Afmelde sig KBU efter man har fået lodtrækningsnummer - Udsigter?

Hej kære kollegaer

Jeg er tilmeldt KBU første halvår 2016, dvs. næste KBU Runde der kommer.

Jeg er dog kommet i den situation at jeg tror det rigtige valg for mig er at prøve og søge ind i USA hurtigst muligt og prøve at få en speciallæge uddannelse hvor man sætter fokus på forskning.

Jeg er stadig meget i tvivl om hvorvidt det at søge Residency i USA er det rigtige for mig, og om jeg vil trives der, men deres forskningsmiljøer virker suveræne og de har hoveduddannelsesforløb med meget fokus på forskning

Mit spørgsmål er, hvis nu det med at komme til USA ikke er så godt som jeg havde håbet på, kan man så stadig skaffe sig en KBU stilling efter at man har afmeldt sig efter at have fået lodtrækningsnummer ?

Jeg ringede ind og snakkede med dem der står for KBU’en og han sagde at “Det er meget besværligt og jeg skal selv få fat i afdelinger der har ledige KBU forløb”.

Min egen intuition siger mig at der som regel er mange KBU’ere der afmelder sig deres forløb, og jeg mindes at have hørt at en del KBU forløb går tomme.

Derfor ville jeg ikke tro det er katastrofalt at afmelde sig KBU’en nu, også om jeg så selv skulle søge senere.

Er der nogen der ved noget om hvordan det forholder sig, at finde en KBU ad anden omgang ?

Tak

Jeg vil starte med at sige, at du helt sikkert skal holde dig til hvad KBU-folkene sagde da du kontaktede dem.

Meeeen. Lige nu er jeg i klinik i Hillerød, og der er to ny-udannede svenske læger (udannede i Sverige), som er i gang med at tage en dansk KBU. Det gør de fortrinsvis fordi den danske KBU /‘turnus’ kun taget ét år, mod to år i sverige. En dansk KBU giver merit for en svensk (2årig) turnus (ret mig endelig hvis jeg tager fejl).
Lige nu er de ved at tage deres kirurgiske KBU ophold i Hillerød. Den ene fortalte mig, at de svenske (og andre læger) får mulighed for at vælge afdelinger efter alle danske KBU læger har valgt, dvs disse to svenske læger har kunne vælge Hillerød ‘udenom’ KBU-systemet. Ulempen er så, at de ikke har fået et samlet KBU forløb, men indtil videre kun fået deres kirurgiske ophold. Så skal de finde et medicinsk bagefter, eller almen praksis hvis de vil det.