Hvordan læser du?

Hej alle sammen :slight_smile:

Der er desværre ikke meget sol nu om dage, men håber at I alligevel har en god sommerferie :slight_smile:

Jeg skriver her for at høre lidt om, hvordan I læser og generelt forbereder jer til eksamen? :slight_smile:
Hvad gør I og er det noget I vil anbefale? :slight_smile:
Skal man fokusere på forlæsernes slides, lave tidligere eksamenssæt el. fokusere på at tage noter til hvad man læser?

Det er sådan at jeg mangler lidt inspiration til en anden måde at læse “lektien” på, så jeg er godt rustet til eksamen.

Jeg kan lige starte med mig selv (men ikke noget jeg vil anbefale til nogen)… Jeg prøvede både at læse slides, tage noter til alt hvad jeg læste og komme til samtlige forlæsninger, men de masse af noter jeg tog, nåede jeg faktisk kun halvdelen af i løbet af eksamensperioden. Jeg valgte ugen før eksamen at starte på læringsmålene også og lave tidligere eksamensspørgsmål, men det blev for meget at nå, så jeg droppede det hurtigt og fokuserede på min egen noter. Alt i alt en rodet måde at læse op til eksamen på, netop fordi jeg hele tiden skiftede læsemåden af frygt for ikke at nå det hele - hvilket jeg heller ikke gjorde i sidste ende.

Håber I gider at dele lidt af jeres erfaringer :slight_smile:

Jeg skulle helt frem til efter 3. semester, før jeg fandt ud af, hvad der virker for mig. Svaret er ganske enkelt. Man skal bruge følgende:

  • Læsemakker
  • En læseplan man selv laver, og som passer til semestret

Ved at lave en læseplan holdt vi konstant overblik over, hvad vi havde læst, hvad vi skulle læse, hvad vi manglede og hvornår vi skulle være færdige. Det var den nemmeste måde at holde et godt, struktureret overblik, og dét er især nødvendigt, hvis pensum indeholder mange småting og detaljer. Resultatet var, at vi var færdige med at være igennem pensum 1 måned før eksamen, og derefter kunne sætte ind på de ting, som vi havde glemt eller havde mere svært ved.

Måden vi læser på foregår ved, at vi læser samme emne og så snakker om det. Simpelthen ved at åbne bogen ved kapitlet, tage alt det væsentlige fra en ende af og så starte forfra, når man er færdig. Derudover kiggede vi på vores underviseres powerpoints, som vi havde fået tilsendt. Når vi er færdige med pensum starter vi op på repetitionen. Vi udpeger de emner, som vi skal gennemgå fra dag til dag, og vi kigger så på eksamensopgaver vedr. det emne. Dette er for at få den praktiske brug af din viden ind. Særligt på 4. fik jeg fornemmelsen af, at visse opgavetyper skulle man have prøvet før, hvis man ville have en chance for at kunne komme helskindet igennem sin eksamen. En uge før eksamen tager vi alle eksamensopgaver fra en ende af, og slår så endeligt ned på de emner, som opgaverne afslører, at vi stadig har svært ved.

Dette betyder, at man alt i alt har alt stof mindst 2 gange, og ting man har sværere ved 3-4-5 gange i løbet af et semester. Til sidst sidder det der.

Jeg starter modulet med at trawle studyguiden igennem og med at printe alle de tilgængelige eksamensopgaver og binde dem ind i studenterboghandlen.

I starten skeler jeg lidt på formen af eksamensopgaverne til de forskellige emner imens undervisningen kører og pensum læses.

Senere begynder jeg langsomt på eksamensopgaverne, velvidende at en hel del ikke hænger fast endnu. Når jeg støder på ting som jeg ikke kan, søger jeg infoen i pensum, mens jeg svarer - eller når jeg læser vejledende svar og ikke umiddelbart kan gennemskue det.

Op mod eksamen gennemgår jeg sæt alene eller med min læsegruppe, mens der skeles til tiden og hvilke emner der volder problemer.

Det er nøjagtigt lige som et (sports) stævne - der skal bygges op - og toppes på dagen! :stuck_out_tongue:

Jeg tager meget sjældent forelæsningsnoter - de gange jeg har læst dem har de været helt og aldeles ubrugelige. Jeg har en lommebog hvor jeg tegner og skriver noter til de ting der behøver visualisering.

Med hensyn til læsning, så prøver (!) jeg at nå alting en gang inden forelæsning. Senere læser jeg kun det som sættene indikerer at der er behov for. Der er ikke tid til at læse ting man godt kan.

Det er jo et spørgsmål om hvad der passer til den enkelte, men det ser ud til at være en stærk model at analysere kravene og prioritere stoffet (hårdt).

[quote=“badooo” post=81762]Jeg skulle helt frem til efter 3. semester, før jeg fandt ud af, hvad der virker for mig. Svaret er ganske enkelt. Man skal bruge følgende:

  • Læsemakker
  • En læseplan man selv laver, og som passer til semestret

Ved at lave en læseplan holdt vi konstant overblik over, hvad vi havde læst, hvad vi skulle læse, hvad vi manglede og hvornår vi skulle være færdige. Det var den nemmeste måde at holde et godt, struktureret overblik, og dét er især nødvendigt, hvis pensum indeholder mange småting og detaljer. Resultatet var, at vi var færdige med at være igennem pensum 1 måned før eksamen, og derefter kunne sætte ind på de ting, som vi havde glemt eller havde mere svært ved.

Måden vi læser på foregår ved, at vi læser samme emne og så snakker om det. Simpelthen ved at åbne bogen ved kapitlet, tage alt det væsentlige fra en ende af og så starte forfra, når man er færdig. Derudover kiggede vi på vores underviseres powerpoints, som vi havde fået tilsendt. Når vi er færdige med pensum starter vi op på repetitionen. Vi udpeger de emner, som vi skal gennemgå fra dag til dag, og vi kigger så på eksamensopgaver vedr. det emne. Dette er for at få den praktiske brug af din viden ind. Særligt på 4. fik jeg fornemmelsen af, at visse opgavetyper skulle man have prøvet før, hvis man ville have en chance for at kunne komme helskindet igennem sin eksamen. En uge før eksamen tager vi alle eksamensopgaver fra en ende af, og slår så endeligt ned på de emner, som opgaverne afslører, at vi stadig har svært ved.

Dette betyder, at man alt i alt har alt stof mindst 2 gange, og ting man har sværere ved 3-4-5 gange i løbet af et semester. Til sidst sidder det der.[/quote]

Mange tak for dit brugbare svar, badoo :slight_smile: Det er helt sikkert noget jeg kan bruge :slight_smile:
Jeg tror det store fejl lå i, at jeg ikke havde en læseplan, så det skal jeg helt sikkert kaste mig ud i fremover.

Har et spørgsmål. Er det rigtig forstået at I gennemgår hver kapitel 2 gange. At I starter med at “plukke” det vigtigste fra kapitlet først, og anden gang, læser I det hele fra start til slut og ikke kun det vigtige?

Jeg kan især godt lide tanken om at man går ind og udpejer de opgaver fra eksamenssættet, som tilhører det man har læst/læser, det har jeg aldrig selv tænkt. Men smart! :slight_smile:

[quote=“MikkelH” post=81763]Jeg starter modulet med at trawle studyguiden igennem og med at printe alle de tilgængelige eksamensopgaver og binde dem ind i studenterboghandlen.

I starten skeler jeg lidt på formen af eksamensopgaverne til de forskellige emner imens undervisningen kører og pensum læses.

Senere begynder jeg langsomt på eksamensopgaverne, velvidende at en hel del ikke hænger fast endnu. Når jeg støder på ting som jeg ikke kan, søger jeg infoen i pensum, mens jeg svarer - eller når jeg læser vejledende svar og ikke umiddelbart kan gennemskue det.

Op mod eksamen gennemgår jeg sæt alene eller med min læsegruppe, mens der skeles til tiden og hvilke emner der volder problemer.

Det er nøjagtigt lige som et (sports) stævne - der skal bygges op - og toppes på dagen! :stuck_out_tongue:

Jeg tager meget sjældent forelæsningsnoter - de gange jeg har læst dem har de været helt og aldeles ubrugelige. Jeg har en lommebog hvor jeg tegner og skriver noter til de ting der behøver visualisering.

Med hensyn til læsning, så prøver (!) jeg at nå alting en gang inden forelæsning. Senere læser jeg kun det som sættene indikerer at der er behov for. Der er ikke tid til at læse ting man godt kan.

Det er jo et spørgsmål om hvad der passer til den enkelte, men det ser ud til at være en stærk model at analysere kravene og prioritere stoffet (hårdt).[/quote]

Så du besvarer lærigsmålene i studyguide fra start til slut? Er det noget du har fået glæde af og anbefaler? :slight_smile:
Mht. eksamenssæt, så kan jeg høre, at du også laver dem løbende op til eksamen. Jeg gik først i krig med nogle af dem 3 dage før, men kan høre at det nok er bedst at starte med dem løbende mens man læser de forskellige emner.

Jeg tror også at jeg må lære at prioriter - det har jeg i hvert fald lært fra dit svar. Mange tak for det, Mikkel :slight_smile:

Jeg har prøvet én gang at skrive svarene ned på alle læringsmål undervejs, for så at rette dem igennem efter undervisningen. Men dels er det et stort arbejde og dels er det kun effektivt til nogle ting - som f.eks. modul 2 molekylærbiologi og histologi.

Jeg synes der er stor forskel på modulerne inklusive de enkelte dele (biomedicin, akademiker og profession) om i hvor høj grad de inviterer til at man kan gøre det.

Jeg kigger nærmere studyguiden igennem for at se hvordan emnerne ligger i forhold til hinanden og hvilke dele pensum består af, for det er nok modulordningens eneste svaghed, at småting skal indføjes i de store blokke. Derudover er jeg en absolut fan af modulopbygningen (som jeg også har skrevet et andet indlæg om).

Jeg synes helt klart at du skal skele til eksamensopgaverne på et tidligt tidspunkt. Ikke lave dem på et tidligt tidspunkt, men bare bladre i dem undervejs. Og så lidt før starte ud med at “lave” sættene med og uden hjælpemidler.

Med det forbehold at anatomipensum er (ret) stort og at eksamensspørgsmålene er specifikke. De trykte hæfter fra boghandlen er ikke meget bevendt. Brug powerpointsne hvis du har mulighed for det, fordi du kan forstørre billederne. Det giver dig mulighed for at se og beskrive dig ud af spørgsmålene når du føler dig på bar bund. Fælden i JCs standardsvar er at det er hans ord og vendinger og at alle mulige andre ord og vendinger kan være ligeså gode (!)
B)

Disclaimer: Hvis der er en karlmoral derude, så vil jeg lige komme vedkommende i forkøbet. Jeg er fuldstændigt enig i at man skal lære for at blive en god læge og ikke for at ace/klare/whatever eksamen, men den er imidlertid det første skridt på vejen til at blive læge. Syntesen af ens viden er man selv ansvarlig for, enten under senere moduler eller i klinik/præklinik.

:silly:

Tak for svaret, MikkelH. Det tror jeg helt bestemt at jeg vil gøre fremover :slight_smile: