Biokemi 4 sem?

Hej jeg ville høre om der er noget man kan fx læse for at blive bedre stillet til biokemi-delen på 4 sem KU?
Min generelle kemi viden lægger nemlig meget dybt begravet, og ville høre om man fx skal kunne en masse for at kunne følge med? fx kende alle formlerne på aminosyrene osv?

Håber meget der er nogen der kan komme med et konstruktivt svar, og ikke bare nyd din sommerferie :wink:

Så vidt jeg er orienteret (og læst efter) så er det ikke alle de der detalje-rigdomme som biokemien kan gemme på, som er det væsentlige i det her kursus. Det vægtes derimod højt, at du ved, hvad princippet i de forskellige reaktioner er, hvilket enzym der skal til (her får du tilgengæld også hjælp i form af et enzymkort til eksamen), samt co-faktorer, prostetiske grupper og reguleringen af de pågældende enzymer. Du får metabolisme-skemaet udleveret til eksamen, så det svære ligger i at kunne alle reaktionsdetaljerne + ved hvilke tilstande de forskellige reaktioner kunne tænkes at køre.

Så: Co-faktorer, prostetiske grupper, op- og nedregulering (især insulin/glukagon), placering i cellen (cytosol, ER, mitokondrie-matrix osv.), samt husk at bruge dit metabolismeskema så meget du kan inden din eksamenslæsning. At kunne finde rundt i det skema er nøglen til at bestå biokemi-delen.

Hvis du netop har overstået 3. semester, så glæd dig et meget blødere 4. semester… Jeg er i hvert fald stadig på toppen over læsemængden på 4. vs. læsemængden på 3.

Hej Badooo
Mange tak for svar :slight_smile: jeg er i den særlige situation at jeg lige har afslutter celle og væv på 2 sem, men skal begynde på 4 herefter… Derfor er jeg også lidt bekymret for hvor kæmpe en læse mængde der kommer i forhold til 2 sem… Og ønsker at være så godt rustet som muligt

Hej crinap

Jeg sidder og er i gang med at læse op til eksamen på 4. semester.
Min kemividen ligger/lå også på et meget lavt niveau og hvis jeg skal være ærlig, forstod jeg intet af hvad der foregik til sau-undervisningen i biokemi da den stod på og var faktisk ret opgivende mhp. om jeg nogensinde ville forstå det. Jeg har dog efterfølgende læst pensummet igen et par gange eller tre og det endte med at give bedre og bedre mening. I weekenden var jeg til Aspiri-kurset i biokemi og jeg må sige jeg, det har virkelig lige givet mig det sidste overblik jeg manglede, så det kan jeg anbefale (hvis du vil kaste penge efter ekstra undervisning.) Jeg er nu gået i gang med at løse eksamensopgaver og det hele virker MEGET mere overkommeligt nu. Du skal bare sørge for at blive fortrolig med dit metabolitskema og så huske de ting man ikke kan læse udfra det (som badooo også skrev) Og som til så mange andre eksamener på dette studie; eksamensopgaver, eksamensopgaver, eksamensopgaver!