Bøger til 3 modul

Hej alle sammen,

Jeg vil småt begynde at finde bøgerne til 3. modul til medicin på Syddansk Universitet, men opdagede at der var en lang liste med anbefalede bøger. Som jeg har forstået, så er det fordi der er flere bøger indenfor samme emne som man kan anvende. Jeg vil rigtig gerne høre hvilke I stærk anbefaler og hvilke I vil råde mig til at fravælge (dem med erfaring) :slight_smile:

Nedstående er listen som ligger til rådighed:
Biomedicinsporet
“Essential Cell Biology” Alberts et al Garland Science, 2nd edition 2003 (fra modul2) Én af følgende genetik bøger anskaffes:
 ”Thompson & Thompson, Genetics in Medicine” 7 udg. Nussbaum, McInnes & Willard, W.B. Sanders Co, 2007. Amerikansk lærebog, som er opbygget ud fra en biologisk præsentation af genetikken med mange kliniske eksempler. Det medfører dog, at den til tider kan være lidt vanskelig at anvende som opslagsbog. Online access.
 “Emery’s Elements of Medical Genetics” 14. udg. Turnpenny & Ellard, Elsevier, Churchill Livingstone, 2007. Engelsk lærebog, som er meget overskueligt opbygget og med mange kliniske eksempler. Gode figurer og illustrationer. Online access.
 ”Medicinsk Genetik” Nørby og Nielsen (red) FaDL’s forlag 2006. Overskuelig og klart opbygget dansk lærebog, men svag i nogle afsnit og ikke så dækkende som de to engelsksprogede bøger. Nogle afsnit er dog særdeles dækkende og meget pædagogiske.
 Eller”Medicinsk Genetik” 2. udg. Nørby og Jensen (red) FaDL’s forlag 2012. Er lige ved at udkomme så den er ikke gennemgået, men der skulle være rettet op på en del af de svagere afsnit i den tidligere version. Der skulle desuden være tilføjet et egentligt metodeafsnit.

Anbefalede grundbøger:
 Kirkwood og Sterne: Medical Statistics. (2nd ed.) Blackwell Science, 2003. Anbefales også til modul 10 og senere.
 Svend Juul: ”Epidemiologi og evidens”. Munksgaard. 2005. Anbefales også til modul 10 og senere.
 Brinkmann og Tanggaard (red.) (2010). Kvalitative metoder. En grundbog. Kbh.: Hans Reitzels Forlag.

Alternative grundbøger
 “Epidemiology - An Introduction”, Rothman, Oxford university press, 2002, kapitel 1-5.
 Olsen, J; Christensen, K; Murray, J; Ekbom, A. An introduction to Epidemiology for Health Professionals. Forlaget Springer, 1. Udgave, 2010. Kan downloades gratis via http://www.springerlink.com/content/978-1-4419-1496- 5/#section=714835&page=1&locus=0
 “Kvalitative metoder i medicinsk forskning – en innføring”, K. Malterud, Osla; Universitetsforlaget, 2. udgave 2003
 ”Forskningsmetoder i folkesundhedsvidenskab” S. Vallgårda & L. Koch (red). København: Munksgård, 3. udgave, 2007. (Uddybende om bla. kvalitative metoder i sundhedsforskning).

Professionssporet For medicin studerende
Anbefalede grundbøger
Christensen SC m.fl (2011) Medicinsk kommunikation. 1.udgave. København: Fadl’s forlag.
 Cullberg J (2007). Krise og udvikling. 5. udgave. København: Hans Reitzels Forlag. For klinisk biomekanik studerende

Anbefalede grundbøger ”Nordin & Frankel, Basic Biomechanics of the Musculoskeletal System”, 3.udgave

Takker på forhånd :slight_smile:

Mvh
A.

Du behøver langt fra at købe alle bøgerne.

Jeg købte selv:
”Thompson & Thompson, Genetics in Medicine”
“Medical Statistics. (2nd ed.)”
”Epidemiologi og evidens”. Munksgaard. 2005. Anbefales også til modul 10 og senere.
“Kvalitative metoder. En grundbog.” (denne bog er helt unødvendig. Evt lån bogen på biblioteket)

“medicinsk kommunikation” og “Krise og udvikling” købte jeg ikke. Der skal kun læses meget lidt i dem, så det er unødvendigt. Det kan dog være rart nok at have det til eksamen (men så kan man kopierer de få sider som er opgivet fra en lånt bog)

”Nordin & Frankel, Basic Biomechanics of the Musculoskeletal System”, er en bog biomek. bruger ikke medicinere.

Ellers er der vist ikke så meget at sige andet end at det er et noget roddet modul. (Men dejlig let! Så hvis du vil tage SPV kursuset, så er der god tid til at tage det der)

Hej!

Enig i at du på ingen måde behøver alle bøgerne.

Jeg selv valgte Emery’s som genetikbog, den var jeg meget tilfreds med, og mit indtryk er, at størstedelen på semesteret brugte denne.

Til statistik købte jeg Medical Statistics og Epidemiologi og evidens, som jeg også begge fik rigtig meget nytte af. Epidemiologi og evidens brugte jeg rigtig flittigt, Medical Statistics brugte jeg også, dog ikke i så høj grad. Til gengæld bliver den uundværlig på de senere semestre.

Vdr. akademikersporet købte jeg ingen bøger overhovedet, de er fuldstændig unødvendige, hvis man absolut vil læse i dem, kan de som nævnt lånes på biblioteket. Jeg bestod alle opgaver i 1. forsøg uden at have læst i nogle af bøgerne, blot ved at komme til holdtimer og forelæsning.

Jeg vil give Jensvi ret i, at det er et rodet modul, men dejlig let! Har sjældent lavet så lidt som jeg gjorde på 3’eren, så mit råd er: nyd det inden modul 4 + 5 helvede! :wink:

Jeg tænkte nok at jeg nok kunne nøjes med nogle af dem. Nu er de bestilt :slight_smile: Mange tak for jeres brugbare svar :slight_smile:

Hvis du ikke allerede har: Essential Cell Biology” Alberts et al Garland Science, 2nd edition 2003, så har jeg en til salg der er helt ny til 175 kr

Hej Aya og andre.
Jeg forstår at der har været nogle justeringer på modul 3. Jeg er selv et halvt år efter dig og skal til modul 2-eksamen om kort tid. Er ovenstående bøger stadigt hvad du vil anbefale til modul 3?