Ansøgning gennem kvote 2, AU

Kære Studmed.

I har sikkert hørt det her mange gange, men jeg er en person såvel som mange andre, som rigtig godt kunne tænke sig at læse Medicin. Dog er det sådan, at jeg ikke har hvad der kræves altså når vi taler om gennemsnit.(ligger på 7,4)

Det er sådan at jeg har været inde på, århus universitets hjemmeside og har set at når de vælger folk fra kvote 2, så regner de deres gennemsnit for fagene Kemi, Fysik, matematik , engelsk og dansk.

Det er sådan at min karakter i de her 5 fag lyder som følegene.

Dansk stand 7 mundtlig, 4 skr. eksamen 2 mundtlig og 2 skriftlig.
Kemi B stand 10 mundtlig, 7 skr, eksamen 12 mundtlig
Fysik B stand 10 mundtlig, 10 skr.
Matematik A 10 mundtlig, 7 Skr, eksamen 7 mundtlig og 7 skr.
Engelsk B 7 mundlig, 7 Skr. eksamen 4 skr.

Det som jeg så havde tænkt mig at gøre, var at jeg så ville tag fagene Dansk, engelsk og matematik om på VUC, så jeg kunne forbedre mine karakter.

Vil det kunne hjælpe mig, så jeg havde en større chance i kvote 2 på AU?

Hej Magnus10

Så vidt jeg kan regne dit snit ud på supplerende fag siger den 7,4 også, så enhver forbedring hvor du kan få den op på over 10-11 stykker højner dine chancer betragteligt. Hvorfor spørger du ikke i studieadministrationen hvordan de i så fald vil beregne dit snit på de supplerende fag, for det ville være overordentlig træls at de 2-taller og 4-taller stadig trækker dit snit ned…

Pøj pøj med det
Mignon

Hej Mignon.

Det er sådan at jeg også læser til Farmaceut lige p.t. Vil det ikke have en stor indflydelse på min kvote 2 ansøgning ?

Det er muligt, men jeg er ikke den der kan fortælle dig bindende om det kan afveje dårlige karakterer.

Jeg kan anbefale dig at prøve at spørge om bindende svar her:

http://studerende.au.dk/studievejledning/chat/

Umiddelbart vægter AU primært karaktererne, men er begyndt at tage relevant uddannelse/arbejde o.lign med - dog er det karaktererne, der er den afgørende faktor.

Er det dit kvote 1 gennemsnit der er 7,4? For dit fagrelevante er også 7,4.

Du kan i teorien sige, at hvis du fik et fagrelevant snit på 12, så er du “garanteret” optag - så derfor vil det klart kunne “betale” sig.

Hvis du får et faggennemsnit pr. fag af engelsk, dansk og matematik, vil dit kvote 2 snit være 9,9 - og vil derfor stadigvæk være relativt lavt, hvor relativt altså er keyword, da det naturligvis kommer an på antal ansøgere, deres gennemsnit osv.

Så klø på med VUC, og giv den en kæmpe skalle, den tid er super godt givet ud.

Bare et dumt spørgsmål;
Man kan da ikke ta f. eks. de nævnte fag om for at forbedre karaktererne og derfra søge optagelse? :huh:

Det kan man - det er hele pointen med AU’s kvote 2 system.