Hvad kan jeg forvente af 1. år på lægestudiet?

Hej venner,

Jeg skal læse lægevidenskab/medicin til februar på Syddansk Universitet.

Mit spørgsmål er, hvad jeg kan forvente mig af 1. år på lægestudiet. Til jer som selv går eller har gennemgået 1. år på lægestudiet, kunne det være interessant at høre fra.

Hvis I har nogle insider-tips om, hvordan det er at være 1. års lægestuderende på Syddansk Universitet, ville det være til en meget stor hjælp.

Jeg håber, der er nogle som vil dele deres erfaring og visdom inden for det første år på lægestudiet og hvad det helt præcist indebærer af faglige og personlige udfordringer.

Jeg glæder mig til at høre Jeres gode råd og viden om, hvad det vil sige at være lægestuderende på 1. år.

1 Synes om

Jeg ved ikke helt hvad du forventer af svar, og kan umiddelbart heller ikke se hvilken nytte du får af det, men here goes:

Jeg er selv kun lige startet her i sommers, men indtil videre har det ikke haft meget med medicin at gøre - ikke at forvente, da man naturligvis skal have nogle grundkundskaber i orden.

Jeg har ikke selv læst andet, men kunne forestille mig, at det er meget lig at læse molekylær biologi/medicin, da man i virkeligheden på disse to moduler mere eller mindre skal have en forståelse for kroppens cellulære miljø, og har fået at vide, at det er fra 3. modul og opefter, at man mere føler sig som lægestuderende.

Men lad mig spørge: Hvad vil du helt præcist bruge det til? :slight_smile:

Ved ikke hvordan studieordningen er på Syddansk. Men på KU får man følgende ud af de første 1½ år:

  1. semester - Blid introduktion til emnerne via Hole’s. TPK med patientsamtaler. Det hele føles lidt nemt. Mange læser bogen to gange på semestret for at være klar.

  2. semester - Mega kedelig med læren om cellen og hvordan den virker. Fyldt semester med sundhedspsykologi og genetik og mange forsøg. Men folk kommer alligevel igennem og tænker: “Medicin er sgu da skide nemt”.

  3. semester - Her begynder medicinstudiet for alvor. Det første år er bare til at gymnasieeleverne kan vende sig til tempoet. På semestret bliver man mødt med alle mulige sjove navne og man skal huske rigtig mange ting. Her er der mange Titanic’s der synker.

Tror faktisk at KU’s 3. sem er som modul 1 i Syddansk. Men tja. Det første år er bare introduktion plus en masse timer i studenterklubben og til fredagsbarer.

Som du beskriver det, så tror jeg stærkt, at du tager fejl.

Første modul er præcis for at komme igang - 2. modul sker der derimod en smule mere, men 4. modul skulle være hvor der virkelig kommer gang i den.

Det er noget anderledes på SDU.

Man kører først og fremmest efter moduler (Og ikke så meget semestre). 2 moduler pr. semester.

Modul 1:
Biokemi (Proteiners opbygning, cellemembran etc.), cellefysiologi, en smule cytologi (cellens opbygning), cellefysik.
Ud over det er der akut beredskab (Førstehjælp + andet), samt studiestartsopgave (Videnskabs snask)
Et meget let modul. Vores pensum var omtrent 400 sider alt i alt.

Modul 2:
Endnu mere biokemi (Primært DNA/RNA/Protein), enzymkinetik, histologi (vævslære), cytologi, embryologi.
Det er en markant ændring i pensum fra modul 1. Tror at vi i løbet af de første 3 uger har haft et langt større pensum, end hele modul 1 havde. Men det er sagtens til at overkomme.

Modul 3:
Genetik, videnskabsteori, kort ophold på afdeling, noget kommunikation (Hvis jeg husker korrekt).
Mange siger at det her modul er et let og stille modul, men det skulle vist være ændret en smule i løbet af det sidste stykke tid. Dem der lige er gået i gennem det, synes hvert i fald der har været meget mere at tage sig til, end de ældre studerende giver udtryk for.

Modul 4:
Her begynder det virkelig at lugte af medicin. Bevægeapperatet og alt hvad der hertil hører: Anatomi, fysiologi, biokemi, biofysik, arbejdsmedicin (Mener hvert i fald den også er med).
Skulle være et af de hårdeste moduler ifølge mange andre studerende. Jeg er ikke selv så langt, så kan ikke selv give svar på hvordan det er.

Det er hvert i fald sådan første år er opdelt i grove træk.

Sørg også for at tage med til de introduktionsdage som der bliver lavet! Det kan helt klart varmt anbefales og man lærer lynhurtigt nogle nye folk at kende. Hvis man normalt ikke selv er den helt store fest type, kan det stadig anbefales herfra. Jeg ved de sociale tutorer laver nogle super sjove dage, hvor alle sagtens kan være med.

Håber det giver lidt mere opklaring :slight_smile:

Hej Teodo / Venner,

Et semester varer et halvt år og man får to moduler pr. semester.

Så vidt jeg har forstået får man en eksamen efter hvert modul, det vil altså sige hver 3. måned skal man op til en eksamen. Jeg ville blive glad for, hvis du kunne fortælle om, hvilken slags eksamen man skal op til efter hvert modul. Er det mundtlig -og/eller skriftlig eksamen efter, hvilke moduler.

Jo mere forberedt jeg er på modulerne, desto bedre rustet er jeg til imødegå de krav som bliver stillet.

Jeg skal starte på SDU ved lægestudiet til februar og derfor undre det mig lidt at jeg ikke har fået nogen mails fra dem vedrørende, hvilke bøger jeg skal anskaffe mig.

Er der nogen som ved om man først får besked på, hvilke bøger man skal anskaffe sig, når man er startet på lægestudiet, for jeg har ikke fået besked på noget endnu vedrørende køb af bøger, via min mailkonto hos SDU. Jeg har været ovre at besøge SDU og jeg set de har deres egen boghandel, derfor er det interessant for mig, at vide om der er nogle der har kendskab til bogkøb på SDU og hvornår de finder sted på lægestudiet.

SDU har det de kalder for e-learn (Blackboard), som er deres “Lectio”. Hvis der er nogen, som har forstand på e-learn, må de meget gerne dele deres viden. Jeg har adgang til det, men det undre mig, at jeg endnu ikke kan se mit skema. Jeg håber snart, at jeg kan se mit skema under “My Courses”, men er der nogle som ved om jeg kan tilmelde mig medicin/lægestudiet under “My Courses”? Der er også noget som hedder “My Calendar”, men her står der heller ikke noget omkring februar. Den eneste egentlige antydning om, at jeg skal gå på lægestudiet står under “My Organisations”, hvor jeg automatisk er tilmeldt “FADL - Odense Kredsforening (OKF)” og “Faglig Vejleder Medicin”.

Det er ultra-vigtigt, at jeg får fuldt kendskab til e-learn, så til dem der har forstand på det, må I meget gerne hjælpe mig.

Hej Teodo / Venner,

Et semester varer et halvt år og man får to moduler pr. semester.

Så vidt jeg har forstået får man en eksamen efter hvert modul, det vil altså sige hver 3. måned skal man op til en eksamen. Jeg ville blive glad for, hvis du kunne fortælle om, hvilken slags eksamen man skal op til efter hvert modul. Er det mundtlig -og/eller skriftlig eksamen efter, hvilke moduler.

Jo mere forberedt jeg er på modulerne, desto bedre rustet er jeg til imødegå de krav som bliver stillet.

Jeg skal starte på SDU ved lægestudiet til februar og derfor undre det mig lidt at jeg ikke har fået nogen mails fra dem vedrørende, hvilke bøger jeg skal anskaffe mig.

Er der nogen som ved om man først får besked på, hvilke bøger man skal anskaffe sig, når man er startet på lægestudiet, for jeg har ikke fået besked på noget endnu vedrørende køb af bøger, via min mailkonto hos SDU. Jeg har været ovre at besøge SDU og jeg set de har deres egen boghandel, derfor er det interessant for mig, at vide om der er nogle der har kendskab til bogkøb på SDU og hvornår de finder sted på lægestudiet.

SDU har det de kalder for e-learn (Blackboard), som er deres “Lectio”. Hvis der er nogen, som har forstand på e-learn, må de meget gerne dele deres viden. Jeg har adgang til det, men det undre mig, at jeg endnu ikke kan se mit skema. Jeg håber snart, at jeg kan se mit skema under “My Courses”, men er der nogle som ved om jeg kan tilmelde mig medicin/lægestudiet under “My Courses”? Der er også noget som hedder “My Calendar”, men her står der heller ikke noget omkring februar. Den eneste egentlige antydning om, at jeg skal gå på lægestudiet står under “My Organisations”, hvor jeg automatisk er tilmeldt “FADL - Odense Kredsforening (OKF)” og “Faglig Vejleder Medicin”.

Det er ultra-vigtigt, at jeg får fuldt kendskab til e-learn, så til dem der har forstand på det, må I meget gerne hjælpe mig.

Hej melon

Modulerne er bygget op så det passer med 8 ugers undervisning og så en eksamen. Modul 3 har dog flere eksamener. Alle eksamener er skriftlige, dog findes der også til mange moduler (fx 2 og 4) SPOT-eksamen. Her skal identificeres forskellige strukturer på præparater eller i mikroskoper. Det foregår med 10/20 stande hvor man har 2 min til hver stand.

Når du skal starte så ligger i ud med 4-5 dages spas og ryste-sammen arrangementer. Dette er der nogle sociale tutorer som står for. Når i så kommer “rigtigt” i gang får i en faglig tutor som i har timer med hver uge hele første semester. Han/hun hjælper jer med alt mht. bogkøb, blackboard, at finde rundt og alt andet fagligt. Det er altså ikke nødvendigt at have købt bøgerne før start, og ja alle bøger kan købes i boghandlen til rimelige priser.

Du skal ikke regne med at dit skema er lavet endnu. Når det er finder du det under selvbetjening --> udskrifter --> ugeskema.

Som Ilmer beskriver, så er der mange forskellige eksamenstyper, du har fx på modul 1 eksamener: 1 praktisk, en mundtlig præsentation af et skriftligt projekt og en skriftlig eksamen.

Elearn, bøger osv. får du masser af vide om, når du starter.

  • mht. moduler, så får du absolut ingenting ud af nu, at se hvilke eksamener du kan komme op i på fx modul 9 - når du så får dit e-learn login, kan du alligevel selv gå ind og checke.

Som de andre skriver, så skal du nok få intro på studiet af en faglig tutor til både bøger, e-learn osv. Intet hastværk.

Når dit skema er klar, kan du hente det fra studenter selvbetjeningen (Som du også gerne skulle have adgang til). Du skal dog først regne med at skemaet er helt klar en uge eller få dage før du reelt set starter på studiet. Vores blev ændret i sidste øjeblik, hvor mange eksempelvis skiftede hold (Grupper af 30 personer ca).

Du skal ikke frygte så meget ikke at være klar til at starte på studiet. Modul 1 er som nævnt relativt stille og roligt, så du har rigelig tid til at få sat dig ind i det hele. Der er ingen grund til at købe bøger og læse op før du starter, for det skal du skam nok nå! På den måde kan du også nå at få lidt vejledning i blandt andet bogkøb.

Anyway, det er more or less det både Ilmer og MikeML91 har skrevet.

Slå koldt vand i blodet, du skal nok nå det hele!

Hej Melon

Jeg vil anbefale dig at melde dig ind i facebookgruppen “Medicin SDU februar 2013”, hvis ikke du allerede har gjort det.

Det er en gruppe for os, der starter samtidig med dig (februar 2013 red.), og flere er allerede så småt begyndt at diskutere boglister, forventninger til studiet mm.

Mvh Johan Cornwall