Biokemi

Hej
Jeg skal snart til at læse til eksamen i biokemi, og jeg har læst i den danske indtil videre. Jeg har dog hørt, at der er nogle kapitler, som er godt at læse i Baynes og Dominiczak, men hvilke drejer det sig om?
Derudover kunne det være rart med lidt råd til at læse op til biokemi :slight_smile:

Jeg er på 2. semester på AU og tænkte på at undersøge det her for et par dage siden, da jeg var blevet informeret om at det var den bedste bog til 3. semester.

Jeg fandt denne tråd: http://www.studmed.dk/forum/48-Studmed-debat/79558-biokemi-3-semster-au-ang-den-danske-bog

Der blandet andet har dette citat:

Der er så vidst jeg husker 2-3 kapitler som ikke findes “ordentligt” i den danske bog; det er blodets elementer, calcium homeostase og så kan jeg ikke huske om der er et sidste

Generelle råd: Bliv fortrolig med den store biokemiplanche (hvad er det nu den hedder?) Dette opnåes især ved at gennemgå aaaaalle de gamle eksamensopgaver. Så længe du føler dig nogenlunde hjemme i den planche der, som I jo får udleveret til eksamen, er du ganske godt stillet.
Man kan ofte udlede en hel del, blot ved at have styr på den planche.
Og som allerede nævnt, løs de gamle eksamenssæt, så skulle du være ganske godt rustet :slight_smile:

Folk lærer jo forskelligt, men personligt fik jeg rigtig meget ud af at bruge metabolic pathway en del (dog var der ikke ret meget man kunne bruge den til i forhold til min eksamen på AU i december) samtidig med at jeg terpede en masse figurer i bogen. Desuden brugte jeg også den danske biokemi bog i starten, men den går alt for meget i detaljen til tider i forhold til pensum på AU. Derfor endte jeg med at læse op efter Medical Biochemistry, 3rd Edition af Baynes, og Dominiczak, som også er den de opgiver pensum ud fra.
Som andre også nævner, så få lavet så mange eksamens opgaver som muligt. Specielt essays giver en del da man her får øvet det store overblik. Har dog hørt at de har ændret eksamen således at der ikke mere er essays men kun opgaver, og derfor er det nok bedre at ligge fokus her. Men det er jo en smags sag!

Du kan forresten skrive en mail til Vibeke Diness Borup som har skrevet biokemi bogen, og så vil hun med glæde sende en oversigt over hvilke kapitler du skal læse i den engelske. Det gjorde hun ihvertfald til os da jeg havde biokemi. Du finder hendes mail under ansatte på AU.

Håber det var en hjælp!