Mcq 2016

Ja det var svar A med den med skatten, 2100 + den beregning som stod i rubrikken. gennemgang bare tegningen i mit hoved og kunne se at den var galt helt ude til venstre fordi den ikke tog højde for skatten mellem 6000 og 20000 men kun de 30% på indkomsten over :slight_smile:

Vi får svar d. 20., så om små to uger :cheer:

Nu siger du, at det er første og sidste gang at du søger, hvorfor det egentlig? Nu er jeg bare nysgerrig, men er det fordi, at du har søgt et andet studie som plan B, som du regner med at komme ind på, hvis du ikke kommer ind på medicin? :slight_smile:

Jeg fylder 30 næste gang og er allerede økonom og har erfaring, jeg har virkelig lyst til at lære medicin og hjælpe mennesker, men jeg skal også have energien til at klare studiet og have nok år bagefter til at gøre en forskel )…

Nogen herhen, der kan huske, hvad grænsescoren sidste år var på?

Forresten hvad er jeres opfattelse af antallet af ansøgere i år. Synes i der var flere eller færre end sidste år?

Den med skatten var den jeg var mest i tvivl om! Startede med at sige A, men endte faktisk med at sige at skemaet passede. Jeg kunne ikke få nogen af mine beregninger til at blive 2100 så jeg kastede håndklædet i ringen og gættede på at man så bort fra de andre skatte-takster.

Jeg var ret glad for at der var flest fortolkningsopgaver, for jeg kunne godt mærke at min hovedregning ikke helt kunne stå imod presset :stuck_out_tongue:

[quote=“VibeSommer” post=86462]Den med skatten var den jeg var mest i tvivl om! Startede med at sige A, men endte faktisk med at sige at skemaet passede. Jeg kunne ikke få nogen af mine beregninger til at blive 2100 så jeg kastede håndklædet i ringen og gættede på at man så bort fra de andre skatte-takster.

Jeg var ret glad for at der var flest fortolkningsopgaver, for jeg kunne godt mærke at min hovedregning ikke helt kunne stå imod presset :P[/quote]

Tja, vi har sikkert alle sammen en masse misforståelsesfejl vi ikke havde regnet med og nogle usikre spørgsmål vi fik rigtige.

vi ved om det var nok d. 20. og intet vi rigtig kan gøre indtil da.

med hensyn til MCQ niveau virker det til at det er 50-55 hvert år af hvad jeg har kunnet google mig frem til.

held og lykke folkens!

Løsningen til den med skat:
Svaret var A (man skulle tilføje 2100 til den første kasse *). Forklaring: kassen tog ikke højde for, at man også skulle betale skat fra 6000-20000 (15%, så vidt jeg husker). Da de første 6000 er skattefrie, får vi:
20000-6000=14000.
15% af 14000 = 2100

Det er dælme sejt! Jeg håber for dig at du kommer ind.
Er selv 28 har har gået med medicinertanker ret lang tid. Beslutningen bliver ikke nødvendigvis lettere med alderen synes jeg. Man kommer til at tænke på nogle andre aspekter i jobbet som læge. Gode såvel som knap så gode.

myraki10: Angående opgaverne 6 og 7 i eksempelsættet lovede jeg dig jo en forklaring. Nu skal du høre :slight_smile:
Opgaven minder jo på rigtig mange måder om den omdiskuterede opgave fra årets sæt.

Opgave 6
Hvis VVS-manden laver et stykke arbejde på under 15 min sender han bare en regning på kr. 300 ik?
Men hvad hvis arbejdet har taget 20 min? Så skal han i følge skemaet:

  • Dividere arbejdes tid med 15 --> 20 /15 = 1,333 som vi ifølge skemaet skal runde op til nærmeste hele tal. Dvs. vi får 2.
  • 2 * 75 = 150
  • Står der ikke noget i boksen “x” sender vi bare en regning på kr. 150, men det er jo for lidt fordi der i teksten stod at han ALTID har et startgebyr på 300 dvs. at mindsteprisen for at få ham på besøg er kr. 300.
    Svaret på opgave 6 er derfor at B. Havde arbejdet været 15 minutter eller derunder havde skemaet vist at vi skulle sende en regning på kr. 300 hvilket jo er fint. Men når arbejdet tager længere tid går det galt jf. ovenstående

Opgave 7
For at få skemaet til at passe bliver vi nødt til at lægge penge til i boksen “x”. Og det er ikke kr. 300 der skal lægges til for i startgebyret på kr. 300 er jo 15 minutters arbejde. Dvs. prisen for de 15 minutter kan vi trække fra og vi får derfor kr. 225. Disse lægges til at for at startgebyret også er med når arbejdet tager mere end 15 min.
Svaret på denne opgave er derfor B

Jeg håber at opgaven giver lidt bedre mening nu :slight_smile:

Fedt, mange tak! Det giver mere mening nu :lol:

Jeg kan ikke finde ud af at svare på kommentarerne :stuck_out_tongue:
Men mht. dit seneste spørgsmål, Myraki10, om den med censurering, der svarede jeg at frihed -> fordærv var for, men at alt kan findes med et klik ikke var et relevant argument, fordi jeg tænkte at sætningen i sig selv ikke rigtig vælger nogen side.

Den med den inspirerende mand, mener jeg, at jeg sagde at han var intuitiv - men jeg vaklede mellem kultiveret og intuitiv og kan faktisk ikke huske nu hvilken af dem jeg endte med at vælge.

Jeg kan huske at jeg også blev i tvivl om det allerførste spørgsmål - den med hvornår der var størst beskyttelse. Jeg svarede at det var for dem alle ved 3000 herz, men blev i tvivl fordi det virkede SÅ ligetil at det næsten måtte være forkert.

Hvad svarede i til den med svansedansen (altså, bidansen)? :slight_smile:

Det første bi-spørgsmål kan jeg ikke huske hvad gik ud på, men det andet svarede jeg var 140 grader mod uret :slight_smile:

Kan ikke huske, hvorvidt jeg svarede 140 grader med eller mod uret - men du har helt ret, det er mod uret.

Jeg svarede at han var autentisk. ægte og at det er derfor vedkommende var tiltrukket. Det er rigtigt at der nævnes han er intelligent men at det er på en ikke intellektuel måde etc. etc. så svarede vist autentisk og umiddelbar, det virkede til at det var det som der blev beskrevet mest indgående. det stod mellem den og intuitiv, man kan også beskrive manden som intuitiv, men jeg synes de yderligere sætninger omkring hvordan han bliver opfattet gør at autentisk passer bedre. den med bien gættede jeg bare på. gættede de 40 med uret så ved jeg da ihvertfald den er forkert 8-). lidt atypisk for en mand men jeg er ikke vild med at forestille mig rummelige størrelser og vinkler efter at have siddet koncentreret i 2 timer så jeg prioriterede de spørgsmål væk. de eneste jeg endte med at gætte på

Det med bien gættede jeg også på. Jeg svarede dog 40 mod uret. Og jeg svarede intuitiv til den med manden som får folk til at læser.

Hvad svarede i forresten til den digt med træerne dækket af sne, 30+10 er fyrre og noget i den stil.

I den med skatten, så svarede jeg, altså at skemaet/figuren var helt rigtig og at der ikke skulle ændres noget. Så længe man havde en løn på 6000 eller under, så var man helt skattefri, det stod der på opgaven, så jeg forstår ikke, at nogle af jer mener, at der skal ligges 2100 kr?

Det var første spørgsmål. der kom et andet spørgsmål senere med hvad der skulle gøres for at gøre figuren rigtig.