Medicinsk kompendie eller Medicin/FADL

Hej

Jeg vil bare lige høre hvad i synes om bogen Medicin af Bo Baslund, kan man klare sig med den på 6 semester ? eller skal man også supplere med MK? jeg læser på KU. :slight_smile:

http://www.academicbooks.dk/laerebog-i-medicin/bo-baslund/ulla-feldt-rasmussen/jens-kastrup/9788777496387

Jeg og de fleste bruger basisbogen og supplerer med MK. Det er der faktisk ikke behov for. Basisbogen dækker helt fint - synes jeg selv i hvert fald.

Jeg er også interesseret i at høre eventuelle erfaringer med “Medicin” af Bo Baslund og andre. Kan den stå i stedet for Medicinsk Kompendium?

Medicinsk kompendium repræsenterer den mest komplette gennemgang af intern medicin på dansk og jeg mener man skylder sig selv, og ikke mindst ens kommende patienter at læse denne bog.
Jeg er selv læge på 6 år, og jeg kan kun sige, at når man står i medicinsk skadestue, som turnuslæge så er det guld værd at have været igennem kompendiet, man har simpelthen sit teoretiske fundament iorden og har mere overskud til at lære alle de nye ting der skal læres, når man starter sin lægekarriere. Du kommer til at skide grønne grise under alle omstændigheder.

Jeg fornemmer ofte en tendens til bare at slippe lettest muligt igennem studiet og hurtigst muligt komme videre, men ved at læse medicinsk kompendium mener jeg simpelthen du bliver en bedre læge (men Mk gør det selvfølgeligt ikke alene).
Men, lægestudiet adskiller sig fra mange andre universitetsstudier, ved at du kommer til at bruge den viden du lærer på 2 del fra dag 1, så hvorfor ikke lægge bundenniveauet højt!

Jeg er enig med JacobBjerg. Jeg læste dog selv medicin efter en engelsk bog “Kumar and Clark - Clinical Medicine” og supplerede med Medicinsk kompendium.

Jeg oplevede at Kumar and Clark var fin men meget ‘bla bla bla’ - Medicinsk kompendium var derimod lækkert at læse i. Alting blev så fint underbygget og sproget er smidigt. Man læser hurtigt 30 sider uden man bliver læsetræt - det synes jeg ikke man kan sige om andre værker. Endvidere er der rigtig meget baggrundsviden i Medicinsk Kompendium der bliver repeteret løbende, så selv det mest vanskelige stof bliver som en leg at lære (OK - træerne vokser ikke ind i himlene men alligevel … ).

Undskyl jeg lige låner lidt plads her men hvis man vil købe mk skal man så vente til 18 udg?

Du kan evt kontakte forlag og høre.

Det er jeg ikke fordi det opdateres så ofte, men 18. udg kan jo være på trapperne. Seneste udg er fra 2009.

http://medicinskkompendium.dk

Jeg synes også personligt at man skylder sig selv og patienterne at man læser MK. Det er ikke intern medicin man har lyst til at springe let over…

  1. Udgave kommer sidst på året og er pt. under revision…

Jeg har lidt mere præcis info angående udgivelsesdato af det nye kompendium, hvis man sidder og venter med at købe sit, i tro om at det kommer til efteråret.
For nyligt var jeg i klinik under bl.a. O.B. Schaffalitzky, som fortalte, at han regner med udgivelse tidligst i maj måned '14.

Det er forståeligt nok at nogle hægter sig ved “medicinsk kompendium” fordi de ikke har prøvet at læse efter “medicin”, da det er en ny lærebog. Jeg har kun hørt gode ting om “medicin” og da den formentlig ikke indeholder de samme fejl som basisbogen har jeg tænkt mig at læse efter den til efteråret når jeg begynder på kandidaten.

Den skulle være betydeligt mere kortfattet og letlæselig end medicinsk kompendium.

Må lige være lidt med her; Er det korrekt forstået at man enten vælger MK og Basisbogen eller FADL’s Medicin og FADL’s Kirurgi?

Aganini; nej, det er ikke korrekt :slight_smile:
På KU er 6. - 9. sem intern medicin og kirurgi (plus de løse fag). De intern medicinske fag kan du læse i MK, Basisbogen eller de der fancy nye FADL-bøger (som ikke eksisterede, da jeg havde de fag, så kender dem ikke). Du kan også vælge at finde nogle helt andre bøger, selvom alle forelæsere og læger vil sige ting i retningen af: “Der findes kun én bog, og det er MK” og “Basisbogen burde smides i skraldespanden”. Det er meget smag og behag og som du måske har bemærket, er der folk der sværger til MK og folk der siger, at det er spild af tid/penge. Du må prøve dig frem (på biblioteket evt først, inden du kaster penge efter dem :slight_smile: )

Basisbogen er en minibog der dækker både intern medicin og kirurgi. MK dækker kun medicin.

Min egen holdning er at Basisbogen er totalt spild af penge. Jeg havde både MK og Basisbogen og det var tit, at jeg simpelthen droppede Basisbogen, fordi den endte med at stille flere spørgsmål end den besvarede - den er for lille til overhoved at kunne give dig en dybere forståelse med noget som helst og jeg endte med at stille spørgsmål til flere af deres påstande, fordi der jo ikke var plads til at forklare, hvorfor det var sådan.
Der er i min verden kun én ting Basisbogen kan bruges til, og det er at give et overblik over hvad de forskellige interne/kirurgiske specialer indeholder af sygdomsområder. Men helt ærligt, det kan en søgning på Google også.

Jeg endte med at læse MK (hæmatologidelen er især lækker) og supplere med lægehåndbogen.dk
Lægehåndbogen.dk er desuden langt mere brugbar end Basisbogen og den dækker de samme sygdomme og mere til. Og er vildt smart til lige at give et hurtigt overblik, vigtigste behandlingsstrategier, symptomer, etc etc. Alt hvad Basisborgen burde kunne, men ikke kan, sådan som jeg ser det.
Et argument for at bruge Basisbogen er at man sparer tid og der kun står det vigtigste.

Ofte er det dog sådan, at MK-læserne mangler de kirurgiske dele. De fleste på mit semester læste dem i Basisbogen eller i Kirurgisk Lommekompendium. Jeg læste efter Lægehåndbogen.dk indtil 9. semester hvor jeg investerede i Kirurgisk Lommekompendium (lækker bog i øvrigt, kan anbefales) og så brugte den til især mave-tarm-kirurgi, da jeg var i klinik på den afdeling.

Problemet med MK er dog, at det tager tid at læse den. Jeg endte med at tage udvalgte kapitler i MK og resten tog jeg i klinikundervisningen, lommekompendiet i kirurgi og lægehåndbogen.dk

Virkelig dejlig uddybende forklaring, tak! Basisbogen lyder ikke som noget for mig, umiddelbart.

Overvejer MK og så Fadl’s kirurgibog nu :slight_smile:

Og man bruger ikke kirurgisk kompendium?

Jeg l

Kirurgisk kompendium er vildt overkill (!!), medmindre man er vild med kirurgi og ser sin fremtid inden for sådanne specialer. FADLs nye “Kirurgi” er også voldsomt overkill i visse kapitler, men noget mere grundig ift. Basisbogen.

Jeg har et lidt ambivalent forhold til Basisbogen, da jeg synes den skøjter lidt for let hen over for mange ting. Det er også blevet bemærket på bl.a. 7. og 9. semester på AU. Medicinsk Kompendium er uundværligt uanset hvordan man vender og drejer det.

Har købt FADLs “Medicin” og må indrømme, at selvom antallet af omtalte sygdomme er væsentligt større end i Basisbogen, så mangler der sgu lidt for mange fakta. Man får nemt følelsen af, at det bare er en sludder for en sladder, når man læser i den. Jeg gør dog det, at når jeg læser pensum, så læser jeg først i MK. Ved anden gennemgang læser jeg om emnet i “Medicin” og supplerer manglende fakta fra MK sideløbende. Det fungerer rimelig godt, men er tidskrævende :slight_smile:

Så hvorvidt man køber “Medicin” eller Basisbogen er hip som hap (en smagssag) - idet de ikke går an som mere en repetitionsbøger. MK er essentiel. Er på nippet til at sige, at FADLs “Kirurgi” også er det.

Det lyder jo lige som den kombination jeg har tænkt mig - Dejligt, en stor hjælp!

Jeg st

Jeg står foran kandidaten fra september, og har dels ved egen indledende læsning og dels fra kandidatstuderende hørt lidt forskelligt om bøgerne. Et gennemgående fællesnævner er netop at det ofte er forskelligt hvad folk oplever som tungt, overkill, overfladisk, tyndt, fejlfyldt osv. Så mit første tip må være: Kig i alle bøgerne selv, læs lidt i dem alle og vælg så.

Det virker også til at Medicinsk Kompendium (MK) stadig står stærkt. Prisen er måske også mindre relevant, når man tager tre års storforbrug med i ligningen. Nu afventer vi 18. Udgave ved årsskiftet (den skulle være god nok, selvom det fortsat kun må være indtjeningen der retfærdiggører at forlaget endnu ikke er gået all digital med MK), men selv har jeg faktisk fundet 17. til 1700 kr, for i Odense forventes undervisningen at henvise massivt hertil. Og godt for det, for MK synes, foruden at være tv-lægens svar på juristernes Karnov, et altfavnende benchmark, som er så opdateret man kan forvente.

Men nu har detaljerigdom jo ALDRIG været et kvalitetsstempel, der kunne stå alene. Så kvikke hoveder har anbefalet mig alternativet den engelske Davidson’s Principles and practices of medicine SUPPLERET af MK. Og inden forelæsningerne tror jeg stadig Basisbog i Medicin og kirurgi kan give en ganske glimrende introduktion til specialerne. Skru i den forbindelse gerne lidt ned for retorikken, det er noget overmodigt skråsikkert at mene en ‘googling kan gøre jobbet’.

Laegehaandbogen.dk hører jeg super meget godt om, og den har allerede vist sig ekstremt nyttig, konsis og vil nok være en daglig kilde til især danske behandlings og medicinstandarder, som Davidsons jo ikke kan gøre det.

Faktisk har jeg fra pålidelig kilde, at Ove B. Schaffalitzky (redaktør på MK) hamselv på spørgsmål om Davidson’s validitet, har rost den i åben erkendelse af at MK vitterlig ER en stor mundfuld (der velsagtens kan betegnes som en slags tilladelig overkill).

Endelig kan det jo undre at forlaget FADL melder om en massiv succes for “Medicin” og “Kirurgi” bøgerne i Aarhus og København - dog ikke Odense (hvilket nok kan forklares med Schaffalitzkys tilstedeværelse) - i lyset af den kritik bøgerne får, fx som herover. Der må jo sidde nogen derude, som fortæller deres sidemand, at den her bog er et godt køb. Bøgerne er forresten fra forlaget mere ment som hullet mellem de to stole, Basisbog og MK, end som et ligefremt alternativ til MK. Der er den faktisk forbavsende ærlig.

Selv har jeg dog endnu tilgode at nærlæse “Medicin”, men de første odenseanere, der har vovet købet, kan jeg melde er blevet glade for den - måske som et ‘introalternativ’ til Basisbogen, måske fordi de ikke gider MK-ræset…

Jeg forventer dog at give alle ovennævnte en trial-run, inden jeg udelukker ellers ganske seriøse værker (store som små) som useriøse, overfladiske og fejlbehæftede.

Lad mig gerne høre andres erfaringer med Davidson’s og fortsæt endelig denne tråd - noget af det mest pensumrelevante vi længe har diskuteret herinde.

Jens

Hejsa til jer der spekulerer på hvornår 18. Udgave kommer.

Jeg gik i boghandelen på OUH i onsdags (d. 28 August) og da jeg spurgte om jeg kunne købe Medicinsk Kompendium sagde hun at hun kunne bestille Medicinsk Kompendium til mig, som udkommer d. 18 December.

Jeg spurgte hende hvor hun havde fået den information fra, Ove Schaffalitzky (i spellchecked that) selvsamme dag.

Så for what its worth så var forventningen på den givne dag at den skulle udkomme deromkring. Så det lyder til at være sandt at den (efter planen) skulle udkomme sidst på dette år, og altså ikke engang i foråret 2014.

i såfald kan jeg godt holde ud lidt endnu uden at skulle være 3,2 tusind fattigere.

Tak for alle tipsne omkring lærebøger, det har været berigende.