Medicinsk kompendium.. eller?

Hej alle

Jeg starter på kandidaten på SDU til september 2012, og skal derfor have medicinsk kompendium.
For noget tid siden havde vi en underviser, der snakkede om at vælge alternativer til medicinsk kompendium (som jeg selvfølgelig ikke lige kan huske hvad hedder…), men jeg vil gerne høre hvad I andre har af erfaringer med medicinsk kompendium og/eller dens alternativer?

Samtidig overvejer jeg, at købe en tablet og få kompendiet (eller et alternativ) på den som e-bog (eller hvad man nu kan få den som, til en tablet). For på den måde at have den med mig, og for det (forhåbentligvis) bliver lettere og billigere at opdatere, når der kommer en ny udgave.
Er der nogen der har erfaringer eller kommentarer til det?

Ham underviseren, snakkede også om nogle medicinske-apps. Altså apps med f.eks. stetoskopilyde eller EKG til forskellige sygdomme - Er der nogen der kender dem? Virker de både til iPad og Android? Kan de bruges til noget? Og hvad koster de?

Og til sidst, medicinsk kompedium lommebog - er det en man “skal” have? Jeg har set den har 712 sider, så så meget lommebog er der vidst ikke over den…

Jeg håber I derude kan hjælpe mig :slight_smile:

Venligst
Trine

Hvorvidt du skal have medicinsk kompendium er der ingen der kan give dig et endegyldigt svar på!

Nogle går til samtlige forelæsninger, downloader og læser forelæsnings-slides og supplerer så med “Basisbog i medicin og kirurgi”.

Andre går til få udvalgte forelæsninger, læser til gengæld blokkene nærmest slavisk i medicinsk kompendium og supplerer med forelæsnings-slides.

Atter andre gør noget tredie osv. osv. Ingen kan sige hvad der vil virke bedst for dig.

Jeg har valgt at gå til ganske få forelæsninger, og har i stedet læst nærmest hele medicinsk kompendium (suppleret med forelæsnings-slides fra E-learn).
Valgte denne metode allerede efter anden blok på kandidatdelen fordi det for mig var frustrerende at sidde hele dage til forelæsninger og derefter stadig føle, at den viden jeg havde fået om de forskellige sygdomme ikke rigtigt “hang sammen”.
Derfor langt bedre for mig at læse det hele i medicinsk kompendium hvor de enkelte sygdomme ofte beskrives “fra start til slut” (definition, forekomst, patofysiologi og patoanatomi, symptomer, kliniske fund, parakliniske fund, diagnose, diff. diagnose, indlæggelseskriterier, behandling og prognose).

Jeg har også medicinsk lommekompendium. Når jeg er færdig med at læse om en sygdom i det store kompendium læser jeg jeg om samme sygdom i lommekompendiet (fylder ml. ½ og 1½ side) og føjer evt. lidt noter til dér. Lommekompendiet (som sagtens kan være i en kittellomme :)) har efterfølgende været en stor hjælp under klinikopholdene!

Nogle hardcore studerende går til alle forelæsninger og læser samtidig hele medicinsk kompendium, men for den enkelte gælder det altså om at kende sine begrænsninger, og finde ud af, hvordan man bedst lærer stoffet på den begrænsede tid der er til rådighed.

Godt indlæg af hakra. Helt enig.
Jeg læste basisbogen inden en given blok - mere præcist weekenden inden blokken starter. Herefter havde man en god bund for at få mest ud af forelæsningerne. Typisk er det kun ca 30 sider som kan læses på en dag.
Under blokken forsøgte jeg så at komme igennem emnet i medicinsk kompendium. MK er godt skrevet og let at læse , men der står bare meget :slight_smile:

Jeg ville ikke have undværet medicinsk kompendium.

Lommekompendiet købte jeg aldrig da jeg synes det var for dyrt, men brugte diverse smartohone apps i stedet. Feks 5mcc fra skyscape. Det er rigtig godt men engelsk hvorfor der er lidt forskel på behandlinger med Feks antibiotika. Men i det store hele super godt. Jeg har anmeldt en tidligere version her på siden. Søg efter 5mcc.

Mvh Lars
Sent from my iPhone using Tapatalk

Et godt alternativ til lommekompendiet er

Oxford handbook of clinical medicine.

Amazon link

Der er billigere (1/2 el. 1/3 pris) og indeholde mange gode illustrationer.
Den indeholde desuden lidt basic kirurgi også. Jeg er rigtig glad for min og flere af kbulægern, hvor jeg har været i klinik bruger den også.