Er Borups "biokemi" anvendelig?

Hej alle
Jeg håber på at starte på SDU til august, og vil gerne læse noget biokemi op inden. Jeg kan forstå at Borups “Biokemi” skulle være ret god, men den er også ret dyr.

Så:

  • Er det en bog, der kan bruges til noget på studiet også?
  • Kan den erstatte nogle af “grundbøgerne”, eller er den sej nok til at man skal købe den bare fordi den er på dansk, og så supplere med den?

På forhånd tak for tiden til at svare. Jeg satte spørgsmålet i stud.med debat, da jeg forestiller mig at det også kan være relevant for nogle, der allerede går på studiet :slight_smile:

/Julie

Hvis det er fordi dine kemi kundskaber halter, så læs Myginds - den biokemi du skal lære kommer tidsnok.

Det var egentlig mere fordi jeg tænkte, at hvis den alligevel var god at have på studiet, så kunne jeg ligeså godt kigge lidt i den :slight_smile:
Min kemi halter ikke - det er lysten til at læse der driver her :wink:

Altså, essentiel cell biology kan den ikke erstatte helt, af hvad jeg ved af. Selvom den er med langt hen af vejen!

Jeg har købt biokemi bogen frem for at købe Marks Medical Basic Biochemistry (Som jeg dog egentligt også har stående). Jeg er personligt glad for den.
Jeg har dog hørt at den skulle indeholde nogle fejl hist og her i blandt andet reaktionsskemaer, men jeg er ikke stødt på noget overvældende indtil videre.

Den er nem at forstå, den undgår en masse udenomssnak man finder i andre bøger… ogås er den på dansk! Jeg var personlig utroligt glad for blandt andet afsnittet om apoptose, enzymer, cancer og lidt andre ting inde for DNA området.
Jeg ved nogle har brugt bogen meget, frem for andre bøger (fx brugt den til alt DNA-RNA-Protein vi har haft på modul 2).

Så jeg kan hvert i fald godt anbefale den, hvis man gider at bruge pengene på den. Det er en dyr fætter, men den er god :slight_smile:

Kan dog roligt sige at du ligeså godt kan vente med at læse op, selvom du har lysten. Den lyst havde jeg også selv før jeg startede, men holdt alligevel igen. Læsemængden på modul 1 er relativt begrænset (3-400 sider i alt), og først på modul 2 begynder mængden at tage til. Til den tid ville man alligevel skulle læse det meste op. Det er også svært at læse op, uden at have konkrete mål med læsningen (personlig erfaring fra før studiet).

Kan dog roligt sige at du ligeså godt kan vente med at læse op, selvom du har lysten. Den lyst havde jeg også selv før jeg startede, men holdt alligevel igen. Læsemængden på modul 1 er relativt begrænset (3-400 sider i alt), og først på modul 2 begynder mængden at tage til. Til den tid ville man alligevel skulle læse det meste op. Det er også svært at læse op, uden at have konkrete mål med læsningen (personlig erfaring fra før studiet).

Præcis dette jeg hentydede til :slight_smile:

Ingen grund til at læse op inden, det er der rigeligt med tid til når du er begyndt :slight_smile:

Når det er sagt så er Vibekes bog simpelthen bare guld værd! Så nemt og simpelt forklaret får du det ikke gennem Marks eller Boron & Boulpaep (som bortset fra det er en fysiologibog) :slight_smile:

Du kan bruge Vibekes bog på modul 1-7 sådan hist og pist… Drop alle andre pensumbøger - ingen grund til at spilde penge på dem, og har du først læst i Vibekes, så gider du ikke læse andet :slight_smile:

Jeg har stort set kun brugt Biokemi på modul 1+2. Enkelte figurer har jeg kigget på i ECB og det er typisk også dem der bliver brugt i forelæsningsslides. Figurerne er bedre i ECB, uden tvivl. Men jeg har måske samlet set LÆST 3 sider i ECB, så overordnet vil jeg sige det var penge ud af vinduet.

Og så er jeg (som sædvanlig, når det her spørgsmål kommer) uenig med de andre i, om du skal læse, hvis du har lyst. Selvfølgelig skal du det. Du skal bare ikke køre sur i det allerede inden du er i gang. Men læs da endelig, hvis du har lyst. Og stop så, når du ikke gider mere. Jeg har selv været længe om at turde springe ud i studiet og har læst en del forskelligt inden. Bl.a. en gammel embryologibog, bare fordi jeg havde tid! :wink: Du skal bare ikke regne med, at det nødvendigvis giver dig en kæmpe fordel når 1. studiedag så endelig oprinder.