Dispensation for minimumskravet for kvote 2 Medicin SDU

Hej jer derude :slight_smile:

Jeg er 3.g’er og skal snart søge ind på kvote 2 medicin SDU, problemet er bare jeg her for tiden ikke opfylder kravet om at have 6,0 i snit. Derfor har jeg ringet ind i dag for at høre hvad skulle gøre i mit tilfælde, hun sagde jeg skulle søge dispensation. Sagen er så jeg ikke aner, hvordan sådan en skal skrives. Det skal lige siges jeg har alle fagene der skal til, for at søge ind. Men mon ikke der er en venlig sjæl derude der kunne hjælpe mig?

Tusind tak på forhånd

Jeg skrev selv omtrent én A4 side, omkring hvem jeg var, og hvorfor jeg mente, at jeg var egnet til at læse, ligesåvel som blot at tage prøven. Har desværre ikke engang mit gamle uddrag, men jeg lagde personligt meget vægt på, at jeg siden gymnasiet var flyttet hjemme fra, og havde suppleret alle fagende til 10 eller 12 taller, hvilket jeg i mine øjne viste, at jeg var modnet, samt at jeg havde brilleret i de adgangsgivende fag.
Desuden så var mit snit 5,9 - det kunne altså ikke være tættere på.

Hvad er dine relevante fagkarakterer og dit gymnasie gennemsnit, hvis jeg må have lov at spørge? :slight_smile:

Jeg har Mat A og Biotek A, hvilket jeg plejer at få ret gode karakter i 10 -12, nogle gange kan jeg dog ende på 7. Det lidt forskelligt nogle gange, men lige nu ligger mit snit på 5,4 :frowning: . For blot en uge siden var den på 5,8 eller noget i den stil, men fik min SRP - karakter, som jeg har tænkt mig at klage over, da jeg på ingen måde syntes fortjener den karakter. Derfor har jeg tænkt mig at søge om dispensation, men siden din var på 5,9, havde du i det mindste en stor chance… Tror ikke jeg kommer ind … :frowning:

  • Har i øverigt lige fået skrevet en dispensation, har nævnt nogenlunde det samme som du har nævnt. Vil du se på den?

Det kan godt lade sig gøre. Jeg havde endnu lavere snit end jer, og fik stadig lov til at tage til optagelsesprøver :slight_smile:

Det skal dog siges at min dispensationsansøgning var støttet op af lægeerklæringer og en anden senere uddannelse end gymnasiet, hvor min livssituation og engagement var endt.

Men søg! Det skader trods alt ikke, hvis man kan forklare sig ud af det :slight_smile:

Nu er du jo ikke milevidt fra, men tror du ikke, at du kan nå at vende den til +6? Indtil da: smid din ansøgning op, så vil jeg godt lige hurtigt kigge den igennem.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hm… Det var ellers godt at høre, var ikke så sikker :dry:

  • Altså vi skal søge ind her snart den 15. Marts, men hvis jeg skal klage tager det noget tid… så ved ikke rigtigt - Men jeg har vedhæftet dispensationen :slight_smile: Tusind tak fordi du gad se på den :slight_smile:

Lige en tanke:

Du bruger halvdelen af det dokument på at skrive om hvor meget du elsker skolen, og bruger tid på at lave lektier.
Hvordan hænger det sammen med at have et snit under middel?
Min pointe er at måske skulle du have et godt argument med, omkring hvorfor du har det lave snit? Hvis du virkelig mener det du skriver, om hvor meget tid du har brugt på skolen, så er det nok ikke medicin du skal læse, helt ærligt.

Og prøv at undgå at start alle sætninger med “jeg har” “jeg syntes” “jeg blabla”

Ok tak, men jeg har aldrig skrevet en før, så ved ikke hvordan jeg skal skrive en. Jeg har lyst til at læse medicin, fordi jeg gerne ville blive kirurg. Ikke nok med det, men jeg syntes det er et spændene og udfordrerne job.

  • Jov fair nok, men det er jo mine studierretningsfag jeg er bedst til. Mit lave snit skyldes de fag jeg har fået afsluttet indtil videre Samfundsfag, Music, Religion, Oldtidskundskab. Jeg var trods alt bedre til Fysik og Engelsk, men det er sådan jeg egentlig har endt med det snit. Men siden Samfundsfag, Music, Religion, Oldtidskundskab, disse fag vægter for 1, er det nærmest som at have et A-niveau fag hvor skriftlig tæller for 1, og mundtlig tæller for 1 = tilsammen tæller A-faget for 2. Hvis du altså forstår hvad jeg mener.

Med hensyn til dispensationen hvad skal jeg skrive i stedet for ‘‘Jeg - bla. bla.’’, den er jo lidt personlig og vedrør kun mig… Men tak prøver at få det ændret . :slight_smile:

Prøv eventuelt at notere hvad dit gennemsnit ville være, hvis du udelukkende skulle vælge de fag som er et krav for at starte medicin. Dvs. Dansk A, Matematik A etc.

Så kan du gå ud fra det og netop nævne i din ansøgning at de fag du ikke har klaret dig godt i, også er de fag du ikke er så god til (Fx musik og religion), som ender med at trække dit snit ned under de krævede 6,0 (Hvis det altså er tilfældet).

Aha! Super, tror jeg gør det. Tak Tak ! :slight_smile:

Hej MinaA

Hvis du sender mig en PM med din email adresse, kan jeg sende dig 2 dispensationsansøgninger, der begge endte med en invitation til optagelsesprøven på SDU.

Mvh. Bastian

Tusind tak du er bare så sød !
Med optagelsesprøven mener du kvote 2 ik?

Jo, det er kvote 2, og de er sendt af sted til dig :wink:

Lige en bemærkning - jeg ser gerne at du ikke sender dem videre, men holder dem for dig selv, da der er nogle private emner i :slight_smile:
Håber der er noget du kan bruge :wink:

Mvh. Bastian

Tusind tak :slight_smile:
Selvfølgelig det er det mindste jeg kan gøre for dig. De kommer aldrig videre :slight_smile:

Mange tak, så jeg glad :slight_smile:

Mvh. Bastian

Har du mulighed for at sende det til mig også ?
[email protected]

[quote=“Badeabe” post=84406]Hej MinaA

Hvis du sender mig en PM med din email adresse, kan jeg sende dig 2 dispensationsansøgninger, der begge endte med en invitation til optagelsesprøven på SDU.

Mvh. Bastian[/quote]