Kvote 2 ERFARINGER - SDU

Hej allesammen

Jeg er lige startet på Biomedicin udd. på SDU,men jeg har altid haft et godt øje for medicin uddannelsen. Jeg vil så prøve at søge ind via kvote 2 på SDU her til næste år. Jeg vil meget gerne hører allerede nu, hvordan jeg kan ‘læse op’ på multiple choice testen. I forhold til interviewdelen (hvis jeg når så langt), er jeg lidt nervøs. Skal man have stor paratviden omkring medicin? Er der nogen fif til hvordan man håndtere situationerne? VIl meget gerne bare hører om jeres oplevelser (både gode som dårlige) med kvote 2 optagelsesprøven :slight_smile:

  • God Jul & Nytår

Esmeralda :lol:

Hej Esmeralda :slight_smile:
Det er rigtig svært at sige dig noget at forberede, da man ikke har en jordisk chance for at vide, hvad denne test indeholder af spørgsmål.
Jeg har selv været op til testen, uden held og jeg har heller ikke forberedt mig inden.
Det kan være spørgsål om alt mellem himmel og jord. Det kan være et spørgsmål om et uddrag af en tekst eller artikel, men det kan også være et spørgsmål om lydeffekten af høreapparater, eller noget helt tredje.
Måske kunne du se eksempler på spørgsmål her:
http://www.sdu.dk/uddannelse/optagelse/bacheloruddannelser/kvote_2/optagelsesproever_mcq_mmi

Der er yderligere mange tidligere indlæg vedr. testen og interviewet på SDU, som du evt. kunne tage et kig på.

Held og Lykke:)

Det er jeg ked af at hører Lucky, :frowning: og tak for linket :). Hvad har din ‘nødplan’ så været har du søgt kvote 2 andre steder?

Jeg kan se,at spørgsmålene virkelig handler om at læse tingene grundigt. Kan du huske om dit sæt var på samme måde?

Mht til MMI, kan det være svært at forberede sig.

Posterne man skal i gennem skifter fra år til år, både med emner, indhold og antal.

Det vigtigste i min optik er at være sig selv og være ærlig! Samt at tænke godt og grundigt over hvorfor det lige netop er medicin og ikke så meget andet man gerne vil læse.

Jeg er selv optaget på SDU via kvote 2. Det er en super sjov og spændene måde at komme ind på studiet på. Jeg forberedte mig ikke videre til MMI, men havde selv en meget fast beslutning på hvorfor det var medicin jeg ville læse. Det gav også pote, da der var en stand med motivation (Som vist en relativ fast stand).

Jeg starter på medicin her d. 27 januar, og var selv til optagelsesprøven (heldigvis fik jeg snittet, men better safe than sorry). Til MCQ bliver man testet på tre forskellige måde - kvantitativt, kritisk og sprogligt ræsonnement.
Derudover hørte jeg at der var mange som følte sig tidspresset, jeg kan ikke huske præcis hvor lang tid man har, men tror det er omkring 2 timer og 45 minutter til ca. 95-100 opgaver af en halv til en hel side. Der er meget læsning. Jeg lavede dem jeg kunne først, og satte en streg ved dem som jeg skulle bruge længere tid på og det virkede for mig. Jeg har 45 minutter tilbage til at gennemgå alle opgaverne igen.

Til MMI’en i foråret var der 7 stande.
Den første handlede om samarbejde, her var man to inde af gangen og sammen skulle man så pakke gaver ind med hver kun én hånd. Jeg fik topscorer i den stand, delvist takket min fantastiske partner. Vi kommunikerede rigtigt godt, var konstruktive og der var ikke en der tog lederrollen med vi gav plads til hinanden hvilket tydeligvis virkede!

Den anden stand var en artikel man skulle læse inden man kom ind, den handlede om et medicin kort - inde til interviewet skulle man så redegøre for artiklen og sige hvad der var positivt og negativ ved det medicinkort man nu talte om.

Tredje stand var en engelsk artikel om deep brain stimulation man skulle læse og efterfølgende skulle man fortælle så meget så muligt man kunne på tid.

Den fjerde stand var motivationsstanden, her skal man simpelthen bare fortælle hvorfor man vil det her og så stiller interviewer nogle spørgsmål man skal svare på - simpelt, og nok også derfor folk klarer sig så godt i den her stand.

Ved den femte stand var det en etisk debat om organdonation, her kan man hvis man vil læse op se lidt på forskellige etikker (nytteetik, pligtetik, nærhedsetik) også må det vel give godt i pointposen når man viser man er i stand til at se sagen fra flere vinkler.

