Feedback til motiveret ansøgning

Tillykke til alle der er kommet ind!
Jeg er desværre ikke kommet ind på medicin i år. Jeg har efterhånden søgt ind på medicin et par gange og kunne godt bruge noget hjælp til at hvordan jeg kan forbedre mig til næste år. Jeg skal til at starte på 4. semester på klinisk biomekanik og er lige pt på 2,5 måneds udlandsophold i Thailand hvor jeg følger medicin studerende på kandidaten og læger. Jeg håber at der er nogen der har lyst til at komme med konstruktiv feedback til min motiveret ansøgning og cv.

Hej Sasipim,

Jeg kom ind på KU via kvote 2. Jeg har kigget din ansøgning og dit CV igennem, og her er mine bud på, hvordan du kan forbedre din ansøgning. Det bliver meget generelle råd, men jeg håber, at du kan bruge det til noget alligevel.

1. Reducér længden af din ansøgning

a. Det er en fordel at formidle præcist, overbevisende og kortfattet. Jeg har selv prøvet kræfter med rekruttering i sundhedssektoren, og det er aldrig et godt tegn, hvis ansøgningen er længere end en side. Min fyldte ikke mere end tre fjerdedele, fordi jeg valgte at omtale de vigtigste erfaringer i stedet for at klemme hele mit CV ind i ansøgningen. Du skal vælge de erfaringer, der passer bedst til den historie, du gerne vil fortælle.

b. Din introduktionsparagraf er lidt for lang og meget generel. Jeg tror godt, at du kan forkorte den uden at miste relevans. Det er vigtigt, at du har plads til at fremhæve dine erfaringer.

2. Skriv mere struktureret og arbejd på paragrafsætningerne

a. Jeg vil anbefale at få korrekturlæst din ansøgning, for det kan godt være lidt forstyrrende at læse en ansøgning, som indeholder en del grammatiske og syntaksfejl. Jo mere fejlfri du er sprogligt, jo mindre distraherende bliver ansøgningen, hvilket giver læseren mulighed for at fokusere på dit budskab. Det kan godt være, at man ikke behøver at besidde verdens bedste sprogkundskaber for at klare sig godt på medicin, men da den skriftlige ansøgning er nøglen, så vil jeg anbefale at forbedre ansøgningen sprogligt.

b. Paragrafsætninger: Jeg synes, at paragrafsætninger er en af de vigtigste aspekter af enhver tekst. Det er lidt af en smagssag, hvordan man fletter sin historie sammen. Jeg er dog meget stor fan af introduktionsætninger, som fremhæver den pointe/kompetence, du gerne vil omtale i resten af paragraffen. Jeg tænker det lidt som et matematisk bevis, hvor man har sætningen efterfulgt af argumentationen. Det synes jeg faktisk, at du er god til, men dine paragraffer indeholder så mange forskellige ting, at det gør din paragrafsætninger nemme at glemme.

Fx “Men efter vejledning startede jeg i 2015 på en bachelor i klinisk biomekanik, hvor jeg nu studerer på 3. semester”. Alternativt kan du skrive noget à la “Jeg valgte i 2015 at skifte til klinisk biomekanik, hvor jeg dagligt bruger analytiske egenskaber til at arbejde med naturvidenskabelige problemstillinger”. Det er en lidt længere sætning, men den introducerer konkret din hensigt om at beskrive din beskræftigelse med biologiske fag og de studieegenskaber, som du har erhvervet i det seneste år.

3. Skriv et kortere CV

a. Det er igen en smagssag, men jeg synes, det er uoverskueligt at skrive erfaringer i paragrafformat. Jeg bruger selv bulletpoints (maks to/tre bulletpoints per erfaring). Jeg synes bare, at det gør det mere overskueligt. Bulletpoints sparer læseren tid, og det tvinger dig til at fremhæve det mest essentielle.

b. Jeg ved ikke, hvor relevant det er at inddrage, hvor du gik på folkeskole. Hvis du skal spare plads, ville det være den sætning, som jeg vil anbefale at slette.

c. Du har understreget nogle af dine erfaringer men ikke andre. Jeg kan ikke se et mønster, så jeg ved ikke, om det blot er en fejl eller om du understreger dem, fordi du synes, de er vigtige.

Jeg håber, det hjalp. Jeg kan godt se, du brænder for at læse, og ønsker dig selvfølgelig al held og lykke næste år!

Hej TMTr.
Tusind tak for at du ville bruge tid på at læse min ansøgning og give feedback!

Jeg ved godt at min ansøgning er for lang og at jeg har presset for meget ind. Du har givet en rigtig god feedback og kan helt sikkert bruge det til noget.

Held og lykke på studiet! :slight_smile: