Bailey and Love's Short Practice of Surgery - Russel et al

Bailey & Love’s Short Practice of Surgery
R.C.G. Russell, Norman S. Williams, Christopher J.K. Bulstrode Bulstrode

Hardcover 1376 pages (March 26, 2004)
Publisher: Hodder Arnold
ISBN: 0340808195

Anbefales af professor Ole Kronborg (almen kirurgi) og professor Steen
Walter (urologi) i stedet for Kirurgisk Kompendium iflg en artikel i sundoghed om bogvalg, se side 7

Dette er en meget pædogisk bog. Med mange billeder, diagramer og tegninger. Det er mere farvestrålende indeni, end den lige ser ud til. Dog går der ikke helt "kumar/Clarck i det.
Den starter med nogle basale kap. om infektion, væske balance, sår helling etc. Resten af bogen er en gennemgang af kirurgiske specialer.
Det hele er meget pædogisk. Men det er måske også lidt for basalt (nogle gange). Den dækker ihvertfald ikke ortopædkirurgi (odense).

24.udgave (2004) har isbnnr. 0340808195

opdateret så prissammenligning og data omfatter 24. udgave tak for hjælpen - det er svært at have fingeren på pulsen med alle bøger, så jeg takker for hjælper… Fortsæt gerne med det… Som studmed´er vil vi jo gerne have den nyeste viden…

At denne ikke dækker ortopædkirurgi (blok 6) i Odense mener jeg ikke er korrekt, jeg har ihvertfald læst udenlukkende efter den og man kan sagtens klare sig igennem med den.

Lækker, tung og langt bedre redigeret bog end kir.komp. Meget let læselig, men omtrent ligeså omfattende som kir.komp.
Bogens største force syntes jeg lå i bedre og mere relevante op.-beskrivelser, med tilhørende tekstkonkruente tegninger, end kir.komp. Nogle vil betragte det som en fordel, at kir.komp.s op.-beskrivelser står med petit så man umiddelbart ikke behøver at læse dem. Imidlertid ender man alligevel ofte med at læse dem, fordi den efterfølgende “pensumtekst”, typisk “komplikationer” kun sjældent giver rigtig mening uden viden om de enkelte op-typer. Alligevel stopper forvirringen ikke her, fordi mange gamle op.typer/teknikker er medtaget, sammenholdt med at det i den efterfølgende “pensum” tekst kan være noget uklart hvilken op-type de egentlig refererer til – flere steder er der ligefrem modstridende information (dårlig redigering). I Bailey and Lowes står der sammenlagt mindre om de enkelte op-typer, bl.a. fordi kun de mest relevante er omtalt, og i og med teksten ikke er brudt op, hænger op-type, komplikationer og prognose mv. langt bedre sammen. Prøv fx selv at sammenligne de abd.kir. kapitler, fx hartmann´s, roux én roux (?), whippel, esophagous anastomoser mv.
Desuden flere ill. i det ehle taget.
Ortopæd kir. vil jeg fraråde at læse i B&L - mange af de “små ting”, så som små brud, forstuvninger, dislokationer mv er kun overfladisk berørte, og fx langt bedre beskrevet i “skadestuekir.”. Desuden syntes jeg at sproget her voldte uvante problemer.
ortopæd kirurgien læste jeg derfor i “Skadestuekir” bogen og kun de helt store emner så som Hoftealloplastik/replacement, hoftebrud, skulder brud mv. i B&L. Bækkenbrud læste jeg i Kir.komp. ligesom traumatologien, der er suverænt beskrevet her. (efter min mening bedre end i den ny lærebog i akut patient).
Alt i alt ville jeg vælge B&L, og supplere med enkelte kopier fra kir.komp., samt læse skadestuekir. bogens ortopæd kirurgiske. kap. Selv var jeg også meget begejstret for den anmelderroste mini bog ”Lecture notes on general surgery”, hvor man virkelig fornemmer mesterlæren i bogform og, hvor vægtningen af stoffet er så god, at det er lige før jeg ville turde at læse efter den alene (+ skadestuekir. bogen), hvis nu ”medicinen” havde taget pusten fra en.

ENIG!! Læste blok 6 (bevægeapparat - SDU) efter B&L og med.komp (til rheumatologien). Dog vil jeg sige at en del af ortopædkirurgien faktisk er OK beskrevet i B&L, fx hoftekirurgi og knæ, selvom man lige skal lære at finde rundt i bogen. Til de mindre luxationer og håndfracturer er Skadestuekirurgi dog en stor hjælp. Summa sumarum: lad være med at købe KIRURGISK KOMP. medmindre du virkelig gerne vil være kirurg! Man kan sagtens klare sig med mindre og mere SU-venlige værker…

SU-venlig??? Den koster 1300 kroner!!

  • Mikkel

Ja, det var nu til sammenligning med Kirurgisk kompendium som koster 3 gange så meget. Bailey & Love har dækket det jeg skulle bruge i kirurgi i GI-kanalen, Ortopæd (i hvert fald næsten), spytkirtler og mundhule samt lidt småting - og letlæseligt endda. Og dét vel at mærke over snart 5 semestre. Men jeg ville som dig hjertens gerne kunne slippe endnu billigere fra kirurgien :o

Der er kommet en 25nd udgave.
ISBN: 9780340939321

Link:
http://www.hoddereducation.co.uk/Title/ … dition.htm

Mange hilsener