Bachelorprojekt og tid

Kære stud med’er!

Jeg står i en hulens situation hvor jeg står i urobilin-holdig substans op til knæene!

Jeg skal til at starte 6. sem og skal til eksamen i morgen. Jeg VED at jeg kommer til at dumpe begge eksamener på dette semester. Semesteret var megafedt, gigaspændende, men det har været en kamp at få læst noget! Damn! Nu står jeg her og skal:

    1. semester reeksamen
  • Metodelære
  • Bachelorprojekt

Jeg tænker:

  • Metodelære: Lav de obligtoriske opgaver, læs intet, aflever blankt, reeksamen efter sommerferien. Problem solved.

  • 5. sem reeksamen: Gå til reeksamen, then what, gå glip af første måneds undervisning som er Tema A (aner ikke hvad det er, miljømedicin? Står intet om det på Absalon). Og så er eksamen også midt i øvelsen. Er den omfattende? Går jeg glip af for meget som jeg ikke kan læse op på senere?

- Bachelorprojekt: Jeg er helt forvirret. Skal jeg aflægge mange uger til den?

For hvis jeg går glip af meget i Tema A når jeg læser til reeksamen samtidigt kan jeg måske løse det ved at tage 6. sem reeksamen i stedet for ordinær?

Jeg kunne jo også bare læne mig tilbage og tage semesteret om igen, men hvis der er en løsning, så hvorfor ikke tage den og chille til sommer og 7.?!

Need help - please answer. Alle svar er hjælpsomme. Damn det ser sort ud…

Kære fortids-jeg,

Efter endt eksamen kan jeg, fremtids-jeg, fortælle dig at eksamen slet ikke var så slem alligevel. Hvad angår metodelære synes jeg at din plan er rigtig god - aflever opgaver og få det formelle på plads og gå til eksamen efter sommer.

Fremtids-jeg er dog stadig bekymret for omfanget af bachelorprojektet, men vil tage det som det kommer.

Tak for at svare mig selv, fremtids-jeg. :whistle:

Du skal lige være obs på om en blank aflevering giver adgang til re-eksamen.
Jeg har ikke lige kunnet finde det, men jeg mener at have læst at du skal dumpe eller være syg til ordinær for at kunne gå til re-eksamen.
Spørg lige Studievejledningen inden du brænder et forsøg af på det.

Mht. bachelor er det jo meget individuelt hvor hurtigt man arbejder og hvor ambitiøs man er, så det er ikke nemt at sige noget om, hvor længe præcis du vil være om at lave noget der kan godkendes og bestås.
Men det er mit indtryk at man skal ihvertfald regne med 14 fulde arbejdsdage (nogen bruger det meste af et “fri-semester” på det).
Selv vil jeg nok tro at jeg har brugt omkring en arbejds-måned på min, fordelt over et halvt år (sådan i runde tal).

Kære studmed.

Jeg forsøger her at hjælpe dig, så godt jeg kan, håber du kan bruge det, må indrømme din situation ser sort ud.

Hvilken 5. semester reeksamen skal du op til? Har du fået svar? Bestod du den?
Jeg ved ikke om du er klar over det, men ifølge din studieordning kan du IKKE tage/lave et bachelorprojekt med mindre du har bestået Metodefag!!! Så det er nok det du skal prioritere højst, ellers står du med at forlænge dit bachelorstudie med ½ år. Kender MANGE som ikke har vidst dette!

Om du kan tilmelde dig den metodefag der bliver afholdt i februar er uvist. Måske er tilmeldingsperioden forbi?
Når det så er sagt, findes der nogle datoer som skal overholdes hvad angår bachelorprojekt. Indgivelse af tema, vejleder og diverse. Du skal også huske at være afklaret med det. Spørgsmålet er om du kan indskrive dig det når du ikke har bestået metodefag. Og lad os antage at du tilmelder metoden til februar måned og består, så har du bestået den inden din eksamen i bachelorprojekt, antager de det som at opfylde indskrivningskriterierne? Det må du spørge studievejledningen om.

Husk at mikrobiologiøvelsen er obligatorisk! Jeg tror man må have max 2. dages sygefravær.
Tema A er infektionsmedicin og deri indgår: Bakteriologi, Virologi, Parasitologi, Mykologi, Farmakologi, Infektionsmedicin, Radiologi og andre parakliniske fag. Det er det tema der fylder mest på 6. semester iflg mig. Se evt. de noter der kommer på effimedicin.mono.net snart, min eksamensrelateret guide er revideret og bliver snart lagt op.

Bachelorprojekt: Aflæg 2 uger til det. Inklusiv tid til at læse artikler, genopfriske metoder, mødes med vejleder.

Løsningen afhænger selvfølgelig af hvordan du plejer at læse og tackle et semester. Lige nu ville mit råd være:

Tilmeld og består Metodefag. Evt. dispensation til for sent tilmelding.
Finde et emne og og skriv dit bachelor (hvis det er muligt).
Drop tema A og begynd på 6. semester når de andre ting er på plads. Hvis du dumper ordinær får du 1 mdr yderligere til at læse op på tingene og kan bestå re, og dermed ikke komme et semester bagud.

Så vidt jeg ved skal man op til en ny eksamen hvis kandidaten er uddelt til alle studerende og man ikke er på normeret tid (bare et gæt).

Skriv hvis du vil have yderligere hjælp.

Mange tak for et uddybende svar, Affi! Jeg er ved at tage metodekurset og er også tilmeldt eksamen, som jeg hellere må gå op til og sørge for at bestå. Men det er en ret let eksamen, kan jeg forstå. Det er nok tilfældet hvis man har læst godt forinden.

Bachelorprojektet er jeg ved at finde et emne til. Må snakke med studievejl. eller lign. omkring tilmelding før eksamen i metodelære (tilmeldingsfristen er før eksamen i metodelære).

Tema A hopper jeg let og elegant over og prøver at læse op til sidst, hvis der er tid. Det er alligevel udenadslære det meste af det, ikke sandt? I stedet for læser jeg til reeksamen og metodelære.

Det lyder som en rigtig fin plan. Er der noget, der kan gøres bedre? Nogle tip til 6. semester? :slight_smile:

Hej igen!

Lyder til at du er godt i gang med de diverse projekter.

Metodefag holdes jo kun 1 gange pr. semester. Der er ikke reeksamen i det! Så jeg håber da at du har tilmeldt dig til Metodefag-eksamen d. 25. februar og består denne. Ellers ligger reeksamen d. 22. august nemlig! Og samtidig nailer du også 5. semester reeksamen :wink:

Ang. bachelorprojekt - Thumbs up!

Tema A - Udenadslære - Tja! Men der er meget. Det kræver tid, men er også spændende!

Råd: Personligt klarede jeg mig i gennem 6+8+9 semester via basisbogen, internettet og uden at være til en eneste forlæsning eller sau time!!! Men vi alle er forskellige.

Råddet vil være at sidde og læse, og forstå. Hvorfor man tager hvilke blodprøver. Hvad deres afvigelser i diverse retninger betyder, hvor fejlen kunne ligge i organet. Forstå røngenbilleder, tag røntgentests på nettet. Få et overblik over farmakologien. Virkningsmekanismerne.
Bedste råd: Fokuser meget på eksamenssæt op til eksamen. Sørg for at gennemgå de i alt 40-42 eksamenssæt der er.

Hvis du læser pensum, gennemgår de 42 sæt. Så består du :slight_smile: Selvom du ikke har været til undervisning :wink:

Tusind tak for hjælpen! :slight_smile: