Bachelor - And what the fuck!?

Jeg sidder i den skønne situation at jeg går på 4. semester KU, og det er kommet mig for øre at universitetet forestiller sig at man skriver sin bachelor på 2 uger afsat til formålet på starten af 5.
5. sem starter i februar måned, og det kunne da nok undre mig at der absolut ingen info er kommet fra KU’s side, når det nu praktisk talt er lige om hjørnet.

Så derfor søger jeg svar på et par spørgsmål hos jer, mine søde medstud’er og yngre læger.

  1. Vejleder: Skal man selv finde forstår jeg. Og kan se der ligger en liste af eksterne lektorer på nettet. Men hvad så? Jeg tænker jeg gerne vil skrive noget noget med fostre/spædbørn og så vælger jeg én fra gyn.obs. listen eller hvad?

  2. Skal jeg selv komme op med et emne/proformulering eller kommer det gennem vejledningen hvis jeg blot pejler mig ind på et emne?

  3. Kan man relatere til projekt/basere det på noget jordmoder-forskning (ja, nu bliver det meget uspecifikt) fra felten hvis man tager med ned og deltager i opsætningen af kohorten? (Jeg spørger ikke om det er nødvendigt, jeg ved at en metaanalyse er tilstrækkeligt, men jeg har et tilbud jeg gerne vil kombinere hermed).

  4. Rejsen er i Jan/Feb, men jeg ønsker ikke at skrive BA før efter 5. - Simpelthen fordi det virker fjollet ikke at have haft kønslære/reproduktion først. Men kan jeg godt søge vejleder nu? Og så først skrive BA’en efter sommerferien?

Ved det er mange, og sikkert meget basic spørgsmål, men håber virkelig at I kan hjælpe!

Tak :wink:

Man har 2 uger start 5. semester og vist nok også 2 uger i midten af 6. sem afsat til bachelorprojektet.

Jeg har desværre ikke selv været igennem endnu, men ville bare pointere de 2 uger på 6. som jeg har hørt om.

Du har mulighed for at skrive den på 5., hvis du ønsker. Bachelor-perioden er afsat, så vidt jeg erindrer, i de to første uger af semestret. Skriver du ikke din bachelor der, så får du chancen igen på 6.

Informationen angående bachelor kommer i begyndelsen af 5. semester. Der er afsat to uger i begyndelsen af semestret hvor der afholdes forelæsninger mhp. vejledervalg, PubMedsøgninger osv. Årsagen til at der nok ikke er noget information til 4.semestrene er nok at de fleste skriver bachelor på 6. og for at komme på 6. skal man have bestået eksamen i mave,tarm lever som du er i gang med.

  1. Vejleder skal du selv finde.
  2. Emne skal du selv finde.
  3. I skal selv mødes og få underskrifter.
  4. Selv arrangere eksamensdatoer
  5. Vejleder finder din censor
  6. Du afleverer opgaven til censor, eksaminator og studeservice.

På absalon findes et grupperum ved navn “Bachelorprojekt”. Tilføj der og du kan læse følgende:

  1. Lang lang lang fil med alle mulige spændende emner man kan skrive sin opgave om.
  2. Alle de personer du skal tage kontakt til mht. en vejleder når du har fundet ud af hvilket emne du er interesseret i.
  3. Skema for hvornår formaliteterne skal være fyldt.

Derudover kan jeg anbefale det Kongelige Bibliotek på Nørre Alle hvor der vidst nok er over 150 bacheloropgaver til inspiration :wink:

Enjoy.

Jeg har været inde og rode lidt på BA-grupperummet i mellemtiden - så kan se hvad du henviser til. Det er på sin vis meget hjælp til mine spm, og meget lidt hjælp til min BA.

Føler mig godt nok stadig virkelig lost ifht. hvordan jeg skal gribe det hele an - især nu hvor jeg snart læser til eksamen - men jeg må nok tage tingene lidt hen ad vejen.Sagen er, at jeg er ude og rejse i januar mens de forelæsninger ligger, så det ville være skønt at kunne preppe lidt alligevel.

Tak for jeres svar :slight_smile: