HF - spørgsmål vedr. valgfag

Hej,

Kort: Jeg går i 3.G på STX. Det lader til, at jeg tager til alle eksamenerne her på STX undtagen én, som jeg framelder mig fra. Det gør, at mit eksamensbevis ikke bliver lukket. Så får jeg merit på de fag, som jeg klarede mig godt i til eksamen (eller årskarakter, hvis jeg nu ender med ikke at komme op i det fag). Derefter tager jeg et 2-årigt HF-forløb og tager mig rigtig meget sammen og forhåbentligt scorer det nødvendige gennemsnit i fagene.

Jeg har dog hørt, at man ikke kan læse fag igen på et lavere niveau. Mit problem er, at jeg har fysik A, men det lader til at HF ikke tilbyder fysik A og kun fysik B og det samme gælder med matematik A (som jeg også har) hvad gør jeg ? Tjek selv: http://rosborg-gym.dk/fileadmin/Filer/Tekstfiler/Studieretninger_2009/Pllancher__2009_/HF2009.pdf

Men det mærkelige er, at jeg har hørt om mange, som har taget HF og kommet ind på lægestudiet :O… Men lægestudiet, kræver, at jeg har:

dansk A,

mat A,

kemi B,

fysik B,

eng B.

Hvad gør jeg?

Nogle få hf tilbyder et program der opfylder kravene til medicin, altså fysik B, kemi B, Mat A, Dansk A og Engelsk B på 2 år. Jeg ved selv af egen erfaring at der ihvertfald er ét hf i kbh hvor der er muligt.

Mig bekendt er det Gentofte der har et målrettet forløb…

.

Sorry, det ved jeg ikke, skulle selv bruge Hovedstadens tilbud. Prøv at tjekke på www.gsdanmark.dk

Jeg forstår ikke rigtig hvad det er du vil, men nu fortæller jeg hvad jeg har gjort.

Jeg går i år i 3.g for anden gang da jeg valgte at gå om for at forbedre mit snit, det har været min dummeste beslutning. Når, men jeg har så snakket med en masse vejlerede og de har alle rådet mig til at starte på HF og så tage nogle af de fag med som jeg har fået gode karakterer i. Så jeg har fået en plads på 1.HF her efter ferien, jeg starter altså i en klasse som har været igang 1/2 år. Jeg har fået merit for 3 fag. Så det eneste jeg vil mangle for at kunne søge er MAT A og FYS B, jeg tager FYS B sideløbende med HF over VUC’s fjernstudie og MAT A vil jeg supplerer i sommerferien mellem HF og uni.

Så mit råd til dig er, gør det samme som mig. Det er det eneste der kan betale sig, her er der nemlig ingen problemer med du ikke må tage et fag om, da du har droppet en uddannelse og påbegynder ny.

[quote=“sara-k” post=80109]De har alle rådet mig til at starte på HF og så tage nogle af de fag med som jeg har fået gode karakterer i. Så jeg har fået en plads på 1.HF her efter ferien, jeg starter altså i en klasse som har været igang 1/2 år. Jeg har fået merit for 3 fag. Så det eneste jeg vil mangle for at kunne søge er MAT A og FYS B, jeg tager FYS B sideløbende med HF over VUC’s fjernstudie og MAT A vil jeg supplerer i sommerferien mellem HF og uni.

Så mit råd til dig er, gør det samme som mig. Det er det eneste der kan betale sig, her er der nemlig ingen problemer med du ikke må tage et fag om, da du har droppet en uddannelse og påbegynder ny.[/quote]

  1. For det første: Hvis man starter til sommer, så starter man da ikke halvt inde i et HF-forløb? (det siger du jo)

  2. Jeg tror desværre ikke helt, du forstår mit spørgsmål… Jeg VIL på HF, men det sted, hvor jeg kigger (kig på link i min første post) har ikke Mat A (Hvad gør jeg så? - Tager det sideløbende på VUC?), men de har både Fys B, Kemi B, Eng B & Dansk A, som der kræves…

‘Desværre’ har jeg fysik A her på STX, og jeg har hørt, at man ikke kan ‘tage et fag om’ på et lavere niveau (altså B-niveau, da det vist lader til, at de ikke har det på A-niveau på HF). Hvad gør jeg? Forstår du mig lidt bedre nu?

Mvh.

@Simonn: sara-k skriver at hun starter her efter ferien, dvs. i januar:

Jeg har fået en plads her efter juleferien, så jeg starter i en klasse som har været i gang siden sommer.

Ja, tag Mat A sideløbende, det har jeg tænkt mig at gøre, du skal bare ikke få det sat på dit eksamensbevis, for så vil det være for krævende, du skal bare bestå det.

Hvis du får en aftale med HF her lige efter ferien, om at du kan starte nu i en klasse, så gør det, så er der ingen problemer i at du tager Fysik på B, for så har du i princippet startet en “ny” uddannelse.

Vedr. at starte på HF her lige efter ferien: Det er for tidligt, og jeg ønsker at komme op i diverse eksamener her til sommer :slight_smile: - Det eneste, der vægter for at starte lige efter jul (som jeg ikke vil), er at dermed ikke får afsluttet fysik og kan tage det på B-niveau.

Hvad gør jeg med fysikken :open_mouth: (Har A-niveau, men det lader til, at HF kun tilbyder B-niveau…) Skal jeg tage det oveni på VUC sammen med Mat A? (Det bliver godt nok meget så) ELLER kan det måske være den ene eksamen, som jeg vælger ikke at komme op i, så beviset ikke bliver lukket?

Alle er velkomne til at svare på disse spørgsmål =D

Jeg forstår virkelig ikke hvad du har tænkt dig og hvorfor. For hvorfor vil du op til alle eksamner på nær en når du alligevel vil tage et to-årrigt HF forløb bagefter? hvorfor ikke bare starte med det samme, så skal du bruge et år mindre.

Hej… Det er ret irellevant :stuck_out_tongue: Hold dig til mine spørgsmål tak. Jeg vil gerne til eksamenerne og score nogle gode karkaterer, så jeg ikke behøver at tage de fag igen. Men det er IRELLEVANT :stuck_out_tongue: Prøv derimod at hjælpe mig med at besvare mine spørgsmål …xD

Jeg prøver at hjælpe dig!

Jeg har lov til at påpege at jeg synes det er dumt, eftersom du så kommer til at bruge endnu længere tid. Du kan jo alligevel ikke bruge dine 3 år på gym til noget så, så skal du jo istedet vælge at tage enkeltfag på HF efterfølgende, da der jo ikke er nogen grund til et 2 årrigt forløb når du har afsluttet næsten alle fag.

Jeg har en ven som gjorde det samme som mig for 2 år siden, han kom dirrekte ind på KU i kvote 1.

Det eneste der tæller er karaktererne.

Og du skal jo bare lige vide at det ikke er alle fag på gym som de udbyder på HF. Derfor kan det jo være fuldstændig ligegyldigt hvilke karakterer du f.eks har fået i samdundsfag, religion og historie, da disse fag indgår i en fagpakke på HF og du derfor ikke kan få en individuel karakter for hvert fag. Derudover er der ikke noget der hedder oldtidskundskab på HF så vidt jeg ved.

Simon, jo mere jeg læser dine indlæg og svar til meddebattører, synes jeg at det lader til at du ikke forstår hvad der bliver skrevet og udpenslet for dig eller at du håber på en alt for nem løsning på problemet med dit lavere snit end hvad der er nok til kvote 1. [tsk tsk, den findes, og hedder kvote 2-helvede]

Der er kommet nogle supergode og lade-sig-gøre forslag, som du af en eller anden grund ikke vil lytte til og kører af samme mølle om og om igen. Hvis du virkelig mener det med medicin, må du springe ud i det og ‘ofre’ noget allerede nu. Sara-k’s forslag om at skifte over til HF nu er det allerbedste du kan gøre, set fra mit synspunkt. Hvorfor i alverden vil du spilde mere tid på STX når du nu kan arbejde målrettet på HF? I don’t get it! :S

Og husk: du skal knokle for sagen, og som jeg tidligere skrev, hvis ikke du er parat til det nu, skal du overveje meget meget grundigt om du er parat til at gøre det i min. 6 år oveni! Det du kommer til at lære på lægeuddannelsen gør dig i stand til at redde folks liv, det er dine patienter du lærer mere og mindre (tilsyneladende) relevante fag for!

