Forberedt til SAU eller forelæsninger?

Kære stud.med’er!

Jeg er 1. semester studerende på KU, og jeg er en smule stresset(get used to it - I know). Men jeg har svært ved at finde ud af om man skal læse “lektier” til forelæsningerne eller til SAU timerne, hvad gjorde I?
SAU undervisningen er for BHB, en del bagud ift. forelæsningerne.
Derudover er man jo også lidt nervøs for den kommende eksamen i BHB og CKK - syntes fra tidligere opgaver at den virker svær, men det måske vand ift. de kommende? :slight_smile:
Hvor meget energi skal man dels ligge i noter og grundig læsning til de forskellige fag?

På forhånd tak for jeres tid!

Mvh Anonymous :slight_smile:

Kære Anonymous

Jeg er nu 3. semesters studerende på AU og vil dele min oplevelse af ‘forberedelsessituationen’ med dig (tror ikke det er afgørende hvilket uni vi er på):

  • sidste år har jeg prøvet at deltage i nogle forelæsninger uden at have læst stoffet, men fik det dog læst til holdtimerne. Forelæsningerne gav mig for det meste ikke ret meget andet end en hurtig orientering hvad kapitlet handler om. Holdtimen gav til gengæld rigtigt meget, fordi jeg havde læst stoffet og forsøgt at tilegne mig det mest muligt og kunne bygge videre på det jeg kunne, genkende det jeg ikke havde memoreret helt eller (i nogle tilfælde) få en ‘aha’ oplevelse hvordan tingene hænger sammen.

  • i år har jeg konsekvent været forberedt til både forelæsninger og holdtimer og må indrømme at det gør en meget stor forskel, for nu har jeg været stoffet igennem hele 3 gange på et par dage (og lidt til ved at løse opgaver med min læsemakker). Jeg keder mig ikke til forelæsninger (for det meste ;)) og synes jeg har langt mindre stress over stofmængden.

Mht. noter: da det meste af stoffet skal bare ligge på rygraden har jeg valgt at repetere stoffet lidt flere gange i stedet for at skrive noter (som for mig tager lang tid og indeholder alt for mange informationer).

Jeg håber du kan bruge min erfaring til noget. God vind og gør dit bedste, så får samvittigheden ro og du bliver forhåbentlig ikke stresset til sidst.

Mvh
Mignon

Kære Mignon

Jo tak det var super med din respons! Har nemlig bare syntes at forelæsningerne var spild af tid og det kun var holdundervisningen der var noget værd, men giver det liiige en chance til :slight_smile: Jeg bruger også oceaner af tid på noter der groft set ender med at være en oversættelse af den engelske tekst, så tror jeg skruer lidt ned for dem også =} Man vil jo nødigt komme for meget bagud, så derfor har jeg tøvet meget med at skære ned på dem – så tak for at du ville dele dine erfaringer :slight_smile:

Dog vil jeg stadigt sige, at det der kemi for mig bare er :sick:

Da jeg gik på bachelordelen gik jeg sådan set aldrig til forelæsningerne. Det er meget forskelligt hvordan man lærer bedst og jeg fik i det store hele intet ud af at gå til forelæsninger. Den slags énvejs-kommunikation fungerede overhovedet ikke for mig. Ligemeget om jeg var forberedt eller ej. Jeg synes jeg fik meget mere ud af at selv læse og og arbejde problemorienteret med stoffet. Man finder ud af efterhånden hvilken læringsteknik der fungerer bedst for én.

BTW er det helt legalt at synes at kemi er :sick: sådan havde jeg det også!

@detkadugodt

Når du skriver: “da jeg gik på…” betyder det så at du har fundet ud af du får mest ud af at komme til forelæsningerne, eller? Jeg har det nemlig meget på samme måde med, at jeg lære bedst ved at bruge hoved og ikke bare sidde og lytte til en der står og snakker.

…og det er virkelig motiverende at høre andre have den samme holdning omkring kemi! Så tak for din mening!

Jeg takker for jeres tid! :slight_smile:

Det ved jeg egentlig heller ikke rigtig hvorfor jeg skrev. Jeg har heller ikke rigtig brugt forelæsningerne på kandidatdelen:)

Haha! Hvis der var en “like” knap, så var den blevet brugt! :lol: