Læs medicin i Sverige (Sverige skal optage)

Hej

Sverige har pligt til at optage danske studerende, for der er underskrevet en aftale at Sverige skal reservere omkring 20 % af deres pladser på et studie til danske studerende som Danmark gør for Sverige.

Hvis du søger ind på medicin studiet i Sverige og bliver afvist, skal du klage og kræve at Sverige har gennem aftale underskrevet at optage danske studerende og du kan hermed blive optaget. Den samme metode som svenske studerende udnytter til at læse i Danmark.

For ikke lang tid siden blev Sverige kritiseret for at snyde med pladserne da de inkluderede danske uddannelses søgende fra ikke nordiske lande med andre udenlandske studerende som også søgte på samme uddannelse, og de blev dermed sat i samme pulje.

Du kan læse reglerne her, og det hjælper at klage hvis du ikke kommer ind. dem der har klaget indtil videre har det lykkedes for at komme ind.

Afvist studerende fik vendt svensk nej til ja:

Danskere får nej til at læse i Sverige:

Overenskomst mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om adgang til videregående uddannelse:
http://www.norden.org/da/om-samarbejdet/aftaler/aftaler/uddannelse-og-forskning/overenskomst-mellem-danmark-finland-island-norge-og-sverige-om-adgang-til-videregaaende-uddannelse

Hvis du læser i Sverige kan du få uddannelsesstøtte, hjælp til bolig og så videre præcis det samme some svenske studerende får her. Du kan få støtte igennem CSN (svensk SU) hvis du ønsker det. Det samme gælder for Norge.

1 Synes om

Jeg kender ikke detaljerne, men forestiller mig at det handler om at hvis ansøger A og B, hvor ansøger A er svensker, B dansker og de begge er lige er kvalificeret, så skal de overveje optag af danskeren også.

Jeg forestiller mig bare at meget få danskere er bedre eller lige så godt kvalificeret som svenskeren der søger på medicin i Sverige, hvorfor ellers skulle så mange svenskere søge optag på de danske universiteter i det omfang de gør?

I min tid som studerende oplevede jeg mine svenske kollegaer på det danske studie som meget målrettede, velovervejede og ikke mindst havde de god erfaringer inden optag - på SDU hvor jeg startede.

Dertil skal lægges at som jeg husker det må svenskeren forbedre sine karaktere ved at gå til eksamen igen, det kan du som dansker ikke.

Derfor er snittet på studiet i sverige sikkert svarende til at du ville være kommet ind på kvote 1 i danmark og hvorfor så søge til sverige?

Jeg har ikke sat mig ind i detaljerne i sagen, men var der en smutvej var den nok blevet brugt…

Dine 2 øverste referencer handler ikke om medicinstudiet specifikt.

Hvis der er en aftale der siger 20% af pladserne til danske (nordiske, vel?!) studerende, så er det fuldkommen ligegyldigt, om man har et snit der er 80% lavere end den dårligste svensker der optages, hvis kvoten ikke er udfyldt og alt dette altså er alment gældende.

Snittet i Sverige er i øvrigt, sådan som jeg husker, noget der svarer til 12,0 på den danske skala. Der er ganske få pladser og enorm søgning. Det er noget med en lodtrækning blandt folk med 12 i snit når pladserne allokeres, så jeg tvivler at folk kan konkurrere på snit. Situationen skulle være noget tilsvarende i Norge.

:wink:

Der findes mig bekendt ikke dansk studie, hvor man kan blive optaget fordi man kommer fra et givent land til trods for man ikke opfylder adgangskravet (kvotienten). Nægter at tro at sverige ser anderledes på det…

Jeg ville da også være ked af være dansker og opfylde adgangskravet, men pladsen går til en svensker der ikke opfylder kravet, men som skal optages fordi han er svensker… den logik kan jeg ikke følge…

Dertil skal siges at en aftale om de 20% (uden at have læst den) går vel ikke på de enkelte studie men på studerende generelt. Medicin er noget særligt, vel også i Sverige…