Mmi 2016

Kæmpestort tillykke! :cheer: Jeg har ikke turdet at gå ind og kigge endnu :ohmy:

Hvad blev grænsescoren? :slight_smile:

Grænsescoren blev 34 :slight_smile: Ind med dig og se!!

Yes!!! Jeg kom ind!!! :cheer:

Vi ses på SDU forhåbentlig!

Hej! Nu fik jeg desværre kun 34 i Århus og 30 i Odense, og er derfor kommet på venteliste. Hvordan er chancerne for at komme ind i denne situation? :slight_smile:

Nannajuanita, det kan du tro vi gør! Hvor kommer du fra? :slight_smile:

DenimChicken, det ved jeg faktisk desværre ikke noget om. Jeg synes nogle siger at de tager ind efter MCQ-scoren, mens andre siger MMI. Hvad skrev de til dig på optag.sdu.dk?

Vibesommer, jeg er fra København :slight_smile:

Hej allesammen… :slight_smile:
Jeg ved ikke om det er det helt rigtige sted at henvende mig, men jeg prøver alligevel.
Jeg er en gymnasieelev, der netop har afsluttet 2.g og med en drøm om at studere medicin siden jeg gik i 4. klasse i folkeskolen. Det har altid gået mig godt i skolen, indtil jeg “knækkede” eller er begyndt at knække under presset så langt i forløbet på STX. Mit snit er langt fra dårligt, det er dog stadig ikke “nok”, set i forbindelse med at snittet til kvote 1 fortsat er stigende… Jeg overvejer kvote 2, med fortsat bestræbelse efter nogle 12-taller, men just in case, så vil jeg høre hvordan I vil vurdere mulighederne for at komme ind via. kvote 2? Nogen der har prøvet at søge ind flere gange? Jeg har kigget på flere uddannelser, men der er bare INTET, der er mig, og det her betyder utrolig meget for mig. :frowning:
Hilsen en bekymret gymasieelev. :oops:

Hej Sara,

Jeg er lige blevet tilbudt en plads på medicin på SDU, og jeg har kun søgt ind denne gang, så min erfaring er begrænset, men min historie ligner måske lidt din, Jeg var selv stræber i folkeskolen, fik 12 i alle fag og har villet læse medicin siden jeg var 11 år gammel. I gymnasiet knækkede jeg for alvor, og det blev bestemt ikke bedre at, at jeg pludselig begyndte at skuffe alle, der havde forventet mere af mig. Jeg opgav helt og søgte ind på et andet studie, men måtte sidst erkende, at jeg ikke har lyst til at bruge mit liv på noget andet end at være læge. Nu indser jeg, at jeg ikke skulle have været så bange, at jeg ikke skulle have ladet mig slå ud af et par dårlige karakterer. Jeg har - efter jeg besluttede mig for at tage kampen op igen - mødt mange folk, der har været til optagelsesprøve flere år i træk, før de endelig kom ind; folk, der valgte at gå en anden vej, før de endelig samlede modet til at følge deres drøm om at læse medicin; og jeg har mødt dem, der havde snittet til det, men som droppede ud igen, fordi de søgte ind af de forkerte grunde (og selvfølgelig også dem, der havde snittet og ikke fortrød noget). Det vigtigste, jeg har lært er, at du kan, hvis du vil, og at du kun selv ved, hvor meget du vil det. Så hvis du virkelig vil det, så skal du nok komme ind, om det så bliver næste år eller om 5 år :slight_smile:

VibeSommer,
De skriver:
Du er kommet på venteliste i Kvote 2 på Medicin

Du har deltaget i Multiple Mini Interview på Medicin. Det er resultatet af Multiple Mini interview, der afgør, hvem der tilbydes pladserne i kvote 2.

Du er desværre ikke blandt dem, vi i første omgang tilbyder en studieplads. Men du er blevet placeret på en venteliste, og det er derfor ikke udelukket, at du vil få tilbudt en studieplads i år.

Ønsker du at ændre din prioriteringsrækkefølge, kan du lave ændringerne på www.optagelse.dk frem til den 5. juli kl. 12.00

Det får du endeligt svar på 30. juli. Du vil kunne se det endelige svar, samt bekræfte din eventuelle studieplads, elektronisk her på siden.