Den sjettestand var debat, her skulle man tale om HPV-vaccinen. Her går det igen fra etikstanden, at man skal kunne se det fra flere vinkler.

Den syvende stand var rollespil - for mig var det den mest grænseoverskridende. Man blev kastet ud i en situation hvor man skulle spille overfor en skuespiller også var idéen at man var på ferie og man skulle hjælpe hende damen her, hvis man var kommet på sygehuset. I starten lød jeg helt unaturligt og falsk, det tog mig lidt noget tid her før jeg kom ind i rollen. Sats fuldt ud her allerede fra begyndelse.

Jeg håber det hjalp :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Da man har begge muligheder hhv. kvote 1 og 2 ansøgning, valgte jeg at søge begge dele,da jeg var fast besluttet på at det er medicin jeg ville studere. Jeg søgte ind på alle universiteter. Jeg kom derfor ind på AU via kvote 1.
Det er på samme måde spørgsmålene stilles. For mig var nogle nemme, andre svære, mens nogle var rent gætteri. Man har ikke meget tid til at tænke sig om. Men kommer man igennem denne mulighed er det jo suverænt :slight_smile:

Jeg glæder mig nok mest til interviewdelen(hvis jeg når så langt) har nemlig haft filosofi i 3.g så nytteetik osv. har jeg snuset lidt til :). I forhold til motivationsstanden, hvad vil i sige er det bedste at sige? de har garanteret hørt ‘jeg vil gerne være læge fordi jeg vil hjælpe andre’-replikken?
Personligt er jeg inspireret af min familie, interresse for naturfag (derfor jeg lige pt. læse biomedcin) og måske kunne man nævne min baggrund (jeg er fra Brasilien). I vestlige lande er der jo ressourcer nok, hvis man er forhindret i at komme på arbejde er der altid en der kan snuppe vagten, mens i andre u-lande er hungersnød og medicinal hjælp mere pressende, og derfor vil jeg meget gerne ende ud i at være en læge uden grænser. At føle at min hjælp har virkelig betydet liv eller død for nogen. Jeg ser medicin som en livsnødvendig gave, som skal udnyttes til de steder hvor man virkelig har brug for den… fattige områder :)). Desværre har jeg ikke gennemsnittet til det :frowning: .

Hvad synes I jeg skal gøre med tiden inden ? Nogen tak-tik til både læseprøven og interviewdelen?

Hvis man er ærlig om hvorfor man vil læse medicin, så kommer man langt. Er jeg ret sikker på.
Mange bruger den “Jeg vil gerne hjælpe andre” replik. Den er egentligt fin nok, men der skal begrundelse til da det er et ret stort begreb, som kan dække utroligt mange professioner :slight_smile:

Og lad dig ikke skræmme af ikke at have snittet. Mit snit fra HTX var mildest talt elendigt, men det var ikke en stopklods på SDU. Og jeg klarer mig fint.

Nu forberedte jeg mig ikke selv til læseprøven. Men øvelse i at hurtig kunne gennemlæse tekster og finde de vigtige informationer, at kunne prioritere hvilke opgaver man tager først etc. Det er vigtigt.
Der er MANGE spørgsmål og langt de fleste når slet ikke i gennem dem alle. Men er man nogenlunde effektiv kan man sagtens nå i gennem dem + have en del tid til overs til anden gennemlæsning af de opgaver man ikke fik kigget grundigt nok på. Jeg tror jeg havde 45 minutter da jeg var i gennem samtlige spørgsmål, også var det bare fedt at tage fat i nogle af dem jeg var i tvivl om.

Kan du huske hvad du sagde Teodo? Hvorfor ville du læse medicin ? :slight_smile:

Tak for tippet omkring læseprøven. Jeg tror jeg går igang med at løse samtlige pisa undersøgelser :slight_smile:

Ikke præcist. Men folk skal jo heller ikke bare gengive hvad jeg sagde :wink:

Jeg synes det er vigtigt at man sætter sig ind i hvad studiet og lægens arbejde går ud på. På den måde får man også en ide om hvad man kan sige, så det netop ikke bare bliver “Jeg vil gerne hjælpe andre.”

Medicin og det efterfølgende arbejde er ret mangfoldigt hvad angår både klinisk arbejde, forsikring, sundhedsformidling, udvikling og ledelse. Derfor kan man nemt lægge vægt på den slags også.

Jeg har tænkt mig at lån et par introduktionsbøger til medicin nogen forslag ? Det behøver ikke kun at være rent biologi/kemisk beskrivelser af kroppen men mere hvad er lægens rolle i et hospital og samarbejdet mellem andre professioner såsom sugeplejsker og helt ‘ned’ til portørene