Blive læge

Hej.

Du kan sagtens komme ind med et lidt lavere snit. - via kvote 2. Ansøgningsfristen er 15. marts. Hvis du stadig går i gymnasiet kan du bede studievejlederne hjælpe med alt det formelle. Ellers kan du tage ind til studievalg i København (lige ved Rundetårn). De vil også gerne hjælpe.

Man kan kun have en første prioritet, men kommer du ikke ind der, går ansøgningen automatisk videre til anden prioriteten osv.

Du kan finde optagelsesprøven fra sidste år via SDU’s hjemmeside.

Er lidt nysgerrig: Hvorfor mente de HF ville blive et helvede? Jeg er selv HF’er og havde det fint med det.

Held og lykke.

Hilsen

Karen

Det er bestemt ikke for at tage modet fra dig - DU SKAL fortsætte!
Men; du kommer ikke ind i hverken AAU, AU eller på KU via kvote 2.

AU: Udelukkende gennemsnittet af de adgangsgivende fag, hvor vægten er fjernet. Snittet er over 11. Det vil sige, at du skal have 12 i næsten alle fag, som er adgangsgivende. Dansk A, Matematik A, Kemi B, Fysik B og Engelsk B.

AAU: Nøjagtigt det samme som ovenstående. Ved bare ikke hvad snittet var.

KU: En motiveret ansøgning og CV, hvor der tages højde for motivation, kvalifikationer, erfaring m.v.
Jeg kom selv ind på KU med næsten ingen erfaring, men jeg kan ikke forestille mig, at du har noget relevant erfaring, som kan give dig adgang. Jeg havde næsten intet og med dét mener jeg:

  • En brændende interesse og motivation
  • 2 semestre på Idræt
  • Har undervist frivilligt på AAU i anatomi og fysiologi for medstuderende
  • Har været i praktik på et hospital
  • Er meget teoretisk erfaret; jeg kan fx bestå 1. semester KU allerede i starten af semesteret uden at læse. (Jeg er på 1. semester nu).

De fleste har en relevant bachelor e.lign, så det vil virkelig kræve et mirakel, hvis du absolut ingen erfaring har.

USA bliver umuligt for dig, medmindre du virkelig har mange penge. Du skal selv betale for alting og den Amerikanske stat låner ikke penge ud til udenlandske studier. Enten skal du være fantastisk dygtig og få et stipendium (det gør du ikke), eller også må du punge ud. Det er RIGTIG dyrt.
England er en lettere mulighed, men omregning af karaktergennemsnittet er ikke såååå fantastisk, så du står faktisk ringere. Men, jeg ved ikke hvad kravet er derovre, dog. Det er dog vigtigt at nævne, at også England også tager et beløb pr. semester. Det er ikke lige så dyrt som i USA, men hvis du ikke har økonomisk backup, så kan du umuligt få det til at løbe rundt.

Men du skal IKKE give op! Du SKAL blive ved.
SDU er din klart bedste mulighed - og du må fortsætte og fortsætte indtil du kommer ind. Det er ikke umuligt. I mellemtiden kan du jo enten deltage i kvote 2 ræset på AU og AAU via supplering; eller du kan arbejde og tjene en masse penge, så du kan få det lettere på studiet, når du først er kommet ind.
En tredje løsning er også, at du kan påbegynde en relevant uddannelse og gennemføre denne til bacheloren, imens du søger årligt på kvote 2, KU (og de andre selvf.).
Du skal bare huske, at du kun kan påbegynde 3 uddannelser, hvorefter du ikke længere kan søge ind på uddannelser med en adgangskvotient (så kan du nærmest kun læse Japansk).
Du skal også huske, at du ikke må færdiggøre en kandidat, da ovenstående tilfælde atter træder i kraft.

Rolig. Du skal nok nå det. Der er en 34 årig i min klasse. Det er ikke umuligt; det er ikke unormalt - du skal NOK komme ind, men kæmp videre uden at stresse for meget over det.

Hvorfra ved du at kvote 2 snittet på AU er over 11 Dysp? Det lyder umiddelbart fuldstændig urealistisk, og så vidt jeg ved er det endnu ikke offentliggjort - ikke engang tæt på.

Man tager altid udgangspunkt i sidste års kvotient.

Puha, håber da ikke en stigning på over 0,9!

5 fag vil tage ca et år Simonn, problemet er bare at du ikke kan blive SU-berettiget i fag du har gennemført - det er da i hvert fald problemet for mig, da keg sidder med en husleje.

Det var forrige år, at snittet var over 11 :). Sidste år var den kun omkring 10,1.

Vedr. AU snittet på de 5 fag i kvote 2 (officielle tal):
2010: 11,2
2011: 10,3

@Simon: Jeg tog alle 5 fag på 1 skoleår og passede mere end en fuldtidsstilling fordelt på 4-5 jobs!
Forløbet:

  • Dansk C-A: turbokursus over 3 uger, juli/ august (med 25% virtuel undervisning)
  • Matematik: C-A over hele skoleåret 2010/2011
  • Fysik C-B: efterår 2010
  • Kemi C-B: forår 2011
  • Engelsk C-B: fjernundervisning over hele skoleåret 2010/2011

Dertil skal der lægges mindst en time transport hjemmefra hver vej, plus en time til halvandet imellem arbejdspladserne og skolen om dagen (!).

Mvh
Mignon

NB! Fysik C-B.

Du går ind på www.gsdanmark.dk og tjekker de kursustilbud der er. Ved ikke hvor du bor, men hvis du bor i Kbh-området, vil du faktisk have glæde af Gentofte studenterkursus, som har et specielt pakkeforløb i de 5 fag målrettet medicinstudiet. Det ligner almindelig skolegang med undervisning 8-14 (sådan cirka, tjek det på deres hjemmeside).
Alle fagene skal bestås og dokumentation indsendes senest 5. juli, men du skal naturligvis krydse af på ansøgning af du er ved at supplere.

Jeg tog dansk og matematik på Niels Brock, engelsk på KVUC og fysik og kemi på VUF Frederiksberg. Det er kun på Niels Brock at du skal søge direkte via deres hjemmeside www.brock.dk, resten koordineres fra gsdanmark.dk

Hvorfor vil du læse fys C-A og Dansk C-A, når du allerede har Fysik A, og Dansk A er obligatorisk? :huh:
EDIT: Arh, der kræves jo “kun” B, nvm mht. fysik, pointen mht. Dansk gælder dog stadig.

Lige et sidespring: Jeg har selv Engelsk A fra gym, men kun et relevant fagsnit på 7,75 overalt, kan jeg læse Engelsk B, eller SKAL jeg læse det på A-niveau, da jeg har haft det på A?

[quote=“Simonn” post=80558]
Hej,
Jeg har fysik A på gymnasiet, og derfor bliver det fys C-A :slight_smile:
Hvor fra ved du, at Gentofte Studenterkursus har et specielt pakkeforløb? Du har jo ikke selv læst der men på Niels Brock, KVUC og VUF i stedet… Såå hvad er lettest Gentofte studenterkursus el. din variant?

Note: Jeg bor i Midtjylland, men jeg kan godt flytte til København i et år for at læse og dermed bo hos min storesøster[/quote]

Jeg havde som sagt 4-5 jobs at passe, derfor kunne jeg ikke bare tage fri 8-14, men hvis jeg kunne ville jeg gøre det hellere end min version.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener her… :open_mouth: Skal jeg sende dokumentation til det sted, hvor jeg ønsker at supplere mine fag?[/quote]

Altså, det gælder ansøgning til uni. Når du søger skal du krydse af at du er ved at supplere. Du skal have bestået alle fagene og skal eftersende dokumentation til de universiteter du har søgt optagelse på inden 5. juli.

Vedr. supplering, tjek hvad du har af muligheder lokalt. Jeg er lidt bange for at fysik A ikke er en del af pakken, de fleste uddannelser nøjes vist med fysik B. Men tjek på gsdanmark.dk om der er noget.

Jeg kan hjælpe dig så vidt som at det hedder Supplering, GSK er en gren af dette som hjælper folk som kommer fra bl.a. gymnasiet med at strukturere forløb.

[quote=“Simonn” post=80561]@Mignon … Hvad hedder det helt præcist ? (Altså at læse fagene op) Hedder det GSK?

Ny edit: Hvad er lettest? Et struktureret forløb med afsluttende eksamener til Maj/Juni eller intensive programmer, som hver varer 2-3 måneder? Jeg er mere til den sidste variant, så jeg kan fokusere mere på det enkelte fag.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg gerne vil nå at gennemføre de 5 fag på 1 år og nå at søge ind på medicinstudiet næste sommer (2013)? Som sagt er jeg ikke meget for at være med i en klasse med forskellige fag på en gang. Jeg kan dog gå med til at have et par fag til at vare hele året, ligesom Mignon gjorde det med engelsk og matematik.

Håber I kan hjælpe :)[/quote]

Simon, søg på Google efter følgende: “gsk præmedicin” (den øverste dokument) vedr. præmedicinsk kursus.
Ellers kan du prøve at melde dig til turbokurser (fristen er 1. marts) og sommerkurser i de enkelte fag, så du faktisk godt kan nå at blive færdig alle 5 fag med god planlægning.

Blot lidt nysgerrighed: kan du ikke sørge for at få supergode karakterer i nogle af de fag her til sommer? Så slipper du for besværet senere. :slight_smile:

Simon, du behøver ikke tage præmedicin-hold, det var blot et forslag :wink:

Jeg tror at det generelle ansøgningsfrist på gsk er 1. marts, hvis du skal have en chance at blive indskrevet på sommerhold inden juli og så er det nye tidsfrist i begyndelsen af juli, hvis du skal supplere inden september… Jeg var meget tilfreds med mine forløb på Niels Brock og ikke helt tilfreds med VUF.
Jeg vil dog ikke anbefale fjernundervisning, hvis ikke du er superdisciplineret… jeg savnede meget den menneskelige kontakt og lidt ping-pong i klassen.