I tilfælde af afslag

Kære alle.

Selvom jeg er optimistisk omkring mine chancer for at komme ind, et af de mange steder jeg har søgt ind (Danmark, Sverige og Norge), er jeg nød til også at forholde mig til det faktum, at mange kvalificerede ansøgere vil få et afslag på en studieplads på medicin.

Spørgsmålet er så, hvad man gør for at stå bedre næste år…
Jeg har

[ol]
[li]relevant sundhedsfaglig uddannelse m. autorisation fra sundhedsstyrelsen[/li]
[li]relevant frivilligt arbejde (lektiehjælp, førstehjælp og medmenneskelig støtte til døende)[/li]
[li]relevant erhvervserfaring, ikke ret meget grundet finanskrise og ansættelsesstop.[/li]
[li]Mat A, Fysik A og Kemi A[/li]
[li]deltaget i mange opkvalificerende kurser, primært i forbindelse med mit frivillige arbejde.[/li]
[li]bestyrelseserfaring og ledelseserfaring.[/li]
[li]Jeg er publiceret. Dog er projektet hemmeligstemplet, da der er personfølsomme data i, og det indgår i et langt større projekt[/li]
[li]Jeg er politisk aktiv[/li]

Umiddelbart mangler jeg noget udlandserfaring. Jeg holder meget af at rejse, men har ikke været væk da 16 uger, der skal til for at det tæller med.
Jeg har heller ikke været på højskole, husholdningsskole eller i militæret.

Nogen bud på, hvor jeg skal bruge kræfter, hvis jeg modtager et afslag d. 30 juli?

På forhånd tak

Mvh
Karen

Hvad er dit gymnasielle gennemsnit?

Selv om at du har stærke fordele kan det nogle gange bedre betale sig at forhøje K2 snittet med HF kurser og prøve et universitet (Århus, Aalborg(?)) som kun går med skyklapper efter dit rå gennemsnit i relevante fag.

Hvis du alligevel har problemer med at få fast ansættelse, virker ulandsholdet ellers som en oplagt mulighed. Måske bruge noget tid på at skygge en/flere læger og hjælpe lidt til i klinikken?

Kan du få en udtalelse fra en forsker i forbindelse med dit projekt om at du har deltaget i et ikke-publiceret forsøg?

Tak for svaret.

Min studentereksamen (sproglig) blev lukket helt tilbage i 2005, så snittet står ikke til at ændre, og jeg har suppleret rigtig meget.

Mit snit fra dengang er acceptabelt, men ikke prangende. Jeg er temmelig plaget af pollenallergi, så har altid været hårdt ramt i eksamensperioden.

Som jeg også skrev har jeg søgt alle fire steder i Danmark og jeg har søgt Norge og Sverige. Derudover har jeg en længere email korrespondance vedr. selv-finansiering, hvis dette kunne øge mine chancer.

Den forsker jeg skrev hos har ikke besvaret mine henvendelser på trods af at jeg rykker hende med jævne mellemrum (pænt træls…).

Hvis jeg har forstået det korrekt ud fra hvad min ven siger, som også søger kvote 2, så er gennemsnittet fra studentereksamenen godt nok låst fast, men det er faktisk kun gældende ved ansøgning i kvote 1.
Nogle kurser burde gerne kunne forhøje dit kvote 2 gennemsnit, hvor dine nye karakterer vil blive talt med.

Tak.

Det vil jeg da undersøge. Jeg har ikke hørt om det før, men det er da et forsøg værd.

Så kommer spørgsmålet bare, hvad jeg skal tage af fag. Har allerede tre naturvidenskabelige A-niveauer (matematik, fysik og kemi) og to sproglige (Latin og Engelsk).

Alle med pæne karakterer, jeg næppe kan gøre bedre.

Hmm… Ja, det kan jeg så ikke svare på.

Jeg prøver lige at hive fat i min ven, og hvis han kommer med noget svar skriver jeg det lige herinde. :wink:

Vedr. supplerende fag på AU:
http://bachelor.au.dk/medicin-laegevidenskab/cpage/Adgangskrav/view1/1/Course/index/

Tak.

Så vidt jeg kan se, ville det være Bioteknologi A jeg evt. skulle tage, da det er det eneste fag, som er på listen, jeg ikke har…

Må for en god ordens skyld sige, at jeg selvfølgelig har dansk A, da faget er obligatorisk, var det ikke med på listen. Så teknisk set har jeg hele 6 A-niveauer fra en tid, hvor det ikke betød noget for karaktererne. Højest at de blev lavere, da A-niveau er en del sværere end B niveauet…

Det var så lidt.

Det er vist en opgave for dig at beregne dit snit på de 5 fag de nævner:
Dansk A
Matematik A
Engelsk B
Fysik B
Kemi B

og så tage den derfra. Når du har f.eks. fysik A, så er det fysik A der tæller i dit tilfælde. Anyway, hvis dit snit på de 5 fag ligger over de 10,5 eller 11-stykker, burde det være en fin chance for optag i Aarhus, hvis ikke, så suppler på de fag for at opnå bedre karakter. Desværre kan du ikke supplere på et lavere niveau end det du allerede har, men du må godt karakterforbedre.
Det er vejen for optagelse på AU :slight_smile:

Held og lykke

Mit snit er ikke 10,5 og indtil der kommer høfeber medicin, jeg ikke bliver træt af opnår jeg heller ikke de karakterer, desværre.
Mine 9-taller bliver jo reduceret til syv, hvilket gør mere ondt end et på 11-taller, der bliver til 12 kan fikse…

Hej igen

Det er kun tallene på de 5 fag. Hvis ikke de er høje nok, så prøv at se om du kunne forbedre dem, evt. i en vintertermin hvor du er mindre træt af høfeber-medicinen?
Desuden vil du kunne trække nogle points hjem med den anden uddannelse og erfaring du har. Jeg kender en som ikke havde snittet på de adgangsgivende fag, men havde anden relevant erfaring der så trak opad :slight_smile: (Det er på AU)
Der er jo altid håb :slight_smile:

Hej Karen,
har du søgt om kvote 2-optagelse på SDU?

Jeg søgte selv der, jeg havde dog minimumsgennemsnittet samt de fag der kræves. Men jeg har snakket med flere, som har fået dispensation for gennemsnittet fordi de har haft andre relevante ting. Dog var det et krav at de havde de fornødne fag på A-niveau. Hvis ikke du kommer ind i år, så tænker jeg da du har en god mulighed via kvote 2 på SDU, hvis du klarer dig igennem optagelsesprøverne.

Hilsen Renée.

Hej.
Tak for alle de gode kommentarer og forslag.

Jeg søger kvote-2 i hele landet, så jeg skal til Odense her i weekenden; mit gennemsnit er godt et stykke over de 6,0 SDU kræver.

Mine A-niveauer har alle termin om sommeren, så vintereksaminer er desværre ikke en mulighed, tro mig, det har jeg undersøgt flere gange. Jeg kan heller ikke gå til vintereksamen i en anden landsdel.

Jeg har også søgt Sverige (og Norge) og var til Højskoleprøven for et par uger siden, og det gik fint., men man ved jo aldrig noget, før brevet lander i postkassen.

Umiddelbart er mine chancer størst på KU, da jeg har rigtig meget, af det de ser på, og forhåbentlig giver det pote, at jeg startede på min motiverede ansøgning allerede i september og har revideret den løbende.
Anden pladsen går til SDU. Der er lovet regn på lørdag så pollentallet vil være lavt.

Mvh
Karen

Jeg er nu ikke så sikker på at KU er dit bedste bud. Du er oppe imod 1500+ ansøgere til omkring 60-70 pladser http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/optagelsesstatistik/2012/kvote2ialt/sund/

På SDU kæmpes der om tre gange så mange pladser (~150 stk) med cirka lige mange ansøgere.