Erfaringer med studieforlængende lægevikariat?

Hej alle!

Har forsøgt at gennemsøge indlæg så jeg håber at jeg ikke gentager noget der allerede er blevet diskuteret, i så fald undskyld til Moderator :blush: .

Ville bare lige høre hvis nogen har nogle erfaringer med at tage lægevikariat der varer et semester, dvs. at holde fri fra uni i et halvår og der arbejde som lægevikar? Var det en værdifuld erfaring, og mener i at i er mere klare til /har klaret KBU bedre pga. lægevikariat? Kan man godt arbejde som lægevikar på en afdeling hvor man ikke har haft selve faget endnu, f.eks. ortopædi eller neurologi, hvis man forsøger at læse op på det på forhånd og læres op på afdelingen?

Jeg overvejer at søge et lægevikariat der varer et halvår, eftersom jeg pga. andet arbejde ikke har kunnet arbejde som det den her sommer, og derved kun har en sommerferie tilbage at ansøge og forhåbentlig være heldig nok få fat i et lægevikariat (går på 9. semester nu). Hvad jeg har forstået er det jo dog også en del medicinstuderende som starter på KBU uden at have haft nogle lægevikariater, og klarer det fint. Jeg har også forlænget studiet lidt under bacheloren allerede, så er lidt i tvivl om hvad der ville være bedst at gøre, og hvis et lægevikariat (og ikke to) er nok for at få god erfaring. Måske er jeg ikke alene om det men mange gange i klinik følger jeg også at man er i tvivl om arbejdsdiagnose, behandling, plan osv. og forhåbentlig vil et lægevikariat gøre at man er mere rustet til de opgaver, men man vil jo også være en tilgang som lægevikar og gerne ikke være i vejen.

Undskyld for et langt indlæg, og håber jeg har formuleret mig okay.
Erfaringer, råd og/eller hjælp modtages med kyshånd !
Kh. Anneee

Nobody :frowning: ?

Hej :slight_smile:
Jeg selv tog et vikariat på 6 mdr efter 9 semester ( KU) og var på en akutmodtagelse. Det var mit første vikariat og jeg synes det har været meget lærerigt i forhold til at starte på KBU - det gav lidt ekstra indre ro plus at jeg havde set de fleste hyppige diagnoser på de 6 mdr.
Jg fik imidlertid blod påtanden og tog et vikariat mere efter 11 semester på en abdominal kir. afdeling da jeg i sin tid troede, at jeg skulle være Gas-kirurg. Synes også det var meget givende ophold.

Alt i alt så var jeg glad for at ofre få måneder på noget, jeg senere vil rage nytte af. Jeg vil helt sikkert anbefale det :slight_smile:

Reglerne for orlov er blevet strammet en del, og på SDU er der ikke længere mulighed for at få orlov til et lægevikariat. Jeg mener kun det er forskningsår som der gives orlov til her.

Mht. det med erfaringen så er KBU jo netop designet til at du er helt ny, og der er masse introduktion og undervisning, så det er ikke sådan man bare møder op og så er man “lægen”.

Mange tak for jeres svar!

Så har jeg været heldig og fået fat i et lægevikariat på neurologisk afdeling på 6 mdr, spændende :woohoo: ! Skal dobbelttjekke det med uni for at være helt sikker på at det ikke er noget problem. Er dog stadig lidt i tvivl over det med at forlænge studiet med yderligere et halvår, eftersom jeg allerede fra bacheloren er lidt forsinket :frowning: . Men jeg tænker måske alt for meget på det, det lyder jo helt klart til at være en værdifuld erfaring - tak for din input M-ali! - som man er glad for at have når man starter KBU, og et halvår mere eller mindre gør vel ikke den store forskel, forhåbentlig. @M-ali: synes du selv her i efterhånd at det var fint at forlænge studiet lidt ift. den erfaring man får fra et lægevikariat? Håber det er okay at jeg spørger :slight_smile: .

Er meget nervøs men glæder mig også til vikariatet!

Mange tak igen!
Kh. Anneee