Forelæsninger - Brugbart or not?

Halløjsa :stuck_out_tongue:
Jeg er startet på studiet på AU, og her begynder man meget smertefrit, at man får 5 ECTS point bare for at møde op til to obligatoriske forelæsninger (skønt) og så er der jo resten, som ikke obligatorisk.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at tage med til mine forelæsninger og har netop været til første af slagsen til det første kursus, vi skal til eksamen i, og jeg er begyndt at undre mig over, om forelæsninger overhovedet er noget for mig.

Jeg kan huske et par ældre årige studerende har sagt, at man skal mærke efter; nogle finder forelæsninger super brugbart, andre møder kun op til holdundervisninger og for nogen supplerer begge dele hinanden perfekt med læsningen…

Jeg kan allerede godt mærke, at forelæsningen ikke er min kop te. For det første synes jeg ikke, jeg får særlig meget ud af det. Det virker lidt overfladisk. (jeg er udmærket klar over, man selvfølgelig ikke kan nå at fortælle 100-200 studerende alt på få timer)
For det andet sidder mange og hvisker, hoster o.lign at man heller ikke får alt med. Skal jeg droppe forelæsningen med tiden? Eller er der nogle studieteknikker/færdigheder i forbindelse med studiet og forelæsningerne, jeg mangler, som i lige/fortælle kan lære mig? :woohoo: :silly:

Hej kulka! - og stort tillykke med din optagelse! :slight_smile:

Hvis det er Medicinsk Filosofi og videnskabsteori, som du har forelæsninger i nu her (jeg vil antage, at det ikke har ændret sig, siden jeg startede for et år siden), så synes jeg bestemt ikke, at du skal beslutte dig vedrørende forelæsninger endnu :wink:
Forelæsningerne til Medicinsk filosofi & Videnskabsteori var og er på alle måder en sludder for en sladder! Jeg husker at der var enkelte forelæsninger som havde en reel indflydelse på selve indlæringen og forståelsen af faget.

Men ja, der er generelt meget stor forskel på, hvor meget man får ud af at sidde til en forelæsning!
Jeg var eksempelvis personligt ret glad for forelæsningerne i Mikroskopisk anatomi, da de ofte kunne udrede informationer som Histologi-bogen fik overkompliceret, eller at der var en detalje som bare var ret rar at få forklaret før holdundervisningen, som en slags ekstra repetition.
Hvorimod, at forelæsningerne i Makroskopisk anatomi ofte var spændende, men på ingen måder tilbød eksamensorienteret information!

Som sagt, så synes jeg ikke, at du skal træffe din endelige beslutning vedrørerende forelæsninger endnu - for der er meget stor forskel fra fag til fag, og fra forelæser til forelæser, hvor meget man får ud af det :slight_smile:

Hej Zeuner. Tusind tak for det brugbare svar - det et nemlig medicinsk filosofi og videnskabsteori, der er tale om. :woohoo:

Du har nok ret i, at jeg er for tidligt ude med ideen om at droppe forelæsninger eller ej, men så er det bare fantastisk, at du lige kunne pointere, at i andre kurser har det netop været brugbart - sikkert også noget, jeg vil tænke. B)

Generelt er det en undervisningsform, som jeg godt kunne/kan lide, så jeg håber, det giver pote at tage til forelæsningerne i fremtiden.