HF - spørgsmål vedr. valgfag

[quote=“sara-k” post=80116]Jeg prøver at hjælpe dig!
Jeg har lov til at påpege at jeg synes det er dumt, eftersom du så kommer til at bruge endnu længere tid. Du kan jo alligevel ikke bruge dine 3 år på gym til noget så, så skal du jo istedet vælge at tage enkeltfag på HF efterfølgende, da der jo ikke er nogen grund til et 2 årrigt forløb når du har afsluttet næsten alle fag.
[/quote]
Hej Sara, jeg er rigtig glad for dine indlæg… Mener du, at jeg skal tage mine fag på HF-enkeltfag i stedet for 2-års HF, selvom jeg nok kun vælger at få merit i ca. 2-3 fag? :slight_smile: … Jeg forstår heller ikke, hvorfor I ser det som en ulempe at tage til eksamenerne her til sommer, når jeg jo kan afslutte de fleste af mine fag og måske klare det godt i nogle af dem og få merit :slight_smile:

Fordi så vil jeg være et halvt år bagud med eksamenslæsningen… Jeg vil jo helst score de aller bedste karakterer :slight_smile:

[quote=“Simonn” post=80122]@Kulka
Det er skam også præcis det jeg vil gøre Jeg venter bare med at droppe ud til det bliver sommer, for så er mine A-niveau fag og nogle C-fag afsluttet, som jeg kan få merit på, så jeg kan lægge dem på hylden

@Mignon
Tak for dit indlæg, men ærligt talt, så opfører du dig lidt som de der politikere, som bliver spurgt om ét og svarer på noget andet. Du begynder at argumentere for at HF er en god ting. Jamen det ved jeg godt… Grunden til at jeg ikke starter her til jul er: Jeg vil være et ½ år bagud med oplæsning til eksamenerne som er alt for meget … Derfor starter jeg først til sommer! Men det er stadig ikke det, som jeg ønsker svar på.
Jeg synes, det står tydeligt, hvad jeg ønsker at få hjælp med … Problemet er vedr. Mat A og Fys A der ikke fås på HF, og hvordan jeg får det…[/sub][/quote]

Ja, reelt set, synes jeg, at du har en mega uhøflig tone over for dem, der vil hjælpe dig. Mignon refererede førhen til GS-suppleringen. Du kan kun supplere matematik A og fysik A på et uddannelsescenter, hvor der tilbydes gymnasielle suppleringskurser. Oftest er det på VUC. Tjek den hjemmeside ud, som Mignon sendte dig som et link…

Til jer alle sammen… Jeg undskylder meget min negative tone… Det er slet ikke meningen, og jeg håber, at I ikke tager det personligt… Jeg er rigtig takenemmelig for jeres hjælp (det er jo trods alt frivilligt) … Takker og bukker og undskylder igen, hvis jeg har trådt nogen over føderne… jeg vil prøve at beherske mig!

Du kommer ikke til at være et halvt år bagud fagligt, kun socialt, men det kan hurtigt indhentes. Mine vejlerede sagde til mig at HF er på et noget lavere niveau end STX så det kommer til at være rigtig nemt for dig hvis du i forvejen er god til fagene. Jeg valgte at få merit for et kreativt valgfag, kemi og fysik. Så i år skal jeg f.eks kun op i en eksamen.

Du skal også tænke på at der er en begrænsning for hvor mange fag du kan få merit for. Man kan nemlig ikke bare skræddersyge en almindelig HF så man har en masse A fag for den skal jo stadig matche de andres.

Så jeg synes du skal, hvis du vælger at gå videre i 3.g og regner med at få gode karakterer, så tage resten af fagene over HF enkeltfag. Her skal du jo så bare være opmærksom på du ikke kan tage din fysik om, fordi du har afsluttet den (også selvom det er den eksamen du ikke kommer til), for du har jo fået en årskarakter og kan derfor ikke tage faget om.

Men den bedste løsning jeg ser på dit problem, og den løsning jeg er blevet rådet til af samtlige vejledere og andre medicinstuderende er at droppe ud af 3.g nu og skifte til HF.

[quote=“sara-k” post=80128]Du kommer ikke til at være et halvt år bagud fagligt, kun socialt, men det kan hurtigt indhentes. Mine vejlerede sagde til mig at HF er på et noget lavere niveau end STX så det kommer til at være rigtig nemt for dig hvis du i forvejen er god til fagene. Jeg valgte at få merit for et kreativt valgfag, kemi og fysik. Så i år skal jeg f.eks kun op i en eksamen.

Du skal også tænke på at der er en begrænsning for hvor mange fag du kan få merit for. Man kan nemlig ikke bare skræddersyge en almindelig HF så man har en masse A fag for den skal jo stadig matche de andres.

Så jeg synes du skal, hvis du vælger at gå videre i 3.g og regner med at få gode karakterer, så tage resten af fagene over HF enkeltfag. Her skal du jo så bare være opmærksom på du ikke kan tage din fysik om, fordi du har afsluttet den (også selvom det er den eksamen du ikke kommer til), for du har jo fået en årskarakter og kan derfor ikke tage faget om.

Men den bedste løsning jeg ser på dit problem, og den løsning jeg er blevet rådet til af samtlige vejledere og andre medicinstuderende er at droppe ud af 3.g nu og skifte til HF.[/quote]

Tak for svaret. Ved du hvem man skal kontakte af vejledere? - Bare dem på den HF, som jeg ønsker at blive optaget på? Eller: Hvem har du snakket med, og hvem vil du råde mig at snakke med, og hvordan kommer jeg i kontakt med dem? Altså af vejledere… for forhåbenligt hører jeg det samme fra dem, som jeg hører af jer :slight_smile:

Jeg har selv lige kontaktet eVejledning fra UG.

Hav en god dag.

Jeg kontaktede først dem fra Studievalg http://www.ug.dk/sitecore/content/eksterntredigeredeomraader/studievalgkbh/forside%20koebenhavn.aspx

Derefter ringede jeg til KU og fik derigennem kontakt til en vejleder. Efter det, hvor de begge havde rådet mig til HF kontaktede jeg HF of fik en vejledningssamtale.

Inden alt dette havde jeg snakket en medicinstuderende som havde været i samme situation som mig og som også blev rådet til HF og kom ind derigennem.

Jeg håber du finder ud af det :slight_smile:

Jeg fortryder godt nok at have hjulpet dig efter den private besked du har sendt til mig! Du er da et ufølsomt menneske og held og lykke med at komme ind og læse medicin når du ikke vil gøre en skid for det og når man prøver på at hjælpe dig får man bare ubehagelige svar tilbage!

Min tone bliver ofte hård og nedlande, når jeg skriver :(. Igen var det på ingen måde ment nedladende … Men jeg tror, at jeg stopper med at skrive her på forumet, for jeg er vist dårlig til at vise min taknemmelighed.

Tak for al jeres hjælp, og jeg er evigt taknemmlig. Undskyld hvis jeg har opført mig dårligt …

Farvel