicin studiet. Mine forhåbninger var store idet jeg både har læst 2 år på farmaci studiet samt har et studierelevant job på et lokalt apotek.
Men jeg måtte se det i øjnene at svaret var nej, hvilket virkelig har ramt mig rigtig hårdt. Jeg tænker ikke på andet fra jeg står op og indtil jeg går i seng, jeg har kun dårlige tanker om mig selv hele dagen, min livsglæde er helt væk, og jeg kan mærke at jeg kun trækker stemningen ned når jeg er omringet af mine venner. Nogle gange prøver jeg at lade som om at jeg er okay, men det er jeg slet ikke. Jeg er normalt en meget smilede og glad person, men det er jeg hvert fald ikke lige nu. Og jeg ved ikke hvor længe dette varer ved.

Er der nogen der har gode råd til hvad jeg kan gør for forbedre mine chancer?
Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg ellers skulle læse, jeg har kun haft medicin i mine tanker lige siden jeg var lille. Jeg vil gøre alt for at opnå min drøm, hvis jeg må være helt ærlig så er det det eneste jeg vil her i livet. Der er sikkert nogle af jer der tænker; “det vil alle som søger ind via kvote 2”, men jeg mener det fra bunden af mit hjerte!

Jeg forstår virkelig din frustration. Det er uendelig hårdt at få afslag, når man igen og igen prøver at udlede sin drøm. Det lyder som du har søgt på KU? Udover det, du allerede har gjort, hvad så med frivilligt arbejde? Et arbejde på et plejehjem eller lignende? Har du stoppet din uddannelse eller skal du til at påbegynde 3. år?

Hvad med at søge ind på SDU og AU også? Det er jo helt anden tilgangsform de har til optagelse, og det er betydeligt lettere at komme ind der end KU. Søgte selv KU igen år, har (næsten - mangler 5 points) gennemført en relevant bachelor og haft flere forskellige studierelevant jobs, men det var ikke nok. Heldigvis, kom jeg ind både på SDU og AU.
Til sidst, det er IKKE umuligt og det skal nok lykkedes, når du brænder sådan for det! Held og lykke og op med humøret!

Jeg har søgt ind alle steder, jeg har været til testen på SDU 3 gange, og ikke været i nærheden af det antal point der skal til for at komme videre. Jeg regner ikke med at skulle læse farmaci mere, det er noget jeg brænder for overhovedet. Jeg vil gerne bruge et sidste år på at gøre alt det jeg kan for at komme ind, jeg vil gerne lave frivillig arbejde/klinik ophold i Afrika, mon det kan øge chancen?

Må jeg spørge hvor mange gange du forsøgte?

Aah, okay. Jeg synes det lyder som en god idé at bruge et år på at gøre din ansøgning endnu bedre. Ja, frivilligt arbejde/ophold i Afrika lyder godt - det vil sikkert pynte på ansøgning til KU og AAU - måske også noget højskole? Men synes selv, at det er svært at finde ud af hvad de gerne vil have, og hvem de optager efter det.

Jeg prøvede selv i 2013 og 2014 og kom ikke videre fra MCQ. Så begyndte jeg på en uddannelse og tænkte, at jeg i år ville give det et sidste forsøg, især efter den nye lov og så kom jeg rimelig Iet igennem. I forhold til testen - har du set de andre tråde, hvor der er råd til hvordan man forbedre sig? Ift til læsehastighed og lignende? Måske det kan hjælpe?

Hej Rozita

Du er velkommen til at kontakte mig ang. kvote 2. Kom selv ind på KU via kvote 2 i første forsøg for 3 år siden og har siden da brugt meget tid på at hjælpe andre kvote 2’er med at komme ind :slight_smile:

Hej, jeg er blevet optaget på kvote 2 i Aalborg. Jeg kender selv følesen af ikke at blive optaget på sit dræmmestudie.
Jeg skrev ingen ansøgninger til Aalborg, men uploadede blot relevante aktiviteter under bilag.

På deres hjemmeside står der at de væger:

  • Relevent erhvervserffaing på fuldtid
  • Relevant uddannelse
  • Lægges vægt på et karaktergennemsnit i adgangskravsfagen

Dette er hvad jeg gjorde:

  • Brugte et sabbatår hvor jeg arbejdede på et plejehjem og ved siden af gik jeg på HF-enkeltfag og forbedrede de 5 adgangsgivende fag (dette tror jeg dog var spild af arbejde)
  • Læste Biomedicin på SDU i et år (dette tror jeg var meget relevant for dem)

Jeg kom ind med dette, men hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg biomedicin i sig selv var meget relevant. Jeg har hørt om én som læste sundhedsteknologi i et år og kom ind. Jeg kender også en ind som læste biomedicin og hun søgte ikke ind første hun læste, men søgte ind andet år hun læste og kom direkte ind. Så tror relevant uddannelse giver nogle gode chancer.

Jeg kan dog ikke helt forstå hvorfor de ikke vægtede dine to år på farmaci-studiet. Uploadede bevis for at du havde studeret der?

Jeg har ingen personlig erfaring med det, men… Hvis du mener det af hele dit hjerte vil jeg anbefale at du begynder at undersøge muligheden for at læse medicin i udlandet. Sprede nettet så bredt ud som muligt. Jeg f. Eks at Polen tilbyder uddannelse på engelsk.

Hej Rozita,
Jeg har lige tjekket KU’s Facebook-side for medicin.
Link: Openbare groep Medicin - Københavns Universitet | Facebook

Her er der en pige, som den 10. august, har spurgt om tips til at blive optaget. Jeg synes du skal opslaget siden ud.

Har du fundet de lignende test man kan finde på nettet? Det kan være en god måde at forbedre sig lidt på. Til MCQen er det jo meget noget med at læse og forstå hurtigt, ræsonnere og så kunne svare. Det er ikke nogen nem prøve og flere prøver gang på gang. Men jeg mener faktisk, modsat andre, at man godt kan forberede sig til den - fx ved at øve forskellige MCQ-opgaver.

Ja, da jeg selv har prøvet at tage testen tre gange ved jeg, at ens læsehastighed har en stor betydning.

Ugh, jeg kender til følelsen af at ikke komme ind. Den der MCQ test var meget svær (måske skal jeg prøve at forberede min danske læsehastighed, da jeg er norsk).

Jeg har selv en uddannelse i Optometri og Synsvidenskab, men heldigvis tog jeg den i Norge. Men jeg kan se at det var virkelig svært at blive optaget. Jeg søger derfor måske nogle tips til ansøgningen (KU)? Har som sagt prøvet mig lidt frem, men synes måske det kunne hjælpe at se andres ansøgninger da man ikke har nogle idé om hvorfor man ikke blev optaget.

Håber at måske nogle søde mennesker her inde kan hjælpe mig? I må gerne sende en mail til [email protected] :smile:

Hej Sasxa. Jeg står i samme situation som Rozita. I år er det femte gang jeg prøver at komme ind på medicin. Til dagligt læser jeg klinisk biomekanik på SDU på andet 2 år. Bacheloren er næsten identiske med medicin. Jeg har næsten 8 måneders betalte og frivillige arbejde i udlandet som sygplejer. Jeg står virkelige i en desperate situation, hvor jeg ved, at medicin er det eneste jeg vil læse. Håber du vil hjælpe mig. Din hjælp vil virkelige bliver værdsatte :slight_smile:

Jeg kan kontaktes på [email protected]

Hej Sasxa,
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig, at komme i kontakt med dig i forbindelse med kvote 2. Har du en mail jeg kan kontakte dig på?

du kan kontakte mig på [email protected] :slight_smile: du kan også skrive til mi privat og så finde mig på facebook… der svare jeg nok hurtigst :slight_smile: