Bøger - KU 8. sem

Tja, som overskriften.
Hvilke bøger skal man købe på 2. kandidatsemester på KU? :slight_smile:

…og hvilke får man rent faktisk brug for…? :wink:

Andre tips/råd til semesteret er meget velkomne!

På forhånd tak.

Semestret er ligesom 6. semester. Det er de samme bøger der går igen. Der er ikke behov for yderligere. Du skal bare tage semestret ligesom 6. Eksamensopgaver er en god hjælp. Basisbogen skal læses. Også må du gerne være mester i EKG-analyser.

Det er jo også et fint råd, hvis ikke det var fordi jeg har taget bacheloren på et andet universitet… :lol:

Har du lyst til at uddybe? :slight_smile:

Meget vigtigt pointe :).

  1. semester er en fortsættelse af 6. semester. På 6 havde man: endokrinologi, lungesygdomme, ort kir + infektionsmedicin. På 8 har man: gastroenterologi, kardiologi, nefrologi, urologi, plastikkir, onko og hæmatologi. Bogen til alle disse bortset fra infektionsmedicin er Basisbog i medicin og kirurgi. Som overflytter skal du også læse op på 6. semester pensum, da 9. semester har jeg hørt er integreret 6+8 semester eksamen.

Derudover er der små fag som epidemiologi, videnskabsteori, arbejds og miljømedicin. Her har man også fra 6 semester af: Videnskabsteoribogen - men på 8 skal man blot bruge det gratis kompendium der lægges på absalon. Arbejdsmedicin skal du have. Udgave nr. 3 - kan fås i bogladen. Epidemiologi har man også, men noter på nettet er også gode.
Der er kommet ny farmaliste - så hent den ned fra absalon og lær præparaterne.

De opgaver der oftest stilles til eksamen har titlerne:

Kardiologi - Nefrologi - Urologi - Gastroenterologi - Plastikkirurgi - Onkologi - Hæmatologi - Videnskabsteori. Selvfølgelig er det forskelligt af hvad der vægtes mest og der kan jeg fortælle dig at: Kardio + Gastro + Nef/Uro altid kommer.

Eksamenssæt som tidligere angivet er en god hjælp.

Skriv hvis der er behov for yderligere råd :slight_smile:

Ahmen, det var jo lige sådan et svar jeg behøvede! :stuck_out_tongue: Også især hvad der kommer fokus på ved eksamenerne. Ofte føler jeg at man læser lidt i blinde og ikke får lagt energien det rigtige sted, fordi kan ikke ved hvad fokus bliver :slight_smile:

Får I normalt nogle pensumlister eller ligger de online så man kan finde dem? Jeg får ikke mulighed for at læse fuld tid, så derfor vil jeg gerne i gang lidt før, så jeg ikke kommer bagud alt for hurtigt… :unsure:

Jeg har hørt at vi skal have det hele med inden 9., men jeg bytter rundt, så jeg tager 7., i foråret og håber så på et forskningsår. Altså ligger 9. semester noget tid fremme og pga. ovennævnte tidssituation venter jeg nok med den. :wink: Spekulerer også i at tage den i udlandet, hvis det er muligt…? Er 9. ikke meget praktik, eller? :dry: Ellers må det blive 11., er bare ved at få “udve”, så blev det et pr tidligere ville det ikke gøre noget… :whistle: Derfor ser jeg også frem til en lille “rapport” fra dig! :lol:

Pensumlisterne ligger for det meste på absalon, under de forskellige emner. Jeg brugte dog denne lidt ældre udgave og fyldte ind efter absalon: http://mednote.dk/index.php?title=8sem_KU_2000_Laeseplan&redirect=no

Følger man universitetets skrivelser, er det 7-9-11 semester der er mest oplagte til udlandsophold. Du kan dog kun få eksamen på 11 så vidt jeg ved. Så får man flere ECTS point med og derfor flere penge fra SU i stipendium. Jeg skal selv begynde på 9, så ved ikke hvordan det bliver. Men kan da forestille mig, at det er 7 semester med meget mere ansvar og en større rolle. 7. semester er der bare lægens efterfølger, med mindre du selv tager hånd og vil lære noget: stikke, forskellige prøver, skrive journaler osv.

Som du sikkert har set har jeg jo været i gang med at arbejde på et Sydney udvekslingsophold i september 2014. Skal sende min ansøgning til Sydney i løbet af ugen. Kan give nogle fifs til din udve senere hen :slight_smile:

Jeg kender flere der har taget 7-9-11 i udlandet. Det skulle være godt at komme ud og se andre sundhedssektorer. Tror ikke der er noget problem i det, og det er jo meritgivende ;).