Finn Genesers "Histologi"

Jeg er begyndt på AU medicin her til sommer, hvor vi bl.a. har mikroskopisk anatomi/histologi det her semester. Pensum tager udgangspunkt i Genesers “Histologi”-bog. Jeg har eksamen i januar og begynder så småt at læse til eksamen nu, men jeg kan mærke, at jeg blive så frustreret af at læse kapitlerne slavisk en efter en, ej at forglemme at det tager ÅR AT KOMME IGENNEM DEM :frowning: Jeg vil rigtig gerne forstå alt - af respekt for faget, men jeg har heller ikke tiden eller overskuddet til det.
Er det “nok” bare at læse og forstå de sider, der er angivet i lektionsplanen? Hvad siger I? Hvad er Jeres erfaringer og råd? :stuck_out_tongue:

På forhånd mange tak!

Geneser er lidt en sjov størrelse. Det er primært en histologibog, men der er desuden en del molekylærbiologi, biokemi og fysiologi.
Hvis man ikke har overblik over disse fag endnu, så mister man let overblikket.
Geneser tænker meget integrativt, vil gerne vise hvor godt det “hele hænger sammen”, med struktur og funktion.
Men, nej du skal slet ikke kunne hele geneser. Mit råd er; lær histologi nu og lær fysiologi når du skal det!

Genesers er en flot og spændende bog, men meget voldsom til eksamenslæsning.

Pointen med Histologi 2. er at du skal forstå og huske det grundlægende, så du kan få bygget mere ovenpå senere under fysiologien, biokemien og patologien.

Såfremt Jesper Skovhus stadig underviser, er hans slides alfa-omega. Lær dem udenad, og så kan du sådanset alt hvad der skal til for at få 12 til eksamen. Det er ihvertfald min egen erfaring, og det som mange af de andre fra mit semester også gjorde. Held og lykke.

Alternativt kan man bruge Histologi Kompendium til at danne sig et overblik. Der er mange delte holdninger til den, særligt fordi den ikke er pensumdækkende (hvilket man måske godt kan foranlediges til at tro når man er helt ny på 1. semester), men jeg fandt den personligt rar at have ved hånden. Den kan give et lyn-hurtigt overblik over et emne, og har nogle fine memoer samt opsummeringer af de enkelte præparaters særlige kendetegn.

Bagest i hvert kapitel i Genesers er der en række repetitionsspørgsmål, som jeg selv svarede på op til eksamen. De er meget omfattende og tidskrævende, men tvinger dig til at forstå de essentielle pointer i hvert kapitel. Hvis man kan svare på dem, så er man uden tvivl sikret 12+. Det var dog meget få som faktisk lavede dem på mit hold, og man kan sagtens klare sig uden.

Endeligt vil jeg anbefale at du alene eller med din læsegruppe laver en disposition på 3-5 sider til hvert eneste præparat. Det kan virke som en stor opgave, men det er en effektiv måde at integrere teorien fra Genesers med de konkrete præparater - brug evt. screenshots/udklip fra Histoviewer til at eksemplificere det du skriver. Ved at lave dispositioner og kunne dem mere eller mindre udenad, så har du nærmest på forhånd lavet din eksamen - så er det bare at genkende præparatet.

Men altid vurder hvor meget tid du har til rådighed, og lav en plan derefter. Ingen grund til at gå slavisk i krig med hvert kapitel 1 uge inden eksamen - så hellere kigge slides, få et basalt overblik, og sørg for at der ikke er nogen sorte huller. Udover det kan jeg bekræfte at Jespers slides er rigtig gode :slight_smile:

Aaah, gode gamle Finn Geneser. Lille og gnækkende, glimt i øjet og vitterlig lidt af en Aspergertype. Sådan husker jeg ham fra min undervisning på AU.

Jeg må indrømme at jeg elskede histologibogen. Jeg åd den råt og læste den et par gange faktisk. Hvis du skal til eksamen nu i januar så får du nok ualmindeligt travlt med at få det hele indenbords. Jeg ville derfor holde mig stringent til slides og så læse til hvert præparat.