Kvotienter: KU: 11.1/10.8 SDU: 10,6/10.5 AU: 10,5/10,3 AAU: 11/10.8

Ja, det bliver jo bare vildere og vildere på KU…

Kom inn på KU! Lykkelig!

Det er fuldstændig vanvittigt … tænker tilbage på at jeg fik stand-by på SDU via kvote 1 med et snit på 8,6 (efter gammel skala vel at mærke)! Synd at kvote 2 optaget ikke øges.

Jeg fik standby med 10,9 i kvote-2-fagsnit på AU. Jeg er lidt chokeret, da kvote-2-snittet de sidste to år har været 10,3 og 10,2 for at komme ind, og nu er det altså steget til over 11.

…De har heller ikke offentliggjort snittet i år endnu

Rettelse: Jeg blev tilbudt en plads. Der var noget galt med AU’s selvbetjening. Kvote-2-snittet på AU er altså ikke steget til over 11.

Som den sure gamle mand jeg er ved at udvikle mig til tænker jeg det samme…

Fremtidens læger er ikke livskendere men bogorme - jeg ved ikke om det er godt for faget og patienterne…

Efter studiet må man jo heller ikke mærke og leve livet for så kommer 4-års reglens tøndebånd…

Skræmmende udvikling vi ser i dagens masse-kontrol Danmark…

Surt opstød slut…

De her snit udgør en kæmpe barriere for studerende, som ikke kommer ind indenfor 2 år efter de er færdige med deres gymnasielle uddannelse. Det gør det specielt svært for ældre ansøgere som har en gammel STX i baglommen, men har lavet noget andet i en årrække (ikke så meget dem som tager HF før optagelse).

Allerede nu er man enten nødt til at være heldig eller taktisk i sine fag. Man skal helst tage så mange nemme ekstra A fag og have “den rigtige” studieretning. Jeg kom kun ind på AU fordi at jeg kunne gange med 1,06x1,06 (5 A fag, som om Engelsk A var svært?) og <2-års bonus. Et reelt snit på 10,0 bliver til 11,4 på grund af held.

Jeg kan ikke lade være med at blive en lille smule stødt over det udsagn (Frolds indlæg - jeg kunne ikke lige finde ud af at citere).
Det er jo ikke sådan at man ENTEN er god til skolen, ELLER god til livet.
Jeg tror ikke der er så stor forskel på folk i sidste ende, da de fleste vel får en hulens masse livserfaring under studiet.

Når det så er sagt, så er der jo 50/50 fordeling på SDU, og det virker skidegodt, så mon ikke det breder sig til resten af landet? Det kan man jo håbe…

Nu har tendensen jo ligesom gået i den anden retning. Da jeg i tidernes morgen blev optaget på studie var der væsentlig flere der blev optaget per Kvote 2.

Jeg synes bare det er en uheldig samfundsudvikling at der netop ikke er tid til den personlige udvikling.

Folkeskolen laves til heldagskole, ingen "fjumre"tid tilladt efter gym, universitetuddanelse med SU kun lige nok til normeret tid, 4 års regel osv.

Jeg ser det som udtryk for statskontrol. Sådan styre man flokken af får. Så er de tæmmet. Hvor er oprøret?

Du kan jo læse nogle af mine debatindlæg - eks: http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE5653647/vi-ma-goere-op-med-kontrolsystemet/

[quote=“frold” post=83783]Nu har tendensen jo ligesom gået i den anden retning. Da jeg i tidernes morgen blev optaget på studie var der væsentlig flere der blev optaget per Kvote 2.

Jeg synes bare det er en uheldig samfundsudvikling at der netop ikke er tid til den personlige udvikling.

Folkeskolen laves til heldagskole, ingen "fjumre"tid tilladt efter gym, universitetuddanelse med SU kun lige nok til normeret tid, 4 års regel osv.

Jeg ser det som udtryk for statskontrol. Sådan styre man flokken af får. Så er de tæmmet. Hvor er oprøret?

Du kan jo læse nogle af mine debatindlæg - eks: http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE5653647/vi-ma-goere-op-med-kontrolsystemet/[/quote]

Jeg kan godt se, hvor du står nu :slight_smile:
Jeg læste dit oprindelige indlæg som om folk med høje snit ikke også kunne være livskendere. Men jeg er helt enig med dig omkring den kontrol, der er kommet over, hvad vi skal bruge vores tid på, og hvor hurtigt vi skal igennem studier. Jeg gruer virkelig for tiden efter KBU (selvom der jo er 100 år til jeg når dertil :wink: )

[quote=“Watermelons” post=83773]Jeg fik standby med 10,9 i kvote-2-fagsnit på AU. Jeg er lidt chokeret, da kvote-2-snittet de sidste to år har været 10,3 og 10,2 for at komme ind, og nu er det altså steget til over 11.

…De har heller ikke offentliggjort snittet i år endnu[/quote]

Jeg er bekendt med en person som er blevet optaget på AU, der også har 10,9 i kvote 2. Så du befinder dit lige på grænsen = OK chancer for at få en plads.

havde sku sigtet efter de 10,2-10,3, men nu ser det mega svært ud, hvis man bare skal tæt på 11 for at få standby-plads.

Damn. Det ser sku da svært ud for os, som gerne vil optages gennem kvote 2 i AU.

er der en chance for at det falder lidt ned næste år?

watermelons har rettet sin besked :slight_smile:

nogen der ved hvad det nye kvote 2 snittet er?

Ja. Efterhånden er det nemmere at blive jordemoder…

Jeg var til et informationsmøde tilbage i 2012 omkring kvote 2 på KU, og der fortale studievejlederen, at det var planen at et af universiteterne, i en forsøgsperiode, ville have fuldt optag af kvote 2.
Det lyder jo godt for en gammel kone som mig, der er student fra 2005 med pæne, men ikke prangende karakterer. Tilgengæld har jeg relevant uddannelse, relevant erhvervserfaring, jeg arbejder frivilligt i relevante stillinger, og jeg har holdt mig akademisk aktiv i tiden efter endt uddannelse, og jeg synes selv, jeg skrev en knaldgod ansøgning.

Men det store spørgsmål er, om det bliver til noget. Nogen, der ved noget om det?

Synes det er ved at være latterligt, 1,06xgennemsnit <2 år eller 1,06x1,06xgennemsnit grundet <2år + “5” højniveau fag er latterligt.

Hvis man ser bort fra “5” A-niveau fag tæller med (hvilket nok mange har) og fjerner <2 år kravet (x1.06) så ser det sådan ud:

KU: 10.5/10.2
SDU: 10/9.9
AU: 9.9/9.7
AAU: 10.4/10.2

Groft omregnet til 13 skalaen ville det betyde (ug.dk’s skema):
KU: 10.2/10
SDU: 9.9/9.8
AU: 9.8/9.7
AAU:10.1/10

Kigger man tilbage til 2006 hvor 7-skalaen endnu ikke var indført var gennemsnittene:
KU: 10/9.8
SDU: 9.8/9.7
AU: 9.7/9.6

Jeg kan ikke se de helt store udsving de sidste år, andet end freak-året fra 2008 :slight_smile:

Det er jo blæst ud af proportioner ved at man kan gange snittet med 1,04 for ekstra A-niveau og 1,08 for tidlig start.

Tallene er 1,03/1,06 for 1/2 ekstra A fag og 1,08 for tidlig studiestart. (Jeg tog selv fejl ang. det sidste)

http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Videre/2009/Juli/090709-Bonusordninger-hvad-er-hvad

Jeg vil gerne henvise til et indlæg jeg tidligere har skrevet omkring myten om de stigende karaktergennemsnit.

[quote=“Andreas abe” post=75753]
At gennemsnittet er steget er et mediestunt!
I år var gennemsnittet 10,8 og tidligere (bl.a. da jeg søgte ind) var gennemsnittet 10. Nu er der kommet nye regler, så man kan gange sit gennemsnit med 1,08, ergo er snittet altså ikke blevet højere, men det samme. Derudover svarer 10 i gennemsnit på den gamle karakterskala til 10,2 nu (10,1=10,4 osv.). Man må derudover også antage at flere vil få et 10 tal nu end de ville i gamle dage, da 9 tallet er fjernet.

Men ingen kan spå hvad fremtidens karakterer byder.[/quote]

Siz, har heldigvis også været kritisk nok til ikke bare at sluge den påståede stigning, så jeg vil henvise til hans tal. Hvis man derudover også tager det faktum at der gives højere karakterer med i vurderingen, så kan det jo diskuteres om adgangskvotienten reelt set er steget.

Som den sure gamle mand jeg er ved at udvikle mig til tænker jeg det samme…

Fremtidens læger er ikke livskendere men bogorme - jeg ved ikke om det er godt for faget og patienterne…

Efter studiet må man jo heller ikke mærke og leve livet for så kommer 4-års reglens tøndebånd…

Skræmmende udvikling vi ser i dagens masse-kontrol Danmark…

Surt opstød slut…[/quote]

Det kunne jo tænkes at man både kunne være god i skolen og samtidigt kende noget til livet.

Men det kunne være interessant, at høre hvad det præcis er for noget livskendskab du efterlyser?
Jeg må påpege at man sagtens kan 2 sabbatår og stadig kunne gange med 1,08.

Jeg er ærlig talt ved at være godt træt af den myte om at kvote 2 studerende skaber bedre læger. Jeg kender både kvote 1 og kvote 2 medicinstuderende, ærlig talt er der ikke den store forskel på dem.
Hvad er det helt konkret en kvote 2 ansøger kan som en kvote 1 ansøger ikke kan?

Skal jeg svare på det? Det kan jeg ikke for jeg ved det ikke. Er selv kvote 1, med 1 fjumreår, og kun 1 semester over normeret. 4 års reglen kan jeg dog ikke leve op til - så i store hele lever jeg op til regeringens nuværende krav.

Hvis du læser tråden igen vil du måske forstå at det handler om muligheden. Jeg havde muligheden for at fjumre uden at blive straffet, jeg havde muligheden for at forlænge studiet mere, og jeg havde muligheden for vælge hoveduddannelse med omhu og få flere kompetencer - ingen af mine erfaringer ser jeg er spildt. Men det gør statsapparatet åbentbart.

Turnus, 1,5 års geriatri, en halv introstilling i dermatologi, 2 års psykiatri og 5 mdr ortopædkirurgi - nu hoveduddannelse i almen medicin.

Mit udfald skyldes at du ikke har samme muligheder og det synes jeg er synd. Synd at der sidder nogle djøffere et sted langt væk fra alt og vil statsstyre befolkningen - for de ved bedst. Putte dem i kasse, skabe rammer der passer i regneark. Og det er jeg træt af.

Jeg savner tillid og er træt af mistillid…