Tag dig nu lidt sammen! Og undskyld den lidt hårde tone, jeg mener det kun godt…

Mvh
Mignon

Simonn. Hvorfor færdiggører du ikke blot din gymnasielle uddannelse og supplerer?
Grundet personlige problemer blev mit fravær så markant, og mine karakterer raslede helt ned ad bakke. Men jeg så mange fordele i at få en studentereksamen med det samme. Ulempen? Tja, mit knap så prangende gennemsnit. Fordelen? Jeg har fået et bedre liv. Det gør, at jeg kan fokusere på min supplering :slight_smile:

Jeg har set mange af dine indlæg nu, og jeg ved ikke lige helt, hvad du prøver. Men jeg synes altså, at du skal kontakte en studievejleder. Måske ikke en fra skolen (da de nok ikke er så objektive), men dem fra Midtvest, eller hvad der nu er tættest på dig.

Når det så er sagt, så synes jeg, du skal følge det råd, som en giver dig. Drop ud og få merit på de fag, du har gode karakterer i og begynd på HF. Det er muligt. Det var desværre ikke en mulighed for mig, og derfor indgår jeg i en uendelig og markant større karakterræs, end hvad du vil komme ud for, hvis du skiftede til HF og forsøgte dig med HF’en :slight_smile: Det er skam vise ord, du får dig fra den person. (sara-k refererer jeg til)

Nevertheless, alt held og lykke.
Men kontakt nu en studievejleder, ikke? De ved bedst.

Hej Kulka :slight_smile: Det er skam også præcis det jeg vil gøre :slight_smile: Jeg venter bare med at droppe ud til det bliver sommer, for så er mine A-niveau fag og nogle C-fag afsluttet, som jeg kan få merit på, så jeg kan lægge dem på hylden :slight_smile:

Hej Mignon,

Tak for dit indlæg, men ærligt talt, så opfører du dig lidt som de der politikere, som bliver spurgt om ét og svarer på noget andet. Du begynder at argumentere for at HF er en god ting. Jamen det ved jeg godt… Grunden til at jeg ikke starter her til jul er: Jeg er ½ år bagud med oplæsning til eksamenerne som er alt for meget :slight_smile: … Derfor starter jeg først til sommer! Men det er stadig ikke det, som jeg ønsker svar på.

Jeg synes, det står tydeligt, hvad jeg ønsker at få hjælp med :slight_smile: … Problemet er vedr. Mat A og Fys A der ikke fås på HF, og hvordan jeg får det…

Mvh. Simon

@Kulka
Det er skam også præcis det jeg vil gøre Jeg venter bare med at droppe ud til det bliver sommer, for så er mine A-niveau fag og nogle C-fag afsluttet, som jeg kan få merit på, så jeg kan lægge dem på hylden

@Mignon
Tak for dit indlæg, men ærligt talt, så opfører du dig lidt som de der politikere, som bliver spurgt om ét og svarer på noget andet. Du begynder at argumentere for at HF er en god ting. Jamen det ved jeg godt… Grunden til at jeg ikke starter her til jul er: Jeg vil være et ½ år bagud med oplæsning til eksamenerne som er alt for meget … Derfor starter jeg først til sommer! Men det er stadig ikke det, som jeg ønsker svar på.
Jeg synes, det står tydeligt, hvad jeg ønsker at få hjælp med … Problemet er vedr. Mat A og Fys A der ikke fås på HF, og hvordan jeg får det…[/sub]

Fordi så vil jeg være et halvt år bagud med eksamenslæsningen… Jeg vil jo helst score de aller bedste karakterer :slight_smile:

Du har indtil videre hørt massevis om supplering…

Ha ha, Simonn… du spørger om så meget og lytter lidt efter… :wink:

God vind, ønsker dig alt det bedste! Nu vil jeg bruge min tid på anatomilæsningen og vil ikke belaste dig mere med mine indfald…

Mvh
Mignon