3g gennemsnit

Hej

Jeg er en 19-årig pige, og jeg er snart “færdig” med 3g her til sommer. MEN jeg drømmer om at studere medicin eller odontologi (tandlæge), men jeg har desværre ikke gennemsnittet nok :frowning:

Mit snit lige pt. er på 7,8, og det kræver et snit på 9,9 at studere odontologi og 10,5 for at studere medicin. Jeg tænker på ikke at dukke op til den sidste eksamen, men jeg vil lige høre om der er nogle der har erfaringer med hensyn til dette?

hej… der er mange muligheder :slight_smile:

Hvis jeg var dig, så ville jeg kigge på, hvad de forskellige universiteter kræver i kvote 2, da du nok ikke har store chancer i kvote 1.

Jeg kan desværre ikke nå at søge ind på kvote 2, da tilmeldelsen er for sent. Man skulle søge 18. marts 2013 så vidt jeg husker.

Jeg har kigget på, hvad de enkelte universiteter kræver i kvote 2, og det er en DEL. Tror ikke, jeg vil blive optaget hvis jeg søgte ind på kvote 2.

Jeg tænker mere på at undlade den sidste eksamen i 3g, og tage HF enkeltfag på VUC. Nogle der har erfaringer med dette?

På nedenstående link, kan man beregne sit gennemsnit ud, men jeg vil lige høre om beregningen inkludere 1,08 reglen? Eller skal man selv lige gange det til sidst?

http://www.ikast-gym.dk/elever/eksamen-og-proever/gennemsnitsberegner.aspx

Jeg har været elitesportsudøver og været MEGET fraværende i min gymnasietid. Læste en 4-årig Team Danmark STX, men var undervejs et år bosat i udlandet og havde det år med mindst fravær en fraværsprocent på over 30% Derfor blev hele min gymnasietid meget rodet - også fordi jeg regnede med at jeg skulle leve af sporten, så uddannelsen kom lidt ved siden af.

Imidlertid har jeg tænkt mig nu at læse medicin, og gerne på KU, så jeg har taget fat i studierne igen. Jeg nåede aldrig at blive færdig selvom jeg startede i 2006 på STX’eren, så intet var fastsat med mit gennemsnit endnu. Jeg besluttede at læse en HF på enkeltfag som flex-kursist (altså hjemmestuderende med aflevering online) og snart også hvor jeg følger almindelige hold og aftenhold. Jeg tager dem som halvårs-fag, da fagene på det her niveau sagtens kan læres på den tid.

Idéen med at gøre det til en HF betyder at jeg kan få fjerne lidt overflødigt fra gymnasietiden - bl.a. oldtidskundskab i mit tilfælde, hvor et 2-tal trækker gevaldigt ned - men ellers få meritoverført alt det gode. Da jeg startede havde jeg et snit på omkring 8,0 (kan ikke huske det præcis, men deromkring, måske lidt lavere endda). Indtil videre, fordi jeg kan fokusere fuldstændig på studierne nu og det er så koncentrede forløb (og jeg kun tager 3 fag ad gangen), ryger mit gennemsnit derop af. Indtil videre er jeg på 9,2 FØR jeg får gangen det op, hvilket jeg som enkeltfags studerende sagtens kan få lov til, så længe jeg har 3 A-niveau fag - har forhørt mig om dette hos i alt fire studievejledere for at være sikker (to hos KU og to hos KVUC). Jeg mangler stadig nogle fag for at kunne søge ind (og tager to om, som trækker mit snit ned), men med de forventede karakterer i fagene, kan jeg stadig nå Kvote 1 på KU, altså omkring de 10,9.

Så mine erfaringer er, at det (so far) godt kan betale sig, MEN det er kun hvis man er målrettet nok. Jeg er ikke selv i mål endnu, men det ser hele tiden bedre ud. Så jeg hvis du vælger ikke at tage din sidste eksamen, skal du være sikker på at du up for the task - når du i forvejen har haft fagene, som jeg går ud fra du vil tage om på VUC for at nå snittet, kan du jo ikke få SU samtidig, desværre. Du skal se lidt indad i forhold til om du mener at du kan få 12 og 10 i alle fag, for det er mere eller mindre hvad det faktisk kræver. I hvert fald nytter det ikke noget at være tilfreds med et 7-tal selvom det er et af dine mindre stærke fag. Jeg har sonderet terrænet lidt og der er mange der vil forsøge at helgardere sig med studierelevante jobs o.lign. så det skal være et fuldtidsprojekt at komme ind på studiet. I Danmark er vi så heldige at hvis man vil være læge, jamen fint, så giver staten dig en uddannelse, så er det det du virkelig vil, sætter du kun selv grænserne. Så tænk, selvom det kan være farligt, og find ud af om du har det i dig at bruge 1 år, eller 2 måske, på at få dit snit til hvad det skal være for at kunne søge ind. Men gør det hurtigt, for ellers skal du til at koncentrere dig om den eksamen du mangler. Og vær sikker på reglerne omkring dette, så du ikke bare bliver dumpet i faget og stadig bliver noteret for at have fuldført gymnasiet og dit bevis lukket. Ved ikke selv hvordan det fungerer, så dobbelttjek og trippel-tjek med studievejledningen.

