Løn under prægraduat forskningsår

Hejsa

Hermed et spørgsmål til jer der har haft, eller ved noget om, prægraduat forskning.

Jeg er blevet tilbudt et forskningsprojekt på Rigshospitalet, med start i det nye år. Det hele er meget nyt og knap så lige til, så jeg prøver at få styr på så mange detaljer så tidligt som muligt.

Mit spørgsmål lyder på om jeg får løn gennem arbejdspladsen (og i så fald hvad den er) eller jeg selv skal søge det udenom. Jeg går nemlig ikke ud fra at SU’en må bruges under dette forskningsår?

Har prøvet at søge lidt rundt i de forskellige tråde men synes ikke jeg har kunne finde netop dette?

Håber i kan hjælpe…

Mvh
Daniel

Der står lidt på FADLs hjemmeside:

http://www.fadl.dk/fadldk/loen-og-overenskomster/forskningsansat/

Hej
I følge linket, så er det en månedsløn på over 20.000 kroner. Det er måske også rigtig hvis man ansættes som videnskabelig hjælper/assistent. Det er nu bare sådan at de fleste aflønnes med stipendier som 10.000 kr pr. måned (som også nævnes på ovenstående link. Sådan er det i hvert fald på SDU.

Bare så man ikke tror man få en super duper løn. Det er dog stadig ok (dobbelte af SU), og man får merit for 6 mdr ved et prægraduat forskningsår, og ligeledes skaber nogle gode forbindelser, samt nok også får lavet en artikel. Jeg tror det er givet godt ud.

Det har tidligere været debatteret her på forummet - prøv evt at søge efter det :slight_smile:

og man kan ikke få SU under det prægraduate forskningsår.

Du skal selv søge efter stipendiat, fx via SSF, Kræftens Bekæmpelse osv., forhåbentlig har din vejleder en længere liste du kan søge fra :stuck_out_tongue:

Som Koch skriver er det normalt 10.000 kr. pr måned, og normalt må man ikke bruge SU under året, men det kommer også an på hvor din løn er finansieret fra. Det samme gælder for arbejde ved siden af, de fleste fonde (og vejledere) vil ikke have at man arbejder ved siden af sit projekt.

Langsomt vil det nok blive ligesom den trend der er begyndt på SDU: hvis man ikke kan få penge finansieret eksternt, så giver de kun stipendiat (10.000 kr) for 6 måneder og resten af året SU. Det har de gjort ved at kalde det “kandidat speciale med tilknytning til prægraduat forskningsår”, så reelt er prægraduat blevet en 6 måneder periode man har til få yderligere data til sit kandidat speciale, hvilket er 11. semester på SDU.