Iphone 5 vs android (Galaxiy S3) som læge smartphone

Det er snart ved at være tid til at jeg kommer med på den der smartphone bølge.

iphone 5 er netop blevet offentliggjort og de første anmeldelser må snart komme. Men det ser ikke ud til at være revolutionerende features - bare en lidt hurtigere, lidt bedre end den tidligere iphone.

Hvad er jeres erfaringer?

Jeg har en macbook, så iphone er jo lige for. Jeg har en ipad2, igen taler iphone for. Jeg synes dog ikke umiddelbart at OSet til ipad2 er særlig intuitivt. F.eks. hvis jeg skal overføre billeder fra ipad2 til min NAS-disk er det et værre cirkus - alt skal gennem det åndsvage itunes. Ligeledes ville jeg overføre ting fra min Synology Diskstation er det også et cirkus hvor jeg skal bruge 2-3 forskellige programmer for at få det til virke. I stedet for bare at plugge enheden til USB stikket. Bruge en filemanager og så trække filen over.

Jeg er ikke imponeret over iOS5 hvad det angår. Jeg nu glad nok for mit MacOS.

Hvilke tanker har I gjort jer - for og i mod - hvad er i endt med af enhed?

Jeg har i øvrigt lavet en afsteming her: http://studmed.dk/afstemninger

Hej Frold.

Jeg har også selv en Synology diskstation som jeg er glad for. Denne har jeg fået til at fungere aldeles godt med både min iphone og min ipad via app’en “DS file”, som kan connecte direkte til din NAS (også gennem 3G - behøves ikke være wifi), og derfra bare downloade eller se filerne direkte. Den kan både afspille film, se billeder osv.

Derudover ville jeg anbefale iphone 5, af den simple grund, at jeg altid har haft iphone og været virkeligt glad for den. Og integrationen mellem min macbook, min ipad og min iphone er perfekt. Især kalender funktionen som automatisk synkronisere uden opsætning.

Mvh Andreas

Tak for input - det bliver i hvert fald spændende at læse anmeldelserne…

Hører gerne flere erfaringer :slight_smile:

Motorola RAZR MAXX.

Navnet er måske ikke særligt inspirerende, men jeg har foretrækket Android telefoner siden HTC Desire kom ud. Jeg valgte det ud fra flere overvejelser (det var en dyr investering):

  • Det er langt bedre mulighed for at sætte UI designet og standardazpplikationer op på telefonen som man selv vil have. Du kan eksempelvis nemt ændre mappesystemet, erstatte SMS programmet, browseren, tastaturet eller endda selve brugerfladen.
  • Du har en noget dybere adgang til filsystemet, og fil browsers er et af den mest populære typer programmer.
    – Du kan f. eks overføre en videofil med en ikke-understøttet filtype, hente en vieoafspiller på markedet der understøtter godt og vel alt, og så nemt finde filen fordi Android understøtter brugen af bil browsers. Dette gælder for alle filtyper så længe en applikation er blevet lavet til formålet.
  • Der er intet behov for at have et 3. parts synkroniseringsprogram installeret. Du kan bare plugge den ind i hvilkensomhelst computer og overføre alle typer filer, heriblant musik of videoer. Ønsker du alligevel noget i stil med itunes kan du hente det fra markedet.
  • Jeg har ingen større interesse i at spille spil på min mobiltelefon.
  • iPhone var noget mere dyrt end tilsvarende android topmodeller på tidspunktet, og jeg kunne ikke komme på noget som den kunne som en android telefon ikke kunne alligevel.

Selve modellen valgte jeg på baggrund af dens forlængere batteritid (2-3 dage med medium-høj aktivitet)

Helt enig med TreOmNatten i alle punkter.

Jeg har i mange år brugt android, og det bliver bedre og bedre. Jeg har de seneste ca 8 måneder brugt iPhone 4S, men solgte den for en måneds tid siden, da jeg håbede på en væsentlig opgradering med IP5. Specielt hvad angår designet. Desværre udeblev denne opgradering.

Jeg har efterhånden skiftet til MAC/iPad/Airplay derhjemme, så det var oplagt at købe IP5, da apples integration af enheder er fænomenal. Jeg var dog noget skuffet efter lanceringen, hvorfor jeg istedet bestilte en Galaxy S3 (som jeg længe havde haft kig på) - og det har jeg på ingen måde fortrudt.

Det jeg har savnet allermest på min iphone var et andet tastatur, og generelt muligheden for at erstatte de programmer, der er som standard. Ikke at de ikke fungerer, men hvorfor ikke skifte til noget der er endnu bedre.

Jeg har kun een lille anke med den nye telefon og det er at jeg ikke længere kan bruge Airplay ligeså let som med iPhone. Mp3’er kan afspilles via programmet Honey Player til airplay enheder - desværre understøttes dette ikke i programmer som WIMP, DR netradio m.fl.

SGS3 er en fremragende telefon. Kæmpe og FANTASTISK skærm, lækkert design (smag og behag), dejligt med de runde former. Den er lynende hurtig - ikke mindst kameraet. Det er helt vildt så hurtigt man kan tage billeder (væsentligt hurtigere end 4S’eren). Den store skærm er endvidere fremragende til Navigationsbrug, samt generel surfing på nettet :slight_smile:

Samsung har endda opdateret deres KIES software så det rent faktisk fungerer ok til Mac, hvilket har været læææænge undervejs.

Så thumbs up herfra til SGS3

en lille tilføjelse til iPad og NAS/itunes problematikken:

Jeg har en NAS stående med alle vores børnefilm. Jeg har et samsung tv, der selv kan gå på NAS serveren og afspille alle filmene direkte, så det er jo genialt at børnene bare kan vælge mellem de 50 børnefilm vi har liggende.

Når man når til iPad delen, så bruger jeg programmet oPlayer HD, som er en videoplayer, der understøtter rigtig mange formater inkl. undertekster. Her kan jeg streame film direkte fra NAS serveren (jeg har ikke prøvet med billeder, som frold nævner) og det fungerer super godt. Derudover har man muligheden for at trykke på “download” ikonet i film oversigten, og filmen flyttes uden problemer direkte til din iPad så du kan tage den med i bilen, flyet etc. Lettere kan det næsten ikke gøres :slight_smile:

Oplayer HD ROCKS!

Hvis du er tilmeldt iCloud synkroniserer den selv dine billeder, dokumenter etc. med de andre enheder fra Apple. Så Kan du i hvert fald stryge det fra listen :wink: