Brugte bøger; hvilke udgaver?

Halløj derude…

Jeg står og prøver på at navigere lidt i hele markedet for brugte bøger både her på siden, opslag og facebookgruppen Bogsalg Medicinstudiet.

Men jeg kan simpelt hen ikke finde hvilke udgaver der som minimum anbefales til mine 1. semesterbøger (KU):

-Hole’s essentials of human anatomy and physiology
-Fundamentals of Chemistry (McMurry)
-Kemiske data og oversigter
-Medicinsk kommunikation

Er der nogen derude der kan hjælpe mig igennem junglen? :slight_smile:

Generelt kan jeg anbefale dig ikke at tage pensumlisten helt bogstaveligt… Find de bøger du har nemmest ved at forstå og de bøger du kan bruge fremover fremfor dyre pensumbøger der bare ligger på hylden og samler støv… Det kan selvfølgelig være svært i starten på et studie at vide hvilke bøger man kan erstatte, så her er mine forslag til dig:

Jeg har tidligere brugt Vander’s Human Physiology som jeg brugte gennem flere semestre…

Medicinsk kommunikation er ikke et must men rigtig god, også som opslagsbog senere på studiet…

Og så vil jeg helt klart anbefale dig Vibeke Borup’s - Biokemi som også kan bruges på flere semestre… Evt kan du få hjælp ved at købe Kemi 112 hvis kemi ikke er din stærkeste side…

Af anatomi-bøger kan jeg forslå dig Finn Bojsen’s Bevægeapparatets Anatomi, ellers FADL’s Anatomi-serie… Anatomien er meget vigtig at læse på et forståeligt sprog, og i en dansk bog finder du de latinske betegnelser som du skal kunne (mens de engelske bøger ikke indeholder latinske men tyske eller engelske navne)…

Jeg kan også foreslå dig at få fingre i et atlas - evt Netter eller lignende - som findes både som bog og app til iPad, samt en opslagsbog fx Anatomiens navne eller lignende…

Når det kommer til hvilke udgaver du skal købe så er de nyeste selvfølgelig mest opdaterede… Men der er mange penge at spare hvis man kan nøjes med at undvære de nyeste figurer og tabeller… Anatomi, fysiologi og kommunikation er nogle af de emner som nemlig ikke lige ændrer sig bare fordi bog-udgaverne er nyere… Brug pensum.dk i din søgning på bøger, den er god!

Håber det hjælper?

Hilsen Daniel

Nu tænker jeg at jeg i hvert fald vil spille forsigtig og vælge pensumlistens bøger på 1. og måske tage mig sammen og blive modigere senere :slight_smile:

Overvældende (som alt andet ved studiestart), men tak. Det virker til at jeg godt kan gå to-tre udgaver tilbage uden det gør det store…

Danielnyboe: Læser du på SDU? Jeg tror trådstarter, søger efter bøger til KU, og der er de på 1. semester forholdsvis allerede “fastsat”.

Jeg har oprettet et indlæg med salg af bøger til 1. semester medicin på KU(2012-studieordning), og der kan du se hvilke udgaver jeg har. Jeg købte mine som nye hos Academic books, så de må være den anbefalede udgave.