Arbejdsløshed blandt læger

Hej

Hvordan står det til med arbejdsløsheden blandt læger? Jeg kan se i statistikken at den er meget lav, men hvordan på længere sigt når antallet af studerende øges?

Så vidt jeg forstår så er man sikret en kbu ansættelse efter afslutning af cand. med., men hvad når man vælger introsttilling og hoveduddannelse?

Er man sikret en introstilling eller hoveduddannelse? Og hvis ikke, er der så risiko for at man aldrig får en? Lidt ligesom når håndværkere ikke kan finde en praktikplads. Konkurrencen er vel hård, når flere og flere tager en ph.d. Især indenfor populære specialer.

Og kan man finde arbejde når man kun har gennemført kbu, men ikke intro og hoveduddannelse eller er der risiko for at gå arbejdsløs efter endt KBU?

Hej Jonas

jeg tror alle studerende på et tidspunkt har været bekymret for at blive arbejdsløs, men det er overhovedet ikke noget du skal bekymre dig om indenfor dette fag. Det kan godt være der uddannes mange læger nu, men der er også ret stor mangel og der bliver ansat mange vikarer for at kunne imødekomme behovet. Det flasker sig for alle og har endnu ikke hørt om nogle der er gået arbejdsløs. Det du nok mere skal bekymre dig om, er når du trækker KBU-nummer og evt. skal rive rødderne væk fra venner, kæreste og evt. børn (pænt nedern og har hørt om nogle der pendler op til 4 timer om dagen for at kunne bo med familien og passe deres KBU) :wink: .

Enig med Naha, selv med de populære specialer er der en meget lille chance for at gå arbejdsløs.

Ja, jeg er uenig. Jeg mener det er helt urealistisk, at der er økonomi til at der sker en vækst af læger på omkring 80% frem imod 2040, jvf SST seneste lægeprognose.
Som samfundsøkonomien er pt. så mener jeg ud fra en ren økonomisk betragning at der simpelthen ikke er lønkroner til så voldsom vækst.

Som læge skal du ikke frygte arbejdsløshed - så længe du er mobil og omstillingsparat.

Vedr den økonomiske analyse - så må vi nok “desværre!” erkende at tendensen i denne del af verden er en øgede liberalisering af sundshedssektoren med mere ulige adgang til sundhed, flere forsikringer - mere big pharma.

Så der skal nok opsluges de læger, som der uddannes. Dernæst er det nok også i alle lægeprognoser underestimeret, hvilken kapacitet industrien har til at rumme læger.

Det du skal frygte er om du kan blive speciallæge i Danmark, særligt, hvis du vil et af de små speciallæger.