Kvote 2 Feedback på motiveret ansøgning

Følg tråden for at se min ansøgning. Tusind tak for kigget.

Må jeg spørge hvornår du planlægger at søge ind?

Jeg har søgt ind, men jeg kan stadig ændre på den inde på optagelse.dk

Nå okay, troede at optagelse.dk lukkede d. 15 Marts for kvote 2

Det gjorde den også.

Kan fortælle dig at du ikke kommer ind med den ansøgning med 99.9% sandsynlighed.

Og kan du begrunde hvorfor?

Her er min ansøgning igen og nu må du gerne begrunde dit svar.
I øvrigt, hvis du vil gøre det til en vane og kritisere ansøgninger herinde, så vil jeg foreslå dig at læse dig til om konstruktiv kritik. Dit svar gør nada andet end at ødelægge min dag og det hjælper bestemt ikke nogen som helst.

Jeg var så venlig at fortælle dig at du ikke skal sætte næsen op efter noget med den ansøgning, så er jeg da ligeglad om det ødelægger din dag.
Jeg gad ikke svare mere uddybende, da din ansøgning lugter af at du overhovedet ikke har sat dig ind i hvad de søger på kvote 2.

Du har ingen kvalifikationer til at studerer medicin. Matematik kan knapt kaldes naturvidenskabeligt, men mere en filosofi. Fair nok at du har læst før, men de har de fleste der søger også.
Alle i Danmark har haft førstehjælp knægt, heller ikke fordi du stikker ud af den grund.

Du er oppe mod 1500 ansøgninger med folk der er kvalificerede, har skrevet en bedre tekst, og som virkelig har understreget at de har en kæmpe motivation for medicin, og intet andet, og har arbejdet mod at komme ind på kvote 2 gennem frivilligt arbejde mm.
Du har en vag beskrivelse af at du stadig godt kan lide dit nuværende studie men heller vil være læge.

Dit svar lugter simpelthen af at du ikke har sat dig ind i det jeg har skrevet. Af en eller anden grund så tror du at ansøgningen handler om at sidde og romancerer studiet heldt vildt og fortælle hvor meget man altid har villet være læge, lige siden man var lille. Så vil jeg hellere bakke min ansøgning op med facts og et realistisk syn på studiet. Det er sku da ikke sjov og halløj hele dagen på medicin studie, det burde du selv vide. Jeg går stærkt ud fra at de er rigtigt meget ligeglade hvor meget jeg “gerne vil være læge”. Jeg går ud fra at de hellere kigger ansøgningen igennem og vurderer kvalifikationerne. Jeg ved ikke om du er klar over at det rent faktisk er positivt ikke og sætte sine forhåbninger til et studie sky-high som du går ud fra at alle ansøgere skal med al den romance. I den perfekte verden, så læser de altså bare ansøgningen og siger: “Okay, hvad har ham her”

Så har jeg diverse ting f.eks. gode anbefalinger, gode karakterer, relevant studie, videnskabelig indsigt, uddannelse i militæret, etc.

Jeg forstår på din gamle ansøgning som jeg læste forleden dag at du studerede fysik før du kom ind og studere medicin (jeg gør stærkt rede for at du studerer medicin lige pt.?). Hvordan i alverdenen kan du så kalde matematik en “filosofi” og ikke videnskab? Hvad brugte du til alle dine formler i fysik? Foruden at der står at jeg læser matematik samt fysik.

“Ingen kvalifikationer”? Mit snit er jo lige omkring det der kan passere på kvote 1. Hvad snakker du om? Foruden alle mine anbefalinger.

Har du læst min ansøgning om igen?

Selvom det nok lyder hårdt, så tror jeg simpelthen heller ikke, at den ansøgning vil kunne give dig adgang til medicin. Der er overhovedet ikke nok kød på dig som ansøger, desværre. Dit snit tæller heller ikke rigtig som en kvalifikation i kvote 2. Du skal simpelthen ud og indhente mere relevant erfaring, mener jeg. Og så mener jeg heller ikke, at ansøgningsudvalget læser anbefalinger?
En sætning som “Jeg er ret sikker på at alle mine fag er på A-niveau” dur simpelthen heller ikke i en ansøgning som denne.

