"Gammel dame" vil læse til tandlæge

Hej allesammen

Jeg er uddannet tandklinikassistent og vil gerne læse videre til tandlæge. Jeg er klar over, at der er mange ting som skal ordnes inden jeg kan ansøge optagelse på AU.

Jeg har en IKKE dansk gymnasial uddannelse (som blev godkendt i Danmark) men kan ikke dokumentere mine karakter. Så bliver jeg nødt til at tage supplerende kurser. Fint nok!
Dansk A - kan jeg godt forstå det. Men SKAL jeg tage matematik A, engelsk B, fysik B og kemi B???

Jeg vil gerne blive optage inden jeg bliver 50! Så meget tid har jeg desværre ikke. :woohoo: Har overvejet at tage en HF, men jeg har en familie derhjemme (be employed or not - that’s the question!).

Hvad vil I gøre??

Tak

Hej.

Tag ind på det universitet du gerne vil læse på og tal med Studievejledningen.
De ved lige præcis hvad du skal gøre (og ikke skal gøre) for at have en chance for at blive optaget.

Held og lykke med det.

Hilsen Jan

Det virker ikke gennemtænkt at tabe 7 års indkomst (minimum) som klinikassistent for at blive tandlæge. Du skal vel pensioneres om 17-18 år?

Det ville du da have haft fuldstændigt ret i, Struensee - hvis altså alting her i livet havde gået ud på at tjene så mange penge som muligt inden man dør :slight_smile:

Struensee, det vil sige hvis man er over 40, så skal man lade bare være med at drømme eller læse videre? Jeg var ikke klar over, at der er snart slut for mig!!! :woohoo:

Strunsee, din komentar virker ikke særlig gennemtænkt :stuck_out_tongue: Luc, jeg siger go for it! Man lever kun en gang så selvfølgelig skal man gå efter sine drømme! Har hørt at man i nogle tilfælde kan få dispensation fra de specifikke adgangskrav. Jeg vil sige som Jan, at du burde høre det gældende universitet om det kunne være en mulighed for dig.
Held og lykke med det :slight_smile:

Hej “gamle dame”

Du befinder dig så vidt jeg kan se i præcis samme situation som jeg gjorde for nogle år siden (dengang 39 år, udenlandsk eksamen [ikke omregnelige karakterer], flere jobs at passe).
Jeg tog chancen og kæmpede mig igennem suppleringskurser på 1 år (dem skal du have for at få beregnet snit til kvote 2 på AU), blev optaget på medicin og er nu på kandidaten.
Hvis det er noget du virkelig brænder for, lad alderen ikke være en hindring, se det som en ressource. Og forbered dig på at der skal knokles, men det er muligt og det er fedt i sidste ende!

Held og lykke
Mignon

Kære Mignon, Tusind tak for din besked! Din historie er meget inspirerende. Held og lykke også til dig.

P.S. Jeg vil lige efter sommerferien starte med suppleringskurser. Jeg håber at være klare til at sende min optagelsesansøgning i 2017. Jeg vil ikke blive optaget før min søn. 2016 skal han være i middelpunktet. :wink:

Hej Voha, jeg har snakket med studievejleder (VUC) og har også været på AU. Nu ved jeg hvad skal jeg gøre og har en “gennemtænkt” plan. Tak for din sød besked!
Hilsen