Medical Genetics - Jorde et al

by Lynn B. Jorde, John C. Carey,Michael J. Bamshad, Raymond L. White
Paperback: 384 pages
Publisher: Mosby; 3Rev Ed edition (16 Jan 2006)
Language English
ISBN-10: 0323040357
ISBN-13: 978-0323040358

[quote]Book Description
Medical Genetics 2/e is a comprehensive, clearly written textbook presenting current, accurate, in-depth information. With its emphasis on molecular genetics, it discusses the clinical implications of genetic factors and diseases. Strong pedagogy such as study questions and mini-summaries enhances the authors’ clear and concise writing. --This text refers to the Paperback edition.
Synopsis
This text offers information needed to understand modern genetics and includes information on genetic research and its applications in clinical practice. [/quote]

Jordes Medical Genetics brugte jeg til cellebiologi på 2. semester. Jeg købte den fordi jeg havde hørt, at den var nem at gå til. Det er den også. Men det er ikke en bog, man køber hvis man synes genetik er vildt fascinerende. Det er en bog, man efter min mening køber hvis man vil gøre sig selv en tjeneste og lette presset på 2. semester.

Jorde er meget pædagogisk, og derfor let at forstå. I forhold til Emerys fylder den ikke nær så meget. Dette kan dog også være en ulempe, idet bogen kan til tider virke for tyndt. Personligt synes jeg at især genteknologien ikke var særligt godt beskrevet; men hvis man læser den på cellebiologi-kurset på 2. semester, læser man den sammen med enten Alberts eller Lodish (som er meget grundige i gentek.), så det burde ikke være noget problem trods alt.

Er man mere til en solid og mere fyldende bog i genetik, skal man gå efter Emery’s Medical Genetics.

Har man tid, vil jeg forslå at man læser denne først. En let pædagoisk bog, danner altid et godt grundlag for at fordybe sig yderligere.

Kan det passe at det kun er denne bog der benyttes til genetikkurset på 1. semester på Århus Universitet?

Ja, det er hvert fald den bog de anbefaler som supplerende læsning, men tror også sagtens at man kan klare sig uden

Supplerende læsning? Hvilke bøger anbefaler de så man læser efter?

De anbefaler selvfølgelig at man samtidig læser medical genetics, men da det er 3 ugers intensivt kursus vælger det fleste blot at læse efter forelæsningsnoterne.

God basisbog. Jeg købte (til 2 semeter KU) ved et uheld både jorde og emmerys, men ende med kun at læse efter jorde. Den er kort præcis og forklare de begreber du skal bruge.

Lige en fodnote - det her er “bogen” til genetik kurset på AU, den anbefales ikke som supplerende læsning men hele kurset laves ud fra denne bog.

Personligt er jeg ikke ret vild med den jeg har selv 3. udgave og alligevel er der mange faktuelle fejl i den, og fejl i tegningerne. Overordnet synes jeg også kun det er de indledende afsnit om basal cellebiologi og genetik der er let skrevet, og samtidig formår at gør stoffet spændende. Må dog indrømme jeg ikke kender til de andre alternativer på markedet. Det skal dog siges at bogen er meget klinisk med masser af konkrete eksempler på genetiske sygdomme og billeder.

Meget god og fantastisk som “hyggelæsning” i de sene aftentimer… :roll: Jeg læste efter denne bog på 2. sem. ku og jeg har bestemt ikke fortrudt det… Sproget af let, og man kommer hurtigt igennem kapitlerne!!
Vælg denne bog til genetik…!!!

Helt ok bog. Synes ikke den var fantastisk god, men heller ikke dårlig. Ikke særlig spennende, men den forklarer genetikken på en ok måde.

Opdateret til 2006 udgave

Til jer på AU:

Kan det anbefales at købe denne bog til genetikkurset eller er det ikke nødvendigt? :slight_smile:

Dr. Jorde is one of the best teachers out there, cant go wrong with his book.

Hvis der er nogle i Århus der ligger inde med denne bog og gerne vil låne den ud i de 3 uger genetikkursuset varer på medicin i Århus vil jeg meget gerne låne eller købe den!!:slight_smile:

Det er en udemærket bog, jeg har dog ikke læst meget i den (AU) da det som sådan ikke er nødvendigt. Man kan sagtens klare sig uden. Jeg synes at genetik er super spændende og at kurset var alt for kort, men man skal bare møde op til forelæsningerne og holdundervisningen, så går det hele af sig selv. I øvrigt går mange af billederne igen fra Langman’s - og hvem elsker ikke billederne i Langman’s!

Kurset er lavet efter bogen - underviserne forsøgte sig med deres egen bog fra FADLs forlag som er VIRKELIG dårlig, og er nu gået tilbage til Medical Genetics. De arbejder vist på en ny opgave, men der er ingen grund til ikke at købe Medical Genetics. Jeg har dog ingen anelse om hvad der sker med genetik på 1. semester i den nye ordning.