Color Atlas of Physiology - Despopoulos, Silbernagl

http://www.thieme.com

2003
5th edition
448 pages pp, 186 color plates
softcover
EUR 34.95
ISBN 3135450058

The 5th English edition has been thoroughly revised in terms of content and organization of the didactic material; almost all of the color illustrations have been drawn anew for improved clarity. The extensive introductory chapter focuses on aspects of cytophysiology. Owing to the considerably expanded text and improved illustrative material, functional connections are easily recognized; new concepts and current advances in research are taken fully into account.
Main features are:
General and cellular physiology; Nerve and muscle; Autonomic nervous system; Blood; respiration; Acid-base balance; Kidney salt and water balance; Heart and circulation; Thermal balance and thermoregulation; Nutrition and digestion; Hormonal control; Central nervous system and senses

Bogen er omtalt i forårsudgaven (2003) af STUD MED

vi blev i odense andbefaet at købe denne bog. det har jeg gjordt, fortrudt? måske. jeg ved det ikke helt. syntes nogle gange at bogen er rigtig god. faktisk er den til tider med til at lige friske noget op eller give et lille hurtig overblik over et bestemt emne. dog skal der siges at bogen til tider i sin bestræbelse om at være kortfattet bliver forvirrende og en uendelig “se side xx”. man blader hurtig mange mange gange for at se alt man leder efter.

det skal nevnes at der er utrolig mange sider (ca 50%) med tegninger og illustationer. disse er gode og giver mulighed for at se andre figurer end dem der er i de tunge bøger.

jeg har ikke brugt min bog særlig meget. faktisk opdagede jeg at man tit kunne slå ting op lige så hurtigt i R&T, som man kan i denne lille bog.

Jeg synes bogen er et rigtigt godt supplement til fysiologibogen (jeg læser B&L), og den er især god til at slå op i når man lige hurtigt skal bruge en værdi eller formel osv.
De mange illustrationer kan hjælpe med at slå et svært emne fast.

Men det er selvfølgelig ikke en bog at læse efter, jeg ville i hvert fald ikke gøre det.

En rigtig fin, lille bog, som jeg gennem hele min studietid har brugt som opslagsbog, når der liiiiige var et eller andet, man ikke kunne huske. Absolut værd at investere i, og er med sine mange pædagogiske illustrationer og korte tekster et rigtig godt supplement til de tungere bøger.

Utrolig god og lille bok som gir et godt overblikk og som har en rekke gode og forståelige figurer.

Ny udgave per nov. 2008, 6. udgave.

[attachment=0:1vp2nvgf]419khvq9xrL.SS500.jpg[/attachment:1vp2nvgf]

Denne bog er en af de bedste investeringer jeg gjort i basal videnskabelig litteratur.
Fysiologien er skrevet kort og præcist med gode, overskuelige figurer. Klinisk relevant fysiologi er markeret med blåt i bogen. Forfatternes referencer er bl.a. de nyeste udgaver af Guyton & Hall og Berne & Levy.

Jeg læste fysiologi på 4.-5.sem. (medicin AU) efter Rhoades & Tanner og brugte denne lille bog utallige gange til opslag, hurtig repetition osv.

Bogen finder nu anvendelse når jeg liige mangler et eller andet fysiologi (har nu udskiftet den tidligere udg. med den nyeste - den koster jo næsten ingenting…)

Set i bakspejlet er jeg ret sikker på, at denne bog kunne have været anvendt som primær lærebog, givende et eksamens resultat sv.t. læsning efter R&T, G&H, B&L, Boron & Boulpaep (:cry:) eller anden stor fysiologibog, og en praktisk anvendelig/huskbar viden mindst lige så god som, måske bedre end, de store bøger…

“Color atlas of physiology” kan man jo nå at læse 4-5 gange på den tid man når at læse en af de store bøger 2-2½ gange.

Vh. Joachim, stud.med.