5. semester, eksamenslæsning - Hvad fanden gør jeg!?

Nu håber jeg virkelig at der er nogle søde stud. med’er mv. der kan hjælpe mig.
Jeg læser 5. sem KU og skal til eksamen i juni. Nu er tiden kommet til en læseplan, og jeg er bare BLANK. Sidste semester endte jeg med slet ikke at have nogen og lavede mest sæt, hvilket resulterede i en noget ustruktureret læsning - der heller ikke første til et fantastisk resultat.

Jeg vil gerne gøre det bedre denne gang - men kan simpelthen ikke overskue hvor jeg skal starte med ALLE de fag??
Jeg har spurgt en veninde til råds der taler om at disponere således:

5 dages anatomi
2 dages blod
5 dages nyrefys
10 dages endo/reproduktion
3 dages pato
5 dages farma
6 dages immuno
3 dages buffer inden IPF-eksamen
6 dages buffer op til NEB-eksamen

Tror ikke helt jeg har dage nok, men ellers er det fornuftigt nok… Nu ved jeg så ikke helt hvordan jeg bedst griber stoffet an. Tror ikke så meget på at læse bøgerne forfra (har en del noter også), men tror heller ikke på at jeg når rundt om det hele hvis jeg bare laver sæt.

Måske er eksamensangsten ved at gribe mig - men trænger sådan til at nogen lige kommer med indspark!
Tak :slight_smile:

Hej Katrine.

Kender du historien om den Gordiske knude?

Som du selv er inde på det, så er de to eksaminer oven i hinanden ikke så lidt af en mundfuld.
Samtidigt er de ting der indgår i dem, noget af det mest centrale i det vi skal leve af resten af karrieren.
Det vil være trist ikke at lære det ordentligt.

Så i stedet for at stresse igennem det hele, med stor sansynlighed for halvsløje resultater, har jeg valgt at tage NyreEndoBlod nu og ImmunoFarmaPato senere.

For mig at se kan der være stor forskel på at BEstå et fag og på at FORstå et fag.

Og jeg tror mine fremtidige patienter vil være godt tilfredse med at jeg har brugt lidt ekstra tid på at lære netop de her fag ordentligt, inden jeg hiver receptblokken frem.
Og det uanset hvad Sundhedsministeren og Undervisningsministeren så måtte mene om det.

Det var nok ikke lige den her slags undergravende råd du var ude efter :slight_smile: , men jeg synes lige at jeg ville nævne denne (ikke særligt ualmindelige) løsning på problemet.

God eksamenslæsning.

1 fag af gangen…

Min sædvanlige fremgangsmåde er at jeg læser alt til et fag og så løser jeg hvad jeg kan finde af gamle eksamensopgaver i faget og så videre til næste fag.

Når jeg så er alt igennem og hvis jeg har tid tilovers så løser jeg hele sæt derfra, men synes det giver ret godt at løse en masse opgaver inden for samme fag i sammenhæng (giver det mening det jeg skriver?)

Når jeg skriver læser alt -så mener jeg faktisk at jeg læser alt, men jeg er en af dem der ikke går til ret meget undervisning, -hvis man går til meget undervisning og er god til at huske hvad der bliver sagt så er det jo bare at gå igang med eksamensopgaverne fra en ende af -men igen et fag af gangen.

Jeg vil dog anbefale at du begynder at repetere stoflisten i farma ret tidligt, -det er jo latterligt så meget udenadslære de lige synes vi skal have proppet ind -meget kort tid før eksamen.

Jeg gjorde det at jeg hev stoflisten frem når jeg lige trængte til en pause fra det jeg læste, og så brugte lidt tid på den.
Det kommer dig virkelig til gode til eksamen hvis du har styr på præparater og stofgrupper og bare kan fyre dem af uden at skulle tænke alt for meget over det.
Noget andet er at forelæsningsslides i farma typisk er ret gode, -jeg brugte dem istedet for mine dyrt indkøbte bøger og fik et fint resultat ud af det. (men nu gik jeg så rent faktisk også til undervisning i farma, ellers er det ikke sikkert det havde været nok)

Både i blod, endo, histologi og immuno er der en del hjælp af hente på youtube hvis der er noget der driller…