Hvad er klogt?

Hej

Jeg bliver student til sommer og har søgt ind på medicin i Århus, Odense og Ålborg og skal til MCQ i Odense d. 4/5. Men hvis jeg ikke kommer ind er jeg i tvivl om hvorvidt jeg så kan øge mine chancer bedst ifht. at komme ind næste år. Jeg ovevejer to ting:

  1. At tage nogle fag om på VUC for at hæve mit karaktergennemsnit
  2. At søge ind på sygeplejerskeskolen og begynde at læse til sygeplejerske.

Det er min plan B at blive sygeplejerske, men vil helst læse medicin. Har læst at en uafsluttet bachelor på sygeplejerskeuddannelsen er god, hvis man søger ind via kvote 2.
Derfor vil jeg spørge jer om hvad der er klogest at gøre hvis jeg ikke kommer ind på medicin. Tage fag om på HF eller starte på at læse til sygeplejerske og så søge ind på medicin igen næste år?

Mvh
Anne

Skal lige være sikker; ved du godt at medmindre du dropper ud af gymnasiet uden at afslutte alle eksamener, så kan du ikke forbedre dit snit - heller ikke med en HF?
Men du kan selvfølgelig altid forbedre snittet til kvote 2 ansøgning :slight_smile:
Ang. sygeplejestudiet ved jeg ingenting… Det er vel bedre end at lalle rundt, men man bruger jo af sine SU-klip, så personligt ville jeg nok prøve at søge relevant arbejde, fx som operationsassistent eller blodprøvetager…

Så vidt jeg ved kan man ikke hæve sit karaktergennemsnit hvis man allerede har en STX eller HF-eksamen. Dog kan du godt hæve dit gennemsnit på de fag AU bruger til deres kvote 2 (10 %).

Det med relevante uddannelser og job er so so, det er kun KU der tager mod motiverede ansøgninger og de tager kun 10 % gennem kvote 2 - før i tiden kunne man tage biomekanik (kiropraktor) på SDU og flyt på medicin, men det er der stoppet for nu.

Nu da jeg søgte var i 2008, så ved ikke om AU og KU stadig kun er 10 % kvote 2…