Nu har jeg læst Wintas ansøgning og den eneste forskel på mig og ham var at han havde fået arbejde ved et hospital hvor han hentede mad til patienter. Vi har begge læst videnskab, vi har begge været i forsvaret og det var så “the silver lining” i begge ansøgninger.

Er forskellen så at fordi jeg ikke kan få arbejde på et hospital (der er ikke noget der hedder frivilligt arbejde på Island, selv hvis der var, så er det åbenlyst at jeg kun sidder og fodrer patienter for at komme ind på medicin som jeg synes simpelthen er…ja…) at så er min ansøgning ikke kød nok, imens hans er ideal…? Nu bør jeg nok spørge dig direkte, Winta, er det sådan?

Nu har jeg så også lige læst Wintas ansøgning, og han har:

  1. Haft job som hospitalsmedhjælper.
  2. Været frivillig samarit
  3. Deltaget i medicinsk forsøg og har haft gode overvejelser om det
    Disse ting tæller alle sammen sygt meget i en kvote 2 ansøgning, sådan er det.

Det er jeg godt klar over, men det er den eneste forskel. Han har haft relevant arbejde (nu har jeg dog arbejdet med børn med autisme i over et år som jeg nok burde uddybe mere) imens jeg ikke har.

Er det forskellen på en ansøgning som er komplet skrot og en som tæller? Med andre ord, man skal have relevant arbejde eller glemme det, ligemeget hvilke andre kvalifikationer man har?

Ja, jeg vil mene at relevant arbejde, frivilligt arbejde og (sundheds)relevant uddannelse tæller allermest, men jeg sidder ikke i optagelsesudvalget, så jeg kan ikke sige det med sikkerhed. Men ja, du burde helt klart uddybe dit arbejde med autistiske børn mere, det er da ret relevant.
Du vil sikkert have en fin chance gennem kvote 2 på SDU, det søger du vel også, ikke?

Jeg har ændret lidt på min ansøgning og uddybet nogen ting bedre. Fortæl mig endelig hvad du synes nu.

Jeg søger alle steder, ålborg, sdu, ku og århus.

Jeg har også tilladt mig at læse din ansøgning og er enig med de andre om at der skal mere kød på hvis du vil gøre dig håb om at blive optaget på KU. Og som de andre siger så tæller dit snit ikke rigtig på kvote 2 da det er pointen med kvote 2 at de ikke kigger på snit. Derudover ville jeg ikke snakke om at du har lært første hjælp. I Danmark er det et krav at tage førstehjælps kursus for at tage kørekort så alle har taget førstehjælpskursus og der er ikke noget specielt i det.
En anden ting er at KU ser ikke positivt på at du ikke afslutter den uddannelse du er i gang med. Har du afsluttet matematik?
En anden ting der er vigtigt er at KU modtager ikke anbefalinger med kun erhverserklæringer.

Jeg søger selv kvote 2 i år og har følgende?

Studentereksamen fra Team DK i DK.
Taget en bachelor i Biologi
Taget en Bachelor i Psykologi
Begge bachelors er taget i USA så jeg har tilbragt 4.5 år udenlands.
Jeg er elitesportsuddøver og spillede tennis for mit universitet i 4 år imens jeg tog begge bachelors.
Jeg har arbejdet på et børnehospital og jeg har arbejdet med hjemløse
Jeg har udført friviligt arbejde på 2 øjenklinikker.
Jeg har arbejdet og arbejder pt som hjælpelærer i Organisk kemi, biologi, celle biologi mm.
Pt. er jeg forskning assistent på et laboratorier som forsker i RNA.

Jeg føler selv jeg er godt rustet til at blive optaget men KU er SÅ svær at komme ind på med kvote 2 at jeg selv er bange for ikke at blive optaget.

Jeg synes helt klart at du også skulle søge SDU, Århus og Ålborg.

Derudover ville jeg nok få en dansker til at retskrive din ansøgning. Det var jeg nød til da jeg nu har været så længe i USA at selv mit danske halter.

Jeg har også tilladt mig at læse din ansøgning og er enig med de andre om at der skal mere kød på hvis du vil gøre dig håb om at blive optaget på KU. Og som de andre siger så tæller dit snit ikke rigtig på kvote 2 da det er pointen med kvote 2 at de ikke kigger på snit. Derudover ville jeg ikke snakke om at du har lært første hjælp. I Danmark er det et krav at tage førstehjælps kursus for at tage kørekort så alle har taget førstehjælpskursus og der er ikke noget specielt i det.
En anden ting er at KU ser ikke positivt på at du ikke afslutter den uddannelse du er i gang med. Har du afsluttet matematik?
En anden ting der er vigtigt er at KU modtager ikke anbefalinger men kun erhverserklæringer.

Jeg søger selv kvote 2 i år og har følgende?

Studentereksamen fra Team DK i DK.
Taget en bachelor i Biologi
Taget en Bachelor i Psykologi
Begge bachelors er taget i USA så jeg har tilbragt 4.5 år udenlands.
Jeg er elitesportsuddøver og spillede tennis for mit universitet i 4 år imens jeg tog begge bachelors.
Jeg har arbejdet på et børnehospital og jeg har arbejdet med hjemløse
Jeg har udført friviligt arbejde på 2 øjenklinikker.
Jeg har arbejdet og arbejder pt som hjælpelærer i Organisk kemi, biologi, celle biologi mm.
Pt. er jeg forskning assistent på et laboratorier som forsker i RNA.

Jeg føler selv jeg er godt rustet til at blive optaget men KU er SÅ svær at komme ind på med kvote 2 at jeg selv er bange for ikke at blive optaget.

Jeg synes helt klart at du også skulle søge SDU, Århus og Ålborg.

Derudover ville jeg nok få en dansker til at retskrive din ansøgning. Det var jeg nød til da jeg nu har været så længe i USA at selv mit danske halter.

Hej :slight_smile:
Jeg har ikke forstand på, hvad man skal have lavet af ting for at komme ind på KU, og vil derfor ikke kommentere på dette, men jeg undrer mig over en enkelt ting ved din ansøgning: den er meget lang. Har KU ikke regler for længden? Jeg ved at de ser meget hårdt på for lange ansøgninger, så måske er det en ide at tjekke op på dette? De fleste jeg har set herinde har været på omkring en side, og det er også det man anbefaler jobsøgende. Det viser evne til at sortere vigtigt og uvigtigt, og giver et godt indtryk hos en person der skal sidde og læse en million ansøgninger…

Jeg må altså sige at jeg tror I misforstår vilkårene for at blive optaget. Det gælder altså ikke kun om de ting man har gjort uden for akademia. Det er en HELHEDSVURDERING hvilket betyder at mit snit OGSÅ bliver regnet med, samt mine anbefalinger osv. Det ville være en rigtig underlig HELHEDSvurdering hvis de kun vurderede en lille del, synes I ikke?

Jeg tror så ikke den typiske ansøger har 2 Bachelors (hvorfor har du 2 bachelors og vil nu have en tredje, anyways? :P), dyrker elitesport, har forskningserfaring og arbejdet på børnehospital. Jeg er ret sikker på at den typiske ansøger har under snit og vil prøve på Kvote 2, samt andre som bare gerne vil være læger og smider ansøgninger for at prøve deres held.

En del er ansøgere som har disse ting, men selfølgelig er de et kæmpe mindretal. Jeg er ret sikker på at du har 100% chance for at komme ind med disse kvalifikationer.