Basal og klinisk farmakologi - Kampmann et al

http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=472

Jens P. Kampmann m.fl.,
Indbinding Indbundet
Forlag Fadl
Udgivelsesår 2007
ISBN: 87-7749-382-6

Forlaget skriver:

denne bog bruges i odense fra 4.semester i forbindelse med hjerte, lunge og mave tarm fysiologi. så jeg har efter hånden brugt bogen i et stykke tid.

jeg vil indrømme at jeg nok ikke er den af de studerende der har brugt bogen mest, men jeg har læst i den og forberedet mig til eksamen efter den.

i odense er det det grundlæggende der legges vægt på første del, ganske logisk egentlig. dette syntes jeg ikke bogen er særlig god til at formidle. den er forvirrende og ganske enkelt kædelig. sidere har til tider dræbende lange afsnit og meget få figurer og illustartioner. bogen er meget søvn dyssende og dermed svær at læse. jeg syntes også at de dejlige grønne illustartioner bliver en anensle svære at huske rede på.

bogen har dog også gode sider. der er en gnaske god klinisk del i den hvor mere specielle sygdomme og medicin typer gennemgås. dette er noget mere bruger venlig og strukureret.

en træls bog at starte med men en god bog til anden del i odense hvor kurserne er delt op i blokke med et meget afgrænset pensum.

Puha, farma-eksamen (7. sem. Århus) imorgen, så jeg kommer nok ikke bedre ind i Basal og klinisk farmakologi end jeg er idag… :lol:

Nå, men det er jo en rimeligt dækkende bog, og hvert afsnit er skrevet af nogle af de ypperste inden for deres felt i DK.

Heri ligger desværre også bogens største problem, idet det ikke er lykkedes at opnå en ensartet disposition af de enkelte kapitler, hvilket i bedste fald får bogen til at fremstå meget rodet, men værre er det at gør tilegnelsen af stoffet mere besværligt. Og listen med kapitler hvor jeg har overvejet at bruge mere end verbale argumenter mod forfatteren er efterhånden lang :evil:

Til bogens forsvar skal det siges, at rigtig mange læser og består med Basal og kli…, men desværre er det ikke fordi det er en knaldgod bog, det er nok nærmere fordi alternativerne ikke rigtig er der:

-man kan købe en engelsksproget farmakologi-bog, de får gode anmeldelser og sandsynligheden for en mere pædagogisk tilgang er som med sandsynligheden for at jeg skal være fuld i morgen… :wink: Men er en anden bog nu også helt dækkende, kan man være i tvivl om, og ja: mange eksamensspørgsmål er stadig skrevet til den bog der undervises efter…

-Min egen løsning har været at supplere med Kompendium i Farmakologi, som er et godt supplement i et fag der handler meget om udensadslære. Men hvor ville det være fedt, hvis ikke man skulle bruge sine surt fadl-tjente penge på at købe supplementer, men istedet kunne nøjes med at købe én knaldgod bog…

Alt i alt:

For:
-dansk
-grundig
-man kan sagtens bestå med denne bog
-du bidrager til dine underviseres og fadl’s økonomi

Imod:
-mange forfattere; rodet
-formidling af stoffet under al kritik
-elendige illustrationer

Konklusion:
Basal og klinisk farmakologi er åbenbart et nødvendigt onde i kampen mod farmakologien, og har det bedst med at blive suppleret med kompendiet. Har du mod på det, så bladr igennem de engelsksprogede alternativer.

Men det er da klart den bedste danske bog der findes. De første kap. er dårlige, men det bliver bedre.

Bogen er dansk og det er den, der undervises og eksamineres efter (i hvert tilfælde ved AU). Det må være derfor de fleste køber den, for speciel god er den altså ikke.

De første kapitler er ok, men måske var det først efter forelæsningerne jeg syntes det?? Kap. 3 er langt mere indviklet skrevet end selve emnet er, og denne beskrivelse kan generelt sættes på mange af kapitlerne. Bogen er rodet og meget teoretisk. Selv klinikerne glemmer at de er klinikere, og de mange irrelevante detaljer gør derfor stoffet svært tilgængeligt. Man skal nok komme til at forstå det, det tager bare tid…noget der jo ikke er så meget af. Desuden er der stærkt brug for en opdatering, da en del af stofferne bruges ikke mere og nogle af de beskrevne virkningsmekanismer er decideret forkerte. Endelig er figurerne kedelige og til tider svære at forstå. Er der nogen der kan forklare mig fig. 26.2? (Læs for resten om diuretika i lægemiddelkataloget) Bogen består selvfølgelig ikke af lutter dårlige kapitler, fx er kap. 31 om diabetes ganske godt, men desværre dominerer antallet af de mindre gode kapitler i sidste ende.

Jeg har selv suppleret en hel del med Lægemiddelkataloget og til tider Katzung (der er en slående lighed mellem sidstnævnte og den danske lærebog…) De er begge udmærkede til forklaring eller uddybning. Skal man læse om antitrombotisk behandling anbefales ”antikoagulantia og trombocythæmmere – farmakologi og generelle forhold 1” fra juli 2000 fra Rationel farmakoterapi.

Som nævnt før er tiden jo ret afgørende og det virker måske håbløst at skulle til at læse i andre bøger. Hovedparten af de studerende ved AU læser da også efter Basal og klinisk farmakologi, og de fleste består. :slight_smile:

Synes det er beskrevet flot af de tidligere hvad bogen kan og ikke kan. Jeg mener bestemt der er en del mangler i bogen mht. nye medicamenter etc. men der skulle være en ny bog på trapperne, så vi kan jo glæde os til den næste :wink:

Jep, bogen udkommer i januar 2007 - og der er, - så vidt jeg er orienteret - foretaget en en betydelig omskrivning og revision af stoffet, så vi kan håbe på, at det er blevet bedre.

Jeg læser Kl. Biomekanik på SDU, Odense og skal i gang med 4 semester mave, tarm, lunge-hjertefysiologien… og farmakologi.

Er der nogen alternativer til “Basal og klinisk farmakologi” bogen?

Michael

ja det lille farmakologisk kompendium fra FADL (mener jeg det er)… tjek forlag.fadl.dk :slight_smile: men du ikke samme detaljeniveau, men den er god nok…

Opdateret til 2007 udgaven

Jeg skal begynde på 4. semester på SDU til september, hvor farmakologi er en del af pensum. Kapitel 1 til 17 i “Basal og klinisk farmakologi” er blevet lagt ud på vores e-learn, så vi kan udskrive dem gratis, men mit spørgsmål er så: Er det fint nok med de kapitler, eller skal man bruge bogen meget på senere semestre? For så kan det vel bedst betale sig at købe den eller? Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

God Sommer til alle :lol:

Anmeldelse i ugeskriftet: http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2007/3 … P52067.pdf

nu er 4.udgave 2010 udkommet. :smiley: