Forskning på studiet

Hej allesammen!

Jeg går på 8. semester og overvejer meget at begynde på noget forskning, da jeg synes det kunne være en spændende udfordring. Jeg har dog ikke lyst til at tage et år ud af studiet, da jeg gerne vil være færdig til normeret tid. Mit spørgsmål er derfor, om der er nogen af jer, der har erfaringer med at forske sideløbende med studiet? Tager det alt ens fritid osv.?

Hilsen Lars

Følger med her. Er i samme boldgade som lohd83.

Jeg har godt nok ikke erfaring med at forske ved siden af studiet men svarer alligevel.

Når man går i gang med at forske, kommer forskningen lynhurtigt til at fylde rigtig meget. Som PhD studerende ender man ofte med at sidde 3-4 timer efter endt arbejdsdag og forske videre. Det er selvfølgelig en kombination af, at man er nødt til det, for at kunne nå det man skal nå, men for mig var det helt sikkert også fordi jeg syntes at det var spændende og havde problemer med at lade det ligge.
Så på spørgsmålet om hvorvidt det kommer til at tage al din fritid - hvis du vil forske i din fritid ved siden af studiet så har jeg svært ved at forestille mig at du vil have tid til så meget andet.

Jeg kan se flere udfordringer ved at forske i sin fritid som medicinstuderende som jeg lige vil nævne.

Når man går i gang med at forske, så er det “et nyt fag” man skal lære og hvis man vil lave fritidsforskning skal man som jeg ser det enten være uendelig dygtig på forhånd til kritisk artikellæsning, at begrænse sig, statistik, etc hvis man skal kunne klare det. Hvis man kun vil investere sin fritid i forskningen er det svært at få sparring fra ældre forskere som kan hjælpe en på vej.

Hvis man kun vil forske i sin fritid kommer man ikke til at lave dataindsamling (med mindre man vil bruge sin fritid i rigtig mange år på det selvfølgelig). Hvis der er nogen der bider på vil man blive tilbudt at lave dataanalyse formodentlig, fx ekkokardiografier der skal analyseres for et bestemt mål eller blodprøveanalyser der skal sættes op til en bestemt analyse.

Og jeg vil gætte på at det stopper der ene og alene af den grund at man ikke vil have evnerne til at udtænke den statistiske analyse og man formodentlig ikke vil lægge den tid i næste skridt af databehandlingen der kommer, nemlig produktion af abstracts og artikler som det vil kræve. Tænk over at for en forskningsafdeling handler det i bund og grund om at få produktet ud til masserne, så de fleste forskere har ikke tid til at et simpelt projekt, der i bund og grund vil kunne klares på 3 måneder, kommer til at tage længere.
Når det er sagt så vær også opmærksomme på, at hvis det eneste du bidrager med, er at udføre analyser, så er du ikke berettiget til medforfatterskab på kommende publikationer. Det kan godt være du får det, men det er ikke sikkert.

Sådan som konkurrencen blandt nyuddannede læger ser ud allerede nu, kunne jeg forestille mig at der er rigeligt med medicinstuderende som gerne vil hive et år ud af kalenderen til forskning. Ikke nødvendigvis fordi det interesserer dem, men fordi det giver lidt på CV’et hvis man får nogle abstracts og artikler ud. Og lad mig være ærlig, hvis jeg står og skal vælge mellem en der vil forske på fuld tid i et år og en der bare vil stifte bekendtskab med miljøet og forske i fritiden, så ville jeg vælge at vejlede fuldtidsforskeren. Samtidig vil jeg dog også være ærlig og sige at jeg hellere vil vælge den som er interesseret i forskningen og ikke bare i at pynte på sit CV.

Så jeg synes egentlig det første du skal gøre er at spørge dig selv hvorfor det er vigtigt at gennemføre på normeret tid? Ville det virkelig være så slemt at tage et år ud af kalenderen? Det at være prægraduat forsker er jo en udfordring der kan føre hvad som helst med sig.

Og så til sidst nogle gode råd …
Hvis du synes at forskning lyder interessant, så prøv at undersøge, hvad det egentlig vil sige at arbejde som forsker - måske løber du skrigende væk når du opdager hvor kedeligt det til tider kan være og så vil det jo være ærgerligt at have bundet sig til et prægraduat forskningsår.
Sørg for at have en ide om hvilken retning du vil i - basal eller klinisk forskning - og prøv at finde et emne der interesserer dig og derefter en professor der arbejder indenfor emnet.
Sørg også for at undersøge professorens “ry”. Der findes mange professorer rundt omkring som har det med at behandle både medicinstuderende og PhD studerende dårligt og tro mig, det er ikke sjovt at ryge i kløerne på sådan en som noget af det første.
Og hvis du holder fast i kun at ville bruge din fritid, så prøv at tale med et par professorer indenfor det emne du vil og hør hvad de mener om det for at sikre sig at det kan lade sig gøre.

Mange tak, Trine, for det udtømmende svar!