Medicicn kvote 2 Århus og suplering (AU)?

Hej

Jeg er en fyr på 22 år, som drømmer om at læse medicin, men jeg har desværre ikke snittet til kvote 1.

Jeg kan læse i gamle tråde her og andre steder på nettet, at man kan supplere i de specifikke fag (dansk A, engelsk B, matematik A og fysik B samt kemi B ), eller tage dem om på VUC, og efterfølgende er det så gennemsnittet af eksamenskaraktererne i disse fag, der vil være afgørende i forbindelse med kvote 2 optagelse på AU.

Det var nogle gamle tråde, så jeg vil lige derfor vide, om det stadig er sådan?

Jeg har haft fagene dansk A, engelsk B, matematik A, fysik A, kemi B i stx, men mine eksamenskarakterer er ikke særlige imponerende.

Kan man tage disse fag om på et VUC (1 år eller 2 år) og så hvis man har et godt gennemsnit have en chance for optagelse gennem kvote 2 på AU?

En anden ting. Jeg havde fysik på A niveau, men medicin studiet kræver det kun på B-niveau, er det muligt at supplere i faget på B-niveau, fremfor A-niveau som man har haft i gymnasiet?

Ja du kan stadig forsøge at opnå en bedre karakter og søge ind på baggrund af de relevante fag. Læs selv om det på deres hjemmeside

http://bachelor.au.dk/medicin-laegevidenskab/cpage/Adgangskrav/view1/1/Course/index/

Jeg mener ikke du kan gå fra A niveau til B, men spørg en studievejleder.

Hvis du vil undgå supplering er SDU måske en bedre/hurtigere mulighed?

Hej Nasqimento

Jeg har selv været og er i gang med det du beskriver, blot med en Kemi A og Fysik B på studenterbeviset :wink:

Du kan ikke tage Fysik B på GSK, når du har faget som A-niveau.
Dog kan du enten tage faget på A-niveau om igen på GSK, eller du kan tage Fysik B på HF enkeltfag i stedet for :slight_smile:

Det er dog værd at bemærke at det virker sådan at hvis du tager et fag på samme eller et lavere niveau, end det niveau du har på dit bevis, er du ikke berretiget S.U. og skal derfor finde en anden måde at tjene penge på, bare lige til info :wink:

AU og AAU er hardcore hvad angår rene gennemsnit i eksamensrelevante fag. Jeg blev overrasket da jeg så http://bachelor.au.dk/medicin-laegevidenskab/cpage/Adgangskrav/view1/1/Course/index/ - et kvote 2 snit på 10,2! - hvis du kan ændre alle karakterer på 7 eller derunder i de relevante fag til 10 eller 12 burde det være en realistisk løsning!

Husk på at SDU lukker omtrent tre gange så mange igennem deres kvote 2 ordning, så det er nok alligevel statistisk set den bedste løsning, men du kan (og burde) jo prøve begge løsninger. KU indrager anden erfaring langt mere, men det kan jo også tage længe at få sit et godt “resume” med.

har et lignende spørgsmål, da jeg også vil søge ind på AU gennem kvote 2 næste år.

Jeg har haft Kemi A på stx, og fik karaktererne 7,4,4

Jeg kan se at kravet kun er Kemi B-niveau for optagelse på medicinstudiet.

I Kemi B-niveau får man jo kun en karakter, da der kun er en mundtlig eksamen i faget.

Så hvis jeg tager Kemi B som HF-enkeltfag og får karakteren 12, vil alle mine skriftlige Kemi A karakterer (både mundtlige og skriftlige karakterer) eller hvad?

Ja, ifølge:

http://www.studmed.dk/forum/1136-Offtopic/80997-supplering

http://bachelor.au.dk/optagelse/adgangskrav/gymnasial-supplering

Eksempel: Faget Matematik A med karaktererne 7,4,2,2 erstattes med Matematik B suppleringskaraktererne 10,12,4 – også selv om der er færre karakterer på suppleringsbeviset.

Du skal dog være opmærksom på at AU snakker om at ændre deres optagelsesprocedure fra næste år.

Det betyder at de (sansynligvis) vil skifte fra at vurdere kvote 2 ansøgere ud fra fagsnittet, til i stedet at have optagelsesprøver ala SDU’s procedure.

Kilde:

TV2 Nyhederne

hejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhej

Tak Birgitte

Badeabe skræmte mig lidt for jeg havde allerede tilmeldt mig enkeltfagshold på VUC. Så drømmen lever stadig. Puhaa :smiley:

Puha…

Det siger jeg tusind gange tak for, det er virkelig en dejlig nyhed at få for os der stadig supplerer :lol:

Det med at de ville indføre det fra det kommende år er en udtalelse fra en af studievejlederne, der dog heldigvis ikke har vist sig at holde stik :cheer:

Igen, tusind tak for den gode nyhed, så bliver det bare spændende at se hvad kvote 2 fagsnittet kommer til at ligge på i år med de vanvittige karakterstigninger, gid jeg havde de karakterer…

fredausi201 skrev:

[quote]
Tak Birgitte

Badeabe skræmte mig lidt for jeg havde allerede tilmeldt mig enkeltfagshold på VUC. Så drømmen lever stadig. Puhaa [/quote]

Haha, det er jeg ked af, men selv hvis AU havde ændret det fra næste år, så kører AAU stadig med den samme model (selvom de ikke er glade for at reklamere med det) så det havde bestemt ikke været spildt alligevel, hvilket også er grunden til at jeg supplerer de sidste fag efter sommerferien :wink:

[color=#bb0000]Edit: Citat fra BirgittePP slettet efter ønske.[/color]