Og husk: du bestemmer selv når du vil lukke dit HF-bevis når du læser enkelt fag.

Håber jeg kunne være behjælpelig.

/johan

Hej
Først og fremmest tusind tak for dine råd :slight_smile:

Kan man overføre alle de gode karakterer som man fik fra gymnasiet til sit HF-bevis?

Jeg mener ikke man kan overføre karakterer. Så du vil have “spildt” de seneste par år. Og som HF’er skal du op i ALT.
Jeg havde 43 eksaminer på 2år (jeg tog den som enkeltfag og har derfor været oppe på C niveau, B niveau og igen på A-niveau). Det var temmelig hårdt…

Man får heller ikke årskarakterer på HF, så hvis eksamen gå skidt, er det bare ærgerligt.

Point is… tænk dig grundigt om inden du springer fra stx.

Det skal siges at jeg er student fra den gamle reform, så tingene kan have ændret sig.

Jeg mener godt man kan overføre karakterer hvis man ikke lukker sit gennemsnit, jeg har en kammerat der er i færd med det. Men jeg ville nok spørge min skoles eller evt. kommende VUC om de gældende regler, for at være helt sikker :slight_smile:

Man kan få overført alle karakterer når man søger om meritoverførsel, men idet at man kommer fra en STX til en HF vil der være flere valgfag end det obligatoriske, hvorfor nogle fag i den sidste ende kan vælges fra. Man kan selv til sidst bestemme hvilke valgfag man vil have med på beviset, blot maks 5. Men du kan altså ikke selv vælge og vrage hvad du vil have med dig ved ansøgning om meritoverførsel. Det du har fået merit for under STX kommer automatisk med. Men som jeg også selv skrev og anonymous har skrevet, så snak med skolernes vejledning for at få de præcise svar - især omkring dette. Jeg ville ikke stole på et forum på nettet alene. Og så også omkring selve enkeltfags-konceptet. Som Elverskov skriver så bliver det hårdt med alle de eksamener og der er ingen kære mor.

/johan

Tusind tak for alle jeres råd.

Jeg vil prøve at snakke med en af VUC´s vejledere. Jeg tør næsten ikke spørge en fra mit gymnasium, da mange mener, at det ikke er en god idé, at sige, at man indlader den sidste eksamen .

Er der nogle VUC, som I kan anbefale?

Jeg gik selv på VUF - Voksen Uddannelsescenter Frederiksberg, som jeg var meget glad for :slight_smile:

Nu ved jeg ikke lige, hvor du bor, men jeg tog HF-enkeltfag (efter at have droppet ud af gym efter 1.g) på Odense VUC og Svendborg VUC. Odense er ikke noget at råbe hurra for, men Svendborg VUC er et fantastisk dejligt sted, med en masse masse forskellige mennesker :slight_smile:

På VUC skal man have nogle obligatoriske fag:

  • Dansk A, Eng B, Mat C
  • Historie B, Religion C, Samf C
  • Biologi C, Geografi C, Kemi C

og dernæst have 2-5 valgfag:
Samt SSO (svarende til SRP) og EP “eksamensprojekt” (svarende til AT).

Lad os antage, at jeg fik 10 i Religion C på gymnasiet, og jeg kommer ikke op til eksamen i religion på gymnasiet. Kan jeg så godt vælge 10tallet til at stå på mit HF eksamensbevis? Og behøver jeg så at blive undervist i religion på HF?
Hvad nu hvis jeg kommer op i religion på gymnasiet, og får 7, kan jeg så godt vælge 10 tallet, som jeg fik til årskarakter på gymnasiet til at stå på mit HF eksamensbevis?

Lad os sige jeg fik 4 til SRP på gymnasiet, og jeg laver en SSO på HF og får 12, kan jeg så godt få 12tallet overført fremfor 4tallet?

Jeg synes du skal spørge en studievejleder om så konkrete situationer. Book en tid hos en på VUC, da de kender deres system langt bedre end de mere brede studievejledninger. Vi kan jo kun gisne om det på forummet.
Jeg kan sige så meget, at jeg droppede ud af gym efter 1.g, hvor jeg tog to 10-taller og et 12-tal med fra hhv. drama, samf og biologi påC-niveau.
Så længe dit bevis ikke er “lukket”, så kan du stadig skifte fag ud på det.
Jeg gjorde det at jeg tog HF-enkeltfag på VUC, og skiftede mit kunstneriske valgfag (drama) ud med dans, som jeg fik 12 i. Dette var ikke noget, jeg havde planlagt fra starten, men det var da meget smart :wink:
Hvis du allerede har aflagt eksamen/afsluttet et fag er det så vidt jeg ved ikke længere muligt at tage dette om. Det kan kun forbedres, hvis du tager faget på et højere niveau. Dvs. har du en dårlig karakter i religion på C-niveau, så skal du tage religion på B-niveau, og have plads til dette valgfag på dit HF-bevis.
Her kan jeg samtidig sige, at dette “stunt” jo ændrer dit stx til en HF, og derfor skal du være opmærksom på, hvor mange fag, du skal have, og om du opfylder kravene (igen, snak med en studievejleder på VUC).

Tak for alle jeres råd :slight_smile: