Medicin på KU

Hejsa
Jeg håber inderligt, at der er nogen som kan hjælpe mig ud af mit dilemma.
Jeg er i øjeblikket ved at afslutte 3.g, og planlægger at starte på medicinstudiet.
Min situation er den, at det lige nu ser det ud til, at jeg sagtens kan få snittet til at læse medicin på ku. Det problematiske ligger dog i, at jeg går på en samfundsfaglig studieretning, og derfor er nød til at supplere med tre fag efter sommerferien. Desværre tillader KU ikke, at man supplerer med mere end to fag for at starte samme år, og man må derfor vente med at søge ind til året efter.
Jeg er nu meget i tvivl om, hvad jeg bør gøre. Jeg vil rigtig gerne igang snarest muligt, og overvejer derfor at starte på Syddansk Universitet til vinter, da de tillader at man supplerer med tre fag. Til gengæld er jeg ikke interesseret i at blive ved med at gå på Syddansk Universitet.
Den anden mulighed er jo at søge ind på KU til næste år: det eneste der bekymrer mig her er, at jeg så nok først optages til vinter (pga min alder), hvilket vil sige at jeg må vente 1,5 år med at starte, hvilket jeg finder træls.
Jeg vil derfor høre, hvad der er af muligheder? både i forhold til, hvorvidt det er muligt at kræve sommerstart når man søger ind på KU, og hvordan det fungerer med overflytning fra Syddansk til KU?
Er der noget i evt. kan anbefale?

Hej Maria
Det lyder til, at du er kommet godt igennem gymnasiet så tillykke med det!
Nu er det selvfølgelig noget du selv skal gøre op, ift. hvorvidt det ville være uudholdeligt for dig at skulle fortsætte på SDU, for det er der en chance for. Overflytning i løbet af bacheloren er ikke mulig, jo mindre at du har helt specielle sygdomsforhold el. lign…
Hvis du dog kører hele bacheloren igennem, så er der optagelsesprøve for overflyttere fra SDU til KU, og det er altså kun hvis der er ledige pladser til overflytterne - ellers skal man vente et halvt år til næste optag, også prøve at søge der. Der er dog ingen garanterede pladser til overflyttere! I vinters var der eksempelvis optagelsesprøve, hvor nogle overflyttere fik pladser, men her til sommer er der så lukket for alle udover KU’ere (med retskravsbachelor)
Så opsummeret, kan du altså komme til at vente et halvt år (måske mere, men ser ikke sådan ud indtil videre), når du vil flytte fra bachelor til kandidat.
Nu ved jeg ikke lige hvilke forhold, der gør sig gældende, men du kunne måske læse et halvt år på SDU, også søge KU via regulært optag på optagelse.dk med dit snit. Så se om du kunne få merit for noget af det du har læst på SDU.

Til at starte med: hvorfor lige præcis KU? Hvad er det, der gør, at du hellere vil starte på KU end på fx SDU eller AU?

Jeg afslutter selv 2. år på Klinisk Biomekanik på SDU, hvilket betyder, at størstedelen af mine fag er identiske med bacheloren i medicin, hvorfor jeg mener, at jeg kan give dig lidt indsigt i medicinstudiet på SDU.

Du kunne, som Naplox foreslår, søge ind på SDU og så søge via den ordinære optagelse til KU igen næste gang.

Jeg synes selv, at medicin på SDU er helt fin. Man har både klinikophold, kommunikationskursus (dog først på 2. år), praktisk undervisning osv. Den største forskel på KU og SDU er, at bacheloren på SDU er modulopbygget. Dvs. der er eksaminer ca. hver anden måned - Så det er noget, man skal vænne sig til. Det er hårdt, men det er det værd.

Naplox:
Tusind tak for dit svar, og tak for din lykønskning!
Øv, det lyder som om, at det er svært at flytte fra SDU til KU :frowning: Jeg troede ikke det var et problem, hvis man havde afsluttet det første år.
Hvis jeg starter på SDU og søger ind på KU, vil jeg vel stadig først blive optaget til næste vinter, ikke?
Det virker som om, at jeg ikke har mange muligheder :frowning:
Tusind tak for hjælpen!

Myraki10:
Tusind tak for dit svar, og tak fordi du vil dele din erfaring om SDU.
Jeg bor 2,5 timer væk fra SDU, og jeg har desværre ikke mulighed for at flytte lige foreløbigt. Det er egentlig den eneste grund til, at jeg ønsker at starte på KU.
Ja, det med at søge om merit virker også som en ret god idé.
Tak for hjælpen!

I tilfælde af, at jeg starter på SDU, og derefter søger ind på KU og søger dispensation, så vil det vel stadig vare hele studieforløbet? Forskellen er blot, at jeg så kan undvære at læse de emner, som jeg afsluttede på SDU, ikke?

Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så vil du stadig skulle gå på SDU et år og så søge ind via optagelse.dk igen.
Mht. merit er det lidt tricky, når SDU netop kører moduler frem for semestre som på KU. Så man kan ikke rigtigt sige, hvor meget merit du så vil få, men noget vil du nok kunne få.

[quote=“myraki10” post=87486]Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så vil du stadig skulle gå på SDU et år og så søge ind via optagelse.dk igen.
Mht. merit er det lidt tricky, når SDU netop kører moduler frem for semestre som på KU. Så man kan ikke rigtigt sige, hvor meget merit du så vil få, men noget vil du nok kunne få.[/quote]

Tak for svar. Det vil altså sige, at når jeg (efter at have gået på SDU) søger ind på KU, stadig skal læse på KU i 6 år- er det forstået korrekt? :slight_smile:
Tusind tak for hjælpen, jeg sætter stor pris på din tid!

Ikke nødvendigvis. Du får nok noget merit og kommer nok til at hoppe lidt rundt, vil jeg sige.
Det er i hvert fald sådan, det fungerer på SDU, når man fx har gået på MedIS i Aalborg og får merit på SDU. Så hopper man lidt rundt i de forskellige moduler.

Det er i hvert fald ikke spildt tid.

[quote=“myraki10” post=87488]Ikke nødvendigvis. Du får nok noget merit og kommer nok til at hoppe lidt rundt, vil jeg sige.
Det er i hvert fald sådan, det fungerer på SDU, når man fx har gået på MedIS i Aalborg og får merit på SDU. Så hopper man lidt rundt i de forskellige moduler.

Det er i hvert fald ikke spildt tid.[/quote]

Tusind tak for hjælp og gode råd!

Det var så lidt!
Hvis du har flere spørgsmål, er du mere end velkommen til at skrive til mig :lol: