Hvor hårdt er udenadslæren?

Hej,

Jeg er lige starte på 1.sem. og føler utilpas over de mange navne osv. som er udenadslære. Jeg vil derfor gerne høre om de ting (fx. latinske benævnelser, mv.) er noget man sådan sætter sig ned og siger “ok, alt dette skal læres udenad nu!” eller er det noget som kommer med tiden, eftersom man begynder at færdes med andre studerende der bruger de samme fagtermer.

Jeg er virkelig blevet skræmt over de ting der er udenadslære og håber nogle (“erfarne”) vil svare…

Hej Thisa

Tillykke med studiestarten!
Frygt ej! Selv om det er meget der skal kunnes udenad og have parat på rygraden, så er der mig bekendt ingen der kan have tjek på det hele i første hug. Der er naturligvis nogle der har lettere ved det end andre, men tingene kommer til en vha. en simpel ting: gentagelse. Gerne mange mange mange gange.
Og begreberne kommer igen og igen og igen, så du kan ikke undgå at høre flere gange om det samme.

Tænk på det som om du kigger på en skov. Den er tætbevokset. En dag går en hjort på tværs. En mand med en hund går på tværs, men på tværs af hvor hjorten gik. Som dagene går er der flere og flere hjorte der følger sporene efter den første og har dannet en pæn udtrådt vej. Der hvor manden med hunden gik på tværs er der ingen der har gået siden. Der er stadig tætbevokset og måske helt uigennemtrængeligt der.
Det samme er med vores hjerne: den er i bund og grund doven, rettere optaget af at holde styr på alt det andet og når vi giver den en ‘ny vej at gå på’ skal den bruge ekstra ressourcer, fordi den kender ikke ruten. Og hvis ikke det gentages, vil den bare smide den ud af hukommelsen.
Men når man repeterer gentagne gange, er det som om man gør den vej bredere og mere tilgængelig. Efterhånden skal hjernen ikke bruge ekstra ressourcer for at du kan pludselig hive et eller andet navn frem. Det sker lynhurtigt, fordi hjernen har trænet at genkende og koble ting sammen ved gentagne repetitioner.

Og ja, det kræver tid og indsats, men det er du vel forberedt på :slight_smile:

Husk: mange andre før dig har været der før og klaret sig, det skal du sikkert også gøre rigtigt fint. Arbejd stille og roligt og vedvarende med stoffet, så skal det nok komme.

Og til sidst kloge ord fra min tutor: det man ikke kan kommer ikke til en under eksamenen :wink:

De bedste hilsner
Mignon :slight_smile:

Sød mis du har der, Mignon!

Gentagelse er tidsspild.

Rhetorica ad Herennium!

Kære uundværlige teknik har mange navne: Memory Palace, Method of Loci, stadfæstelsesteknik osv. Navnene er dog ligegyldige, for når man har fået fat i hvad det går ud på, er det der for resten af livet som en del af en selv – kald det hvad du vil.

Den bedste bog om emnet jeg kan rekommandere (på dansk… for der findes også mange gode på engelsk), er Oddbjørn By’s “Memo”. Studér bogen (det tager en uge tops). Og jeg mener STUDÉR, ikke læs. Forberedelserne til at kunne udøve teknikken er en investering, og en god en. Ex? Jeg prøvede først teknikken da jeg skulle læse op til Genetik på 2. semester. Jeg åbnede bogen 3 dage før jeg skulle op (har ikke rørt bogen før det), og bestod. Jeg foreslå ikke at gøre dette, brug heller al den tid du har i løbet af 2. semester, især med sådan et spændende fag!! - men jeg havde desværre ikke andet valg.

Som sagt, man bruger en uges tid på forberedelserne til at kunne bruge teknikken, til gengæld er den der til din hjælp resten af livet. Og du vil alligevel bruge over en 1 uge på at huske om ACTH og TSH udskilles fra neurohypofysen eller adenohypofysen. Eller kom de fra hypothalamus?!?!? I stedet vil du bruge 2 minutter på at huske det, når (HVIS) du får fat i teknikken.

Det var så lidt.

Der er ingen grund til at blive skræmt over udenadslæren :slight_smile:

At lære så mange navne/betegnelser udenad, som medicinstudiet kræver, er ikke noget, som de fleste af os er vant til fra fx gymnasiet. Derfor skal man lige vænne sig til det og lære, hvordan man bedst selv husker ting udenad. Nogle bruger memo-teknikker og huskeregler, og andre husker tingene på andre måder. Det er meget individuelt.

Men man lærer det ! Så bare rolig :slight_smile: