At komme helskindet gennem 1.år på AU

Hej allesammen

Jeg ønsker alle nyoptaget studerende tillykke! Nu skal jeg selv til at starte her til september på AU B) . Jeg ville derfor hører om der er en venlig sjæl, som kunne give nogen råd/tips til hvordan man kan komme igennem det første 1 år, i forhold til at klarer sig godt til eksamenerne?
Fortsat god sommer
Esmeralda

???

Hej Esmeralda :slight_smile:
Stort tillykke med pladsen.
Det første år på medicinstudiet på AU kan være rigtig hårdt. For 1. semesters vedkommende, er det hårdt da du kommer ind på et helt nyt studie med en helt ny studiemetode. Det er slet ikke som på gymnasiet, både med hensyn til størrelsen af pensum eller den meget korte tid man har i forhold til.
2.semester er en real killer. Man har mange fag at gøre med på dette semester. Derfor kan det føles uoverskueligt og enormt meget hårdt. Du skal derfor regne med rigtig mange timer på læsesalen, specielt den sidste måned inden eksamen.
-Nu er der jo ikke mange dage tilbage inden du skal starte, men en god ting ville være at læse lidt i pensum inden studiet starter. Så du på en måde får en smagprøve. desuden vil du også være lidt foran.

  • Hold hoved kold, og være på fra starten. Tid er der ikke meget af, sørg for at få så meget indlæring som muligt i holdtimerne.
    -En god studiegruppe betyder rigtig meget. Da i nok skal regne med at bruge mange timer sammen. Vi kunne i nogle dage inden eksamen sagtens side 10 timer sammen i løbet af en dag, få dage inden eksamen.
  • Du skal være struktureret, vaks og meget effektiv i løbet af din studietid, da igen igen, tiden er stram.
  • Være god til at bruge huskeregler i anatomi og evt. selv opfinde nogle. De er rigtig gode til at huske anatomiske strukturer med. Og evt. bruge flashcards for at gør det lidt sjovere.

Det er hvad jeg sådan kan komme i tanke om lige pt. men under alle omstændigheder, vil det først gå op for dig når du starter på studiet. Held og lykke!