Kvote 2 ansøgning - kritik modtages med kyshånd!

Jeg har netop færdiggjort min motiverede ansøgning til medicin. Jeg føler den er gennemarbejdet, og jeg mangler derfor feedback, så jeg kan forbedre den endnu mere :slight_smile:
Håber andre brugere vil kommentere og give god råd til forbedringer :slight_smile:
På forhånd tusind tak!

Til optagelsesudvalget,

Motivation
Det er med stor spænding og krydsede fingre at jeg søger optagelse på medicinstudiet på KU, SDU og AU. Jeg søger alle tre steder for at forbedre mine chancer for optag, da jeg finder studiet vigtigere end valget af universitet. Medicin er for mig et fantastisk studie, fordi lægegerningen altid vil være behøvet og værdsat. Du kan som læge leve af at hjælpe andre, og du kan i mange tilfælde se den direkte effekt af dit arbejde. At diagnosticere og behandle som læge sammenligner jeg med at løse et mysterium som detektiv, hvor du har nogle spor eller symptomer, du skal tyde og derefter finde sammenhæng i. Medicin er et spændene og udfordrende detektivarbejde om kroppen.

Mit brændende ønske om at læse medicin er opstået ud fra inspiration fra nære familiemedlemmer, som arbejder i sundhedssektoren, repræsenteret ved sygeplejerske, bioanalytiker og medicinstuderende. Deres fortællinger om en spændende og afvekslende dagligdag, hvor man ofte bekræftes i livet skrøbelighed, misunder jeg. I den forbindelse blev jeg yderligere bekræftet i det dybt fascinerende ved medicin, da jeg tilbragte en hel dag på SDU med anatomiforelæsninger og en grundig gennemgang af præparaterne i tør- samt vådsalen. Dette var yderst fascinerende og i modsætning til at afskrække mig fra studiet, blev jeg blot langt mere overbevidst om mit valg.

I valget om at læse medicin ligger også valget om at vie det meste af ens tid til studiet og dets tunge pensum med megen læsning og udenadslære, dette er jeg også forberedt på. Jeg ser det udelukkende som et sandt privilegium at få lov at studere mennesket og dets lidelser lige fra cellens mindste bestanddele, histologi og læren om organer til hele individet og dets psyke. Studiets opbygning appellerer også til mig personligt, da jeg lærer bedst ved at tilegne mig en teoretisk forståelse og derefter efterprøve i den praksis. Derfor forventer jeg også at tage et SPV- kursus, således jeg som FADL-vagt vil få mulighed for løbende at efterprøve og træne nogle af de færdigheder, studiet giver.

Erhvervsmæssige erfaring
Igennem mit arbejde på plejehjem har jeg fået et indgående kendskab til ældrepleje, omsorg, geriatriske sygdomme og medicinering. I den forbindelse er jeg underlagt tavshedspligt, og ved derfor hvad det vil sige at respektere og forholde sig professionelt til mine medmennesker. Som ufaglært social-og sundhedshjælper har jeg lært at tackle smerteplagede såvel som svært demente og terminale borgere. I forlængelse heraf stifter man også bekendtskab med etiske overvejelser såsom genoplivning og livsforlængende behandling, overvejelser som jeg finder svære men utrolig spændene. Arbejdet på plejehjem har derfor haft stor relevans for mig som forhåbentligt kommende læge.
Endvidere har jeg taget kontakt til et dansk-filippinsk ægtepar og rejst til Filippinerne for at arbejde som frivilligt i deres private lægepraksis. Som frivillig lærte jeg, hvorledes sygdomme såsom tuberkulose og lungebetændelse er ofte forekommende og desværre medvirkende til en lang række dødsfald blandt patienterne. Igennem mit ophold fik jeg kendskab til laboratorieundersøgelser, og jeg oplevede, hvordan lægen ud fra samtale og undersøgelse af patienten fastslår en diagnose og en behandling. Opholdet på klinikken vagte min interesse for at arbejde hos Læger uden Grænser, og jeg forestiller mig udsendelse til lande, hvis standart ligger langt fra Danmarks, og hvor basal lægehjælp kraftigt behøves.

Studieegnet
Jeg føler mig afgjort studieegnet, da jeg er overbevist om, at medicin er det rette studie for mig, og at jeg vil gennemføre det, velvidende at det kommer til at kræve en masse tid og hårdt arbejde fra min side. Jeg kan desværre ikke igennem anden universitetsuddannelse bevise, at jeg er studieegnet, da medicin fra starten har været mit højeste ønske og første valg.
Min studentereksamen afsluttede jeg med et godt gennemsnit og har efterfølgende været disciplineret og taget to suppleringskurser i mit sabbattår. Jeg har gennemført henholdsvis et turbokursus i kemi samt fysisk på DTU. Disse kursuser var krævende, da pensum omfattende 0–B niveau og blev gennemført på 3-4 uger. Derfor kan dagligdagen og arbejdspresset på de to turbokurser formentlig sammenlignes med universitet, og jeg føler derfor, at jeg ved, hvad der kræves. Endvidere har jeg altid været meget flittig og pligtopfyldende i skolen, en perfektionist som aldrig gør noget halvt, og som derfor vil gå hele vejen for at få succes på medicinstudiet.

Jeg håber, jeg har overbevist jer om min studieegnethed, og I derfor vil imødekomme mit ønske om at blive en veluddannet detektiv, som skal undersøge og belyse alle kroppens mysterier til gavn for en lang række patienter.

Er der ikke en venlig sjæl som vi give mig lidt feedback? please :slight_smile:

Hej Olivia

Jeg kommer vist mest med kritik, men det er kun ment for dit eget bedste. Vil bestemt ikke tage modet fra dig, men kravene til KU’s kvote 2 er hårde, især når man ikke har noget universitetsuddannelse at vise sin studieegnethed med. Jeg blev vraget (men min ansøgning var god nok, den var udtaget til optagelsesudvalget), men optaget på AU på baggrund af gennemsnittet på de supplerende fag, og jeg har indtil videre nået til 5. semester, så lidt studieegnet er jeg vel :slight_smile: Derfor, se venligst mine kommentarer som velmenende, ok?

Nu kender jeg ikke længere kravene til KU’s ansøgningslængde, men det første der springer i øjnene med din ansøgning er at den er alt for lang. Du gentager vist også dig selv lidt.
Den kan sagtens forkortes med at du skriver noget over i din CV (med diverse arbejdserfaring, uddannelse, frivillig arbejde, osv.) og så forholder dig kun til det væsentligste i selve ansøgning.

Det der som det første springer i øjnene er, at du beskriver lægelivet i alt for positive vendinger (du har nogle ret romantiske forestillinger) og medicinstudiet som noget tungt, krævende.
Jeg vil vende den om og skrive mere om medicinstudiet som sådan, den appetit for læring og evt. forskning du måtte have, det sociale engagement er vist heller ikke ilde hørt.

Vedr. SPV kurset: med den får du ikke udført (må heller ikke) færdigheder fra medicinstudiet, men er kun vikar for sygeplejersken, under ansvar af en sygeplejerske, så den del kan du ligeså godt droppe.

Og wauw, du har gennemført hele 2 suppleringskurser på et år, wauw DET gør dig bare SÅ klar til medicinstudiet!!! Undskyld, kunne ikke lade være, men når jeg har gennemført hele 5 suppleringskurser ved siden af 5 jobs ved siden af (jobs tilsammen mere end fuldtidslængde) på et år, og når jeg kender studielivet, så kan jeg ikke lade være med at tænke at du ikke aner noget som helst om det studie der venter dig. Arbejdsbelastningen er bare meget større end suppleringskurserne (i hvert fald på AU). (og jeg har også taget dansk og matematik fra 0-A, kemi, fysik og engelsk fra 0-B).

Hvis du søger KU, så synes jeg at du også skal droppe din indledning med at du søger ind på de 3 universiteter. Til gengæld skal du fortælle hvorfor netop KU er dit valg. Jeg er bange for at bare pga. din første sætning bliver din ansøgning frasorteret i den indledende runde. De vil nok tænke, ok - så held og lykke andre steder hvis du er ligeglad hvor du vil læse. Og den luksus har man ikke som kvote 2 ansøger, vel?

Jeg skal smutte nu, men håber at du kan bruge nogle af kommentarerne til at se på din ansøgning med andre øjne.

Ønsker dig mange held og lykke
Mignon

Talk for svar!
Kritikken var hård, men jeg vil afgjort tænke over de ting du har skrevet :slight_smile:

Hej
Jeg har desværre ikke nået at kommentere alt i din ansøgning. Generelt så SKAL den være på under 1 A4 side. Prøv at læse de tidligere kommentarer, som er givet på andres ansøgninger. Når der skal medsendes CV, så pas på med at pensle arbejdserfaring etc ud, da det står i dit CV. Hold teksten i ansøgningen mere overordnet.

Jeg har vedhæftet en word fil, hvor jeg har kommenteret og givet nogle forslag til ændringer.
Husk på at AU og KU modtager rigtig mange motiverede ansøgninger, så man skal skille sig ud. Efter min mening skal man holde sig fra “generelle” ligegyldige statements, såsom “Siden jeg blev født har jeg ville været læge” eller “jeg synes medicin er et spændende fag.”. Nogen gange kan de være ok - men pas på med dem. Et godt tip er at prøve at læse det med negative fortegn, og så vurdere om der kunne være nogen som kunne finde på at sige det… “Jeg elsker lægegerningen fordi man hjælper andre” <-> “Jeg hader lægegerningen fordi man hjælper andre”. Sådan et sætning er overflødig, da der ikke er nogen “normale” mennesker der ville sige det - altså ligger det implicit i “din fortælling”.

Fortæl i stedet hvad du kan tilbyde patienter/studie, og hvorfor de skal vælge dig…

Held og lykke :slight_smile:
Håber du kan bruge det.
/Lars

Synes det er et godt udgangspunkt du har fået lavet, og jeg kan godt lide rammen med detektiv historien :wink:

Ret mig hvis jeg tager fejl :slight_smile: - Men ansøgningen må være 4800 tegn hvilket er ca. halvanden side. Jeg er selv i gang med at søge optagelse og har været inde på KU’s optagelsevejledning op imod 10 gange og de fortale mig det var 4800 tegn. Desuden står der også på KU’s hjemmeside at den må være 1-2 sider á 2400 tegn.

Igen, ret mig hvis jeg tager fejl :slight_smile:

Det har jeg også læst, jeg er også en smule forvirret :slight_smile:

Det er sikkert korrekt, men husk at dem der læser ansøgningerne skal læse mange - rigtig mange, så det virker mere direkte, hvis du kan få det essentielle frem på 1 side… Hvis der så er noget som du absolut vil have med, så gå ud over… Det er jo kun vejledning :slight_smile: