Kollegie i Århus

Hej alle sammen :slight_smile:

Jeg er så heldig at blive optaget på dette studie på Århus Universitet med start vinter 2014.
Jeg leder efter et kollegieværelse i [color=#008800]Århus C/midtby[/color]. Er der nogen, der kender et godt kollegie? Det er meget vigtigt, at det ligger tæt på både universitet og banegården

Jeg er mest til at have [color=#008800]eget bad og køkken[/color], men det er også dyrere. Er der nogen, der har erfaringer med at dele bad eller både bad og køkken? Hvad foretrækker I? - at have det hele selv… eller dele?

… Jeg har kigget lidt på [color=#008800]Grundfoskollegiet[/color], og det ser interessant ud. Nogen der har erfaringer med dette kollegie? Indtil videre så synes jeg bedst om dette.
Jeg håber, at I kan hjælpe mig, da jeg er meget på bar bund.

PS: jeg har kigget lidt på kollegiekontoret … men jeg vil meget gerne høre jeres inputs

  • Kan man regne med at kunne bo der, inden studiestart til vinter? Der står
    ‘D – Boligerne har meget lang ventetid - ( 13-24 mdr. )’

Der er 12-24måneders ventetid på alle kollegieværelser i og omkring midtbyen og 18-36 måneders på alle kollegielejligheder/ungdomsboliger. En god tommelfingeregel er 2 år før du får et godt tilbud.

Medmindre du er utroligt heldig får du nok tilbud noget i den nordlige/vestlige/sydlige udkant med boliggarantien. De store kollegier Ravnsbjerg (Sydlige udkant af viby), Hejredal og Skjoldhøj (Brabrand), Tandlæge og Vilh. Kiers Kollegium (Århus V), Børglum (Århus N) samt boliger helt uden for byen(Nord/Syd/Vest) tager de fleste fra boliggarantien.

Disse kollegier, samt alle tilbud i yderkanten (mindst Nord/Syd/Vest1, og nord kan være hård) er det eneste du realistisk kan sætte næsen op efter med ½ års anciennitet.

Jeg får ingen respons når jeg trykker “rediger”, så her er den 2. halvdel:

Jeg bor på et stort kollegium hvor jeg deler køkken med 1X andre. Det er sgu hyggeligt nok til at jeg er blevet boende efter 2 år og ikke har søgt videre. Der er noget hyggeligt ved at der altid er nogen i køkkenet når man kommer hjem og hvor nemt det er spontant at se en film eller tage ud i byen med de andre på gangen. Det er dog meget tilfældigt hvor godt du kommer ud af det med de andre beboere på gangen.

Jeg tror ikke jeg kunne finde på at flytte medmindre de andre på gangen forsvandt og nogle uhyggelige typer flyttede ind eller jeg fik en kæreste som jeg gerne ville flytte sammen med.

MANGE TAK for dine besvarelser :slight_smile:

Kan du nævne nogle kollegier, som er realistiske for mig, og som du mener er gode? :slight_smile:

Værelseskollegier:

Børglum / Vilh. Kiers ligger i den nordlige del af byen og derfor relativt tæt på universitetet. De har begge et godt omdømme, om end de fleste værelser på Børglum har et… interessant design og halvdelen af Vilh. Kiers er stueetage ^^. Vilh. Kiers har meget dejlige køkken/alrum og rumlige værelser. Begge er ca. 10-15 minutter fra universitetet med cykel. Begge har en kollegiebar. Børglum har mange faciliteter.

Det eneste jeg har hørt om tandlægekollegiet er at inventaret i køkkenerne skulle været noget slidt? Det er nok de mest centrale kollegie du nok kan få, lige ud til ringgaden. Der er vist nok en bar.

Ravnsbjergkollegiet ligger i den sydvestlige udkant af Viby (der er den sydvestlige forstad). Værelserne er rumlige og køkkenerne OK. Der er en kollegiebar. Der er ca. 25-30 minutter med cykel eller bus ind til universitetet. Det har et OK omdømme men er noget isoleret.

Skjoldhøjkollegiet… Er så kedelig og dødt udefra at det skader sjælen at befinde sig i nærheden af det. Kvarteret er også ghettoagtigt. (dog ikke så slemt som Hejredal, det er decideret forfærdeligt). De har en kollegiebar. Indvendigt er kollegiet hyggelig nok og deres køkken/stuesystem er klart min foretrukne af alle kollegierne:

En gylden mulighed er at prøve at finde en roommate (måske en anden fremtidig medicinstuderende!) at lave en 2-personers ansøgning med. Delevenlige 2 og 2½ værelseslejligheder har ofte 3-6 måneders kortere ventetid og er relativt billigere.

Når det kommer til kollegielejligheder er jeg lidt blank, da jeg ingen har besøgt. Hvis du er heldig kan du måske finde noget i Skelagerkollegiet, som jeg har hørt meget godt om. Skejbygårdkollegiet ligger også tæt på, men lejlighederne er meget små. Vejlby Kollegiet ligger ved en sportshal og er et nogenlunde realistisk bud.

Der er mange ungdomsboliger og kollegielejligheder i Nord1 området. Det er generelt her hvor du kan få noget forholdsvis nyt /vedligeholdt, i god afstand til midtbyen og i et godt kvarter. Jeg kan ikke gennemgå dem alle.

Damager kollegiet skulle også være Ok, men det er lige så isoleret som Ravnsbjerg og lige så svært at få som Skelagerkollegiet.

Chr. X’s Kollegium har en kort ventetid og ligger lidt mere centralt end de andre muligheder i Viby, lejlighederne og kollegiet og dens lejligheder er chokerende smukke (det er et ombygget hotel) og der er kun kort ventetid fordi kollegiet er dyrt som bare fanden (4.000 for en etværelses, der er tættere på 20m^2 end 40m^2 ligegyldigt hvad ungdomsboligaarhus siger).

Grenåvej Kollegiet i Risskov er et godt bud for en dele 2’er.

Ude I Hasselengen i Hasselager kan du vist have en lille have? :slight_smile:

wow… tak for din besvarelse!

Vil du sige, hvor du bor? :slight_smile:

Svarer via privat besked.

Kender du nogen som har med foreningerne Djøf eller Dip at gøre?
Der igennem er der nemlig mulighed for at komme hurtigere til en bolig hvis du er medlem eller kender nogen der kan hjælpe dig - det krævers dog du er studerende inden for øonomi- eller ingeniørfaget :frowning:

Jeg har selv medlems tilknytning til IDA, og har været inde på IDAs forum for at se om jeg kunne hjælpe dig den vej - der var desværre ingen pt., men der er priserne for en ca. 50-60 kvm. lejlighed i Aarhus C normalt omkring 5.500,00 kr. pr. mdr. ekskl. forbrug - altså omkring 6.200,00 kr. pr. mdr. inkl. forbrug. Billigt hvis man er to evt.

Som TreOmNatten skriver det rigtig svært at finde bolig med mindre man kender gud og hver mand, men start med at forhører dig i dit netværk - mange medlememr af bl.a. Djøf, IDA og Dip er faktisk ikke klar over de kan få tilbudt en bolig meget hurtigere end andre pga. deres medlemsskab.

Ser jeg noget på IDA så skriver jeg til dig :slight_smile:

Hej TreOmNatten :slight_smile:

Kan du nævne nogle flere gode kollegier? De kollegier, som du har nævnt virker meget gode (undtagen skjoldhøj), men der er ret lang ventetid på dem :slight_smile:

Taaak

Jeg har vitterligt ingen erfaring med andre kollegier med realistiske ventetider, desværre.

Eller jo, Skovkollegiet var et temmelig deprimerende sted sidst jeg besøgte det, med delte toiletter og et gulv man kunne sætte neglemærker i.