Jeg tænker mere sådan, om hvor langt ned grænsescoren når, når der er folk der vælger andre prioriteter og hopper fra - det er vel det der er en venteliste til. :slight_smile:

Hej Nanna,
Først og fremmest mange gange tillykke med det! Godt klaret!
Og mange tak for dit svar, du ved ikke hvor dejligt og betryggende, det er! Din historie ligner min på en prik, jeg har altid været den kloge 12-tals pige i folkeskolen, indtil det gik op for mig, at gymnasiet ikke er så ligetil, som jeg havde forventet. Jeg er for nyligt også begyndt at lide af eksamensangst, fordi snittet betyder så meget for mig og nærmest er altafgørende for, om jeg kan opnå min drøm eller ej. Var så tidligt som igår op til en eksamen, hvor jeg fik et 7-tal, klappen gik ned og verden bare gik i stå, fordi mine årskarakter er hhv. 10 og 12 i faget, så det går lidt opad bakke. Men mange tak for dit svar igen, det hjælper på den depressive og opgivende stemning lige for tiden. Så må jeg prøve alt hvad jeg kan i 3.g og ellers kvote 2, som du gjorde, hvis det nu ikke lykkes mig via. Kvote 1. Du ønskes al held og lykke på det fedeste studie. :slight_smile:

[quote=“DenimChicken” post=86711]VibeSommer,
De skriver:
Du er kommet på venteliste i Kvote 2 på Medicin

Du har deltaget i Multiple Mini Interview på Medicin. Det er resultatet af Multiple Mini interview, der afgør, hvem der tilbydes pladserne i kvote 2.

Du er desværre ikke blandt dem, vi i første omgang tilbyder en studieplads. Men du er blevet placeret på en venteliste, og det er derfor ikke udelukket, at du vil få tilbudt en studieplads i år.

Ønsker du at ændre din prioriteringsrækkefølge, kan du lave ændringerne på www.optagelse.dk frem til den 5. juli kl. 12.00

Det får du endeligt svar på 30. juli. Du vil kunne se det endelige svar, samt bekræfte din eventuelle studieplads, elektronisk her på siden.

Jeg tænker mere sådan, om hvor langt ned grænsescoren når, når der er folk der vælger andre prioriteter og hopper fra - det er vel det der er en venteliste til. :)[/quote]

Jeg forestiller mig at det lige netop i år er lidt sværere at gisne om, hvor mange fra ventelisten der bliver optaget fordi der må være nogle, der er blevet tilbudt pladser begge steder, og så er der lige noget logistisk der skal gå op. De tidligere år, så vidt jeg har forstået, har 1 eller 2 point fra grænsescoren været rimelig garanteret plads når nogen har droppet fra - men jeg tror desværre kun der er tilbage at vente og se, hvad der sker! Hold modet oppe - du er blevet tilbudt venteplads på begge universiteter, det må da betyde større chance for at blive tilbudt plads alligevel! :slight_smile:

STORT tillykke til alle jer der er kommet ind både i Aarhus og i Odense! :cheer: :slight_smile:
Jeg er også blevet tilbudt studieplads i Odense, og det er jeg rigtig glad for og også stolt af.

Ved I hvornår man får besked på om man skal starte til september eller til februar? Jeg synes at at have læst at de ældste starter i september så der kommer jeg nok til at starte, men hvornår får man endeligt svar på det?

Og stort tillykke til dig, KirurgenmedK! :slight_smile:
Er det begyndt at dæmre for jer andre? Jeg har rendt rundt i en lykke-rus og det er SÅ vildt for mig - jeg ved ikke om jeg slet ikke havde regnet med at det skulle ske! Men nu begynder det at gå op for mig at drømmen er gået i opfyldelse og at om lidt over 2 måneder hedder det Odense og ægte stud.med.!!!

Nu er jeg begyndt at kigge study-guides igennem og se hvilke bøger vi skal have til første modul. Vidste i at studieudgifter for hele medicinstudiet, bachelor og kandidat, løber op i omkring 40.000kr? Det er så vildt.

Er der nogen af jer der er begyndt at kigge bolig? Har selv været skrevet op til kollegieværelser i lidt over et år - og har faktisk måtte afslå to tilbud, da værelset bare var for småt og jeg ejer to katte, jeg ikke syntes jeg kunne byde 20kvm at leve på. Efter de to tilbud har der dog ikke været noget længe, så nu begynder jeg at blive nervøs for om jeg når at få et sted at bo :stuck_out_tongue:
Det bliver godt nok også svært at “forlade” København og venner og familie og arbejde :frowning:

Hov og ps. KirurgenmedK, vi får svar om studiestart 30. juli hvor vi bliver tilbudt den faktiske plads og kan takke ja :slight_smile: De fordeler efter alder, så de ældste starter til September. Af den grund regner jeg også selv med at skulle starte til September med mine 23 år :slight_smile:

Tak VibeSommer og tak for svar også :slight_smile: Så kommer vi nok til at starte samtidig :slight_smile:
Jeg synes også at det er vildt at muligheden pludselig er der for os. Det er på en måde lidt overvældende, men også fedt at kunne glæde sig til :cheer:

Jeg er også begyndt at tænke i bolig, men det er svært at få fornemmelse af hvor svært det egentlig er at finde et sted at bo i Odense. I Odense Kommune lover de jo at alle tilflytter-studerende kan få tag over hovedet ved studiestart, og det er jo en god ting. Jeg ved dog ikke helt hvad det faktisk er de lover man så kan bo i - kollegieværelser eller delelejligheder og er det i Odense C eller helt uden for Odense…
Jeg har heldigvis en backup hos min fætter der bor i Odense M hvis jeg ikke selv når at finde noget inden studiestart.

Angående studieudgifterne til bøger kan man jo nedbringe dem betydeligt ved at sælge sine bøger efter brug og måske endda selv købe brugte bøger :slight_smile: Det ved jeg at mange gør - i hvert fald på AU.

Det gør vi nok! Og ja, det er så vildt at det lykkedes! Jeg begyndte at supplere sidste år efter endeligt at have besluttet at NU skulle jeg altså prøve drømmen af. Det har været vildt hårdt med fuldtidsarbejde oveni, og jeg har bare hele tiden haft den MCQ som mål. Og så gik det bare præcis som det skulle - helt fantastisk! :slight_smile:

Jeg har som sagt været skrevet op noget tid, men gik alligevel ind for at se hvad den der tag-over-hovedet-garanti betød… Her er nogle punkter de skriver om TOH:
Boligen, du får tilbudt, kan ligge overalt i kommunen og vil være beskeden og ikke istandsat.
Du må forvente, at have adgang til køkken, toilet og bad,
Du vil kun få tilbudt én bolig fra kommunen.
Du kan ikke forvente, at der er internetadgang eller antenne-stik.
Du er forpligtet til, at søge efter bolig, så du forbliver i gruppe C.
En bolig kunne fx være en beboelsesvogn eller en nedlagt daginstitution.

Det lyder ikke umiddelbart mega fedt… Jeg håber godt nok at jeg bliver tilbudt noget mere!

Jeg kan anbefale at søge andre steder end blot Odense C.
Universitetet er placeret lige mellem Odense M, S og SØ. Sygehuset er placeret i Odense C, men tæt på både Odense M og lige op ad V og SV.

Da jeg boede i Odense S havde jeg ca. 1 km til universitetet og 4km til sygehuset. Nu er jeg flyttet til SØ og har stadig 1 km til universitetet og ca. 8 km til sygehuset.

Odense er ekstremt let at komme rundt i på cykel og ofte meget lettere end (især) offentlig transport og bil. Særligt når det gælder myldretiden.

Hej Teodo! :slight_smile:

Jeg blev tilbudt et værelse i Cortex Park igår, kender du noget til det kollegie/område? Jeg tror jeg så det da vi skulle til MCQ-prøven, men jeg synes internettet har meget sparsom information om stedet :slight_smile:

Jeg har aldrig boet på kollegie, men så vidt jeg kan se er Cortex Park ungdomsboliger med eget bad og køkken (hvilket i min bog er godt). Jeg har aldrig hørt skidt om det, men kender heller ikke nogen der bor der :slight_smile: Jeg tror dog ikke du går galt i byen der

Du er med garanti kørt forbi det, da det er er et af de kollegier som er placeret lige foran Universitetet.

Du kan se lidt her (Hvis du ikke har set det): http://www.kollegieboligselskabet.dk/afdelingerne/cortex-park

Det er mig bekendt et af de nyeste ungdomsbolig byggerier som er lavet i Odense, med undtagelse af det kollegie som er bygget med støtte fra Mærsk (Er placeret samme sted) samt noget ude ved Odense Havn.

Mange tak, Teodo! :slight_smile:
Jeg har takket ja, og håber på det bedste! Jeg er dog nr. 2 i køen til tilbuddet.

Har du ellers nogle gode råd eller tips til studiestart? Jeg er selvfølgelig ved at gå til af spænding, og selvom jeg venter med køb af bøger til jeg har et studiekort og kan få noget rabat, så er jeg hungrende efter alt jeg kan lære omkring studiet, studieliv, Odense og små fifs til en førstegangs-studerende-i-4-år :slight_smile: