4. semester KU erfaringer

Mht. bøger og øvelser søges?

Jeg har tænkt mig at investere i biokemi bogen af Vibeke, men hvad fysiologi bogen? Og skal man stadig bruge nogle af bøgerne igen fra 3. ?

Jeg går på fjerde nu, forhåbentlig ikke så længe mere, og jeg har i hvert fald været rigtig glad for at bruge den danske biokemibog, så det lyder som en god ide! :slight_smile:
Fra tredje semester skal du bruge Hoved-hals-bogen, da du jo skal lære om de indre organers anatomi (mave-tarm-system, lever, hjerte og lunger). Desuden skal du bruge din histologibog, dit atlas og evt. kaste et par blik i din embryologibog, hvis du synes, du har brug for lidt uddybning på det punkt…

Med hensyn til fysiologibog, synes jeg ikke, det er så nemt. West (en lille rød bog) er god til lunge, og der ligger forelæsninger af Mr. West himself på nettet, som kan være et godt supplement til læsningen.
Jeg har selv købt Boron, som jeg har læst mave/tarm efter, men jeg synes hurtigt man drukner i alle dens detaljer, der er dog nogle udmærkede figurer, og der er ikke rigtig noget supergodt alternativ…
Hjertefysiologi har jeg læst efter Guyton/Hall, som jeg lånte mig frem til, og det har jeg været glad for.

Og så starter fjerde jo ikke at forglemme med metodekurset, hvor du skal bruge en videnskabsteoribog, en epidemiologibog, medical statistics og et etik-kompendium.

Jeg håber, det var svar på dine spørgsmål, og tillykke med, at du er i gennem tredje! :slight_smile:

Der er gratis adgang til Boron over kubis.ku.dk - jeg vil klart anbefale at læse efter BRS physiology og RR biochemistry. De dækker det vigtigste, og hvis du bruger f.eks. anki til at lære fys’en i de bøger udenad, slipper du for at skulle igennem boron, der efter min mening er alt for lang.

Pr biochemistry?

Jeg har hørt nogle på holdet snakke om Review of medical physiology af Ganong, men bogen ses da ikke inde på academic books? Er der nogle der har erfaringer/hørt om den?

http://lmgtfy.com/?q=rr+biochemistry

Du kan formentlig låne den på universitetsbiblioteket.

Ganong er virkelig god; men man skal godt nok være skarp til fysiologi for at kunne læse efter den. Den er ekstremt komprimeret og undertiden direkte upædagogisk.

Jeg vil klart anbefale B&L til kredsløb og West til respiration. B&B er den mest overvurderede bog nogensinde; som studerende tror man den er god fordi den er lang og detaljeret, men sandheden er at den er ufokuseret og svælger i irrelevante detaljer. Kredsløbskapitlerne er skrevet af Emilie Boulpaep selv, men hun er nyrefysiolog og har stort set aldrig beskæftiget sig med kredsløbsfysiologi. Derimod har hun brugt årtier på stoftransport proksimale tubulus, men det klæder hende altså ikke just på ifht at formidle den basale hæmodynamik på en pædagogisk måde. Man skal derfor virkelig have kyndig vejledning og undervisning for at fange de relevante fysiologiske begreber ud fra